HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Har nu köpt en Mp3 spelare - Det har hänt en del..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/10 :  20:23:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
... Sedan jag fick min första Sony Walkman av min far för 25 år sedan.... Den såg ut så här och kunde spela kassetband på 60 eller 90 minuter, det fanns förvisso några kassetband på 120 minuter men dom trasslade sig gärna och var inte så kul att använda...



Man kunde alltså spela upp kassetband och T.O.M. trycka på den oranga knappen och prata i microfonen och den som hade hörlurarna på sig hörde vad man sade.....

Nu har jag äntligen köpt en Mp3 spelare som kan spela upp till 1.200 låtar, spela in musik direkt från radion, spela in röstmeddelanden, det finns fyrtioelva ljudinställningar och man kan höra på radio i den. Jo det går framåt.... Dessutom är den 1/6 så stor som den gamla Walkman från 1980-1981.

Men det vet i fåglarna om jag inte var gladare för min Walkman för 25 år sedan än vad jag är för min iAudio idag... Och jag imponerade absolut mer på brudarna då, med min Walkman, än vad jag gör idag med iAudio.....

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/11 :  10:00:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vem minns inte sin första freestyle
En blå liten Sony.
Hippast i klassen var man ju eftersom den var minst.
Dessutom hade den inbyggd radio o dolby B





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/06/11 :  14:30:48  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag kom ihåg min stora gula Sony-walkman jag fick för 20 år sen typ, som var vattentät (ja betydde att den tålde stänk typ). Givetvis skulle det utnyttjas till fullo och badade och dök med den under vattnet.... Killarna på serviceverkstaden undrade vad jag gjort med den...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/11 :  15:51:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Man inser att man är gammal...

Ägde en 80-tals hipp, metallgrå SONY Walkman med bältesklipp och fejk-läderväska. Orange muddar på hörlurarna. Lyssna på Freestyle, Noice, G-Tider, Maiden och var natuligtvis så "fräck"(pre-datum "cool"?) i stentvättade jeans och träskor!

Sicken looser

M
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/11 :  18:32:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Men visst är det kul med lite nostalgi ibland...

Jag upptäckte i eftermiddag att jag har kvar min gamla Walkman från 1980! Den kan man ju nästan sätta på museum nu, undrar om den funkar....
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/11 :  20:16:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Undra vad våra(mina aif) ungar tänker när de ser ett kassettband då de är typ - 15bast???

Jag tror att jag hört en liknelse som ung. gick så här(eller iaf innebörden); "Om bilen utvecklats i samma takt som datorn - hade vi ägt universum nu." Sen så rabblas det något om oljeindustrins mjölkning av jordens resurser, och hur bilen fortfarande är stenåldern jämfört med IT. Men ,men ... ni greppar nog.

M
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/06/21 :  20:54:50  Show Profile Send arcam a Private Message
En sådan Walkman såg jag första gången 1979 när jag
gjorde lumpen i Sollefteå. En av lumparkompisarna
hade köpt denna och man vart imponerad, och bra lät
det också.


Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  08:54:43  Show Profile Send rolandm a Private Message
Mmm... min första freestyle var en Sony recording Walkman. Den var i metall (!), kom med värdelösa lurar (som alltid på den tiden) men på toppen så hade den två mikrofoner. Avspelning var riktigt sjysst med den (fast den svajade en del om man sprang, hm...). Inspelning... ja, nu testade jag inte med en extern mick och jag tror det hade varit bättre - för med de inbyggda så surrade det från bandmotorn hela tiden. Men det var iaf *stereo* !

Sedan har jag haft en Toshiba, som var hygglig fast plastig. Min sista var en Sony freestyle, väldigt plastig men helt OK ljud. Undrar var den är, hittar den inte... Hm... använder min bärbara Philips CD sedan ett par år istället. Apropå det, min första bärbara CD spelare var en Philips. En av de första som kom på marknaden. Detta var runt 1989. Den hade ett påhängsbart batteripack som tog 6 stycken AA och räckte typ 2 timmar. Den var helt OK ända tills den trillade ner i golvet, locket sprack. Men Tears For Fears lät bra i den. :)

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:32:14  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
En kort fråga bara ? vilket fabrikat och vilken modell frågar eftersom jag själv spekulerar i denna typ av apparat och jag tror att du väljer något med kvalite och då kunde det vara ett tips att kolla upp.

mvh André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000