HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2 subwoofers eller en "dipol"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:32:41  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har funderat fram och tillbaka på en sak ett tag nu. Självklart kommer jag inte fram till något vettigt utan måste ta hjälp av expertisen.

Jag har kommit över två PA-högtalare från 70-talet nånstans. De är bestyckad med två diskanter och en 15" bas. Köra dessa som fullrange gick inte lite bort, utan väldigt mycket bort.

Köra dessa två som enbart basar tillsammans med ett par golvhögtalare och dela vid ca 100 Hz gick desto finare. T o m mkt bra. Men då dök tanken upp, dipolbas... Det ser ju tufft ut! Och ska tydligen enligt de som byggt dessa låta mkt bra.

Frågan är (som egentligen är två frågor): Kan en dipolbas låta bättre än två "ordinära" baslådor?

Kan en dipolbas överhuvudtaget bestå av endast två element?

Tanken dök upp eftersom dessa (konverterade till) baslådor är på runt 230 liter styck; och kan man få ner volymen till kanske en låda på 200 liter, så är ju min fru bara glad...

Tack på förhand

mvh Stice...
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000