HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipoler på gång...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:10:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tänkte bygga ett par högtalare med öppenbaffel.
Följande element var tänkta:
BOHLENDER GRAEBENER NEO8 PLANAR TRANSDUCER 1per sida
Seas P17RCY 2per sida
DAYTON IB385-8 15" IB SUBWOOFER 1per sida

tänkte mig följande konfiguration, MTMW:
M (seas)

T (neo8)

M (seas)

W (Dayton 15")


Aktivt delad med Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 inkl dipolkompensering:


Och sen driva dipolerna med 3st klass D stereoslutsteg.
Vad tror ni om det? Tror det kan låta bra....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/06/12 21:23:19

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:58:58  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag har egentligen ingen aning men... undrar hur långt det räcker med "bara" en 15" bas. Kanske skulle du komplettera med en till? Annars är jag inne på något liknande med ett sånt däringa filter och 41Hz förstärkeri (för det är väl det du har på gång?). Och så har jag ju ett par Dahlberg neo-diskanter förståss.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:31:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror nog att det ska räcka med en 15" per sida, de kommer ju att matas med 200W...
Sen spelar ju Seas 6,5" en bit ner, så 15" får väl ta över runt 100-200hz.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/07/18 20:40:15
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/12 :  00:02:29  Show Profile Send esl a Private Message
Jag hade satt 8" elementen ovanför varandra eftersom dm kommmer att spela ganska högt upp i frekvens, dessuton är dom ju fysiskt större än element man brukar använda i denna kofigurationen. Vid vilken frekvens tänker du dela?
Kom ihåg att om du skall köra Scan Speak i dipol så måste du dipolkompensera även för dessa.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  00:30:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag hade satt 8" elementen ovanför varandra eftersom dm kommmer att spela ganska högt upp i frekvens, dessuton är dom ju fysiskt större än element man brukar använda i denna kofigurationen. Vid vilken frekvens tänker du dela?
Kom ihåg att om du skall köra Scan Speak i dipol så måste du dipolkompensera även för dessa.

/esl


Ovanför varandra? Hur menar du? Jag tänkte dela SS-elementen nånstans mellan 500-1000Hz. Hur högt upp i frekvens behöver jag dipolkompensera då? Måste jag dipolkompensera hela vägen upp för SS-elementen?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/12 :  10:44:28  Show Profile Send U1 a Private Message
mayday: Tänk på att du endast har 4mb minne i Behringern. När jag var färdig med kompenseringen av min bas återstod endast 8% minne.

Annars ett jätte kul projekt.

/J

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:31:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har skissat lite på högtalaren idag, och baffelmåtten blir nog: 122x46cm 45mm tjock. Till detta gör jag en fot som är: 55x60cm 45mm tjock. Samt 2 sidostycken(blir lite h-baffel) på: 122x12cm 45mm tjock.
Detta bör bli en stabil konstruktion då jag mellan baffel och fot på baksidan sätter 2 "tårtbitar" på 20x30cm 45mm tjock

Nåt sånt här:

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/06/12 15:02:48
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:23:58  Show Profile Send nusse a Private Message
Har du redan ss elementen eller finns det någon annan anledning till att du väljer just dem?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:27:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag köper 4st beg. samt att jag tror att de är snabba och kan matcha neo8:an bra. Tror du inte att de är lämpliga?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:30:02  Show Profile Send nusse a Private Message
ss är väl sällan fel. Ville bara höra om du valde dem av någon speciell anledning. Bra element till bra pris är väl en god kombination.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:33:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tyckte någon nämnde att de satt i Audio Artistry Dipoler, just de elementen. De är ju ganska flexibla med i o med att man kan dela dem relativt högt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:33:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur tror du förresten att konceptet kommer funka enligt skissen ovan?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:20:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
På grund av lite oförutsedda utgifter kommer jag inte att kunna köpa Scan-speak elementen, utan blir tvungen att bygga med de Seas P17RCY jag redan har liggandes. Tror ni det kommer funka?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:07:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
*skriker för full hals på hjälp från bernt och ESL som ligger ljusår före mig när det gäller dipoler*

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:45:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har ingen erfarenhet av något av elementen. Data på 15" ser ju bra ut på papperet iaf.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:50:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag hoppas och tror att det ska bli bra, men vi får se.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:17:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag lyckades hitta ngn gammal tråd på forumet där det stod att IB-basen flyttade mer luft än 2st gradient 12:or. Nu vet inte jag hur mkt luft de flyttar.....är detta ett bra "betyg"?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/14 :  07:19:18  Show Profile Send linnar a Private Message
Om två olika 12-tummare flyttar olika mycket luft beror
det till största delen på att den ena har längre slaglängd.

En del element får oförtjänt stor slaglängd. Man räknar in
hela det mekaniska slaget från den mekaniska botten till den
mekaniska toppen. Ett sådant element flyttar ofta inte mer
luft än andra motsvarande element med mindre "riktigt" slag
och ibland, på pappret, halva slaglängden.

En annan viktig detalj är hur mycket tråd som ligger i magnet-
fältet under slaget. En del element's tråd kan lämna magnetfältet
helt eller till en del i ytterlägen av slagen. Detta skall inte
heller räknas in i slaget.

Jag tor att, men inte alltid, detta är vattendelaren mellan dyra
och billiga element då de dyra element uppger ett riktigt och hållbart
Xmax medan de billigare tar med mer eller mindre av det mekaniska
slaget i Xmax.

I en del dipolkonstruktioner används en hel hög av element. Då minskar
behovet av långt linjärt slag inom magnetfältet (Xmax) eftersom alla
ingående element delar på slaget. Ex. om man kanske behöver ett slag på
10 mm och man har 12 element då blir slagbehovet under 0,9mm. Därför
kan man med fördel (för plånboken) använda billigare element i sådana
dipoler.

Samma sak gäller för större element, slagbehovet minskar med ökad
area.

Jag tycker dock att det är bättre med fler mindre än en stor kon då
en mindre kon är lättare att kontrollera. Stora koner kan börja
röra på sig en del vid pikar. Gränsen för ren kolvrörelse hamnar
också längre ner. För en 8-tummare ligger den gränsen vid ca 2300hz
och för en 15-tummare 1100hz.

Med rätta finns det lite invändningar mot ovanstående men i stort
sett är det så.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2005/06/14 :  08:16:06  Show Profile Send mrmix a Private Message
ursäkta att ja lägger mig i tråden, men vad klassar ni in som *billiga* element?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/14 :  10:17:06  Show Profile Send linnar a Private Message
Det är ju relativt men hittar man en 12-tummare för
350kr kan jag tänka mig att den är billig både prismässigt
och konstruktionsmässigt.

Sedan kan man ju prata om "billigt" konstruktionsmässigt
utan att den är billig i kronor räknat.

För att göra det ännu svårare kan man säga att det finns
billiga element som konstruktionsmässigt kan mäta sig med
dyrare. Till denna grupp hör några av låglöneländers högtalare
och några av massproducerade OEM- eller noname element.

Och nu kommer vi in på löjligt dyra element.
De behöver inte vara mycket bättre än andra element men dom
har ofta ett fint namn och då blir ofta också ljudet finare
för somliga....
Ok, jag stack ut hakan lite där!

Edited by - linnar on 2005/06/14 10:24:13
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/14 :  12:05:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Men 15" Dayton IB basen kommer att fungera mkt bra i öppenbaffel tror jag(med dipolkomp.)
Eller tror du att jag har fel där linnar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/14 :  15:55:11  Show Profile Send linnar a Private Message
mayday:

IB-basen ser faktiskt riktigt bra ut på pappret.
kelvarimpregnerad papperskon är något nytt.
Vid så låga frekvenser spelar iofs inte kommaterialet
någon större roll ljudmässigt men materialet kan garantera
att styvheten är den rätta.
Jag tycket QTS är lite lågt men inte för lågt.
3,08 mh talspole gör att man kan använda talspolens
induktans som en del i delningsfiltret.

Ser faktiskt riktigt bra ut för det priset!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/14 :  15:58:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
B-basen ser faktiskt riktigt bra ut på pappret.
kelvarimpregnerad papperskon är något nytt.
Vid så låga frekvenser spelar iofs inte kommaterialet
någon större roll ljudmässigt men materialet kan garantera
att styvheten är den rätta.
Jag tycket QTS är lite lågt men inte för lågt.
3,08 mh talspole gör att man kan använda talspolens
induktans som en del i delningsfiltret.

Ser faktiskt riktigt bra ut för det priset!


Driven med 210W per element bör man få hyffsad bas både i kvantitet, men framför allt i kvalitet.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:55:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Är drygt 50cm en för smal baffel, tänker på utsläckning...? Det kommer visserligen sitta lister på sidorna av baffeln som kommer sticka ut några centimeter framför och bakom baffeln(lite av en H-baffel)....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/14 :  20:58:24  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tycker nog att baffeln är lite för liten.
Du kommer att få en kortslutning vid 300hz. Det
blir en pik neråt på 10 - 12db smalbandigt just där.
Därefter kommer kurvan att fortsätta ca en oktav
under kortslutningsfrekvensen. f3 kommer då att
hamna vid 130hz till 150hz. Därefter faller
kurvan med 6 - 12db/oktav.

Elementets resonans vid 45hz kommer att hjälpa upp
det hela en aning just där. Det kan bli en svacka mellan
150hz och 50hz.

Resonemanget är rent teoretiskt. Verkligheten kan se
lite annorlunda ut men att fallet kommer rätt tidigt står
helt klart.

Du kan hjälpa upp det rejält med att låta basen få en låda
som fortsätter bakåt en så där 40cm som dämpas med Biltemas
eller Hifikit's speciella dämpmaterial.
Sätt sedan ett motstånd på ett par ohm i serie med elementet
och lägg in en dipolkompensering före slusteget.

Jag tror att den lösningen blir kanon!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/14 :  21:02:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Dipolkompensering kommer jag att ha i form av en behringer DCX 2496, Kanske det vore ide att låta listerna löpa som valigt ned på sidorna för att sen i höjd med baselementet sträcka sig ca 40cm bakåt? Då har jag sidor, botten, men inte lock och bakstycke vid basen.

Nåt sånt här:


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/06/14 21:11:22
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000