HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Härlig Pianojazz!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/09 :  15:11:20  Show Profile Send Drem a Private Message
Vill gärna rekommendera en skiva jag kom över med Lars Jansson. Skivan heter "Am I That". Så underbart härligt pianospel har jag inte hört på ett tag. Lyssnade ett tag på Esbjörn Svensson Trio men jag tycker att han ballar ut alldeles för ofta genom att sitta och nynna HELA tiden med i låtarna och hans urflippade knäppande på pianotrådarna.

Det har var betydligt bättre! Satt och rullade med mitt huvud till låt nr 7 i bilen så folk tittade och tyckte nog det satt en tok i den bilen

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/10 01:55:18

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  15:19:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack för tipset! tror jag kommer kunna gilla det här!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/06/09 :  19:29:01  Show Profile Send tompa a Private Message
Ja, Lars Jansson är en underbar pianist! Hans trioplatta "The time we have" är också ett mästerverk.

Och när vi ändå är inne på fantastiska pianoplattor; om ni inte hört och redan har "Waltz for Debby"-plattan med Bill Evans (liveinsp fr 1961). Inledningslåten, My foolish heart, är nog det finaste jag vet. Den är magisk!

tompa
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/09 :  20:14:11  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för tipset tompa! Den låten skall kollas upp snarast.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/10 :  00:22:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt. Mer pianojazz. i love it

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/10 :  12:34:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Lars Jansson är just nu Sveriges bästa jazzpianist. Jag tror att jag har alla hans skivor och jag tycker också att ES är starkt överreklamerad. Bobo Stensson är inte heller så dum bland dom nu lefvande jazzpianisterna här i Swedala.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:55:03  Show Profile Send Drem a Private Message
gcs:

Vilken skiva rekommenderar du mig om jag gillar Lars Janssons senaste? Funkar det bra med vilken som eller är det någon eller några som utmärker sig? Jag har en förkärlek för lugnare partier kanske skall tilläggas. Fina harmonier.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/10 :  23:10:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Lars Jansson´s "Ballads" är vansinnigt bra och då spår 5 "To the mothers in Brazil" som är en höjdare. LJ har också spelat in en skiva med Bohuslän Big Band "Temenos" som inte heller går av för hackor f.ö. tycker jag att han inte har gjort någon dålig skiva....alla är bra och som sagt jag har alla.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:52:58  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för tipset om Ballads! Den rullar här nu för fullt. Grymt bra skiva!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/21 16:54:55
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/06/21 :  20:01:30  Show Profile Send Figge a Private Message
Ni bör ge ett öra åt Jan Lundgren och Peter Nordahl.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/21 :  20:16:46  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för tipset Figge! Det skall kollas upp.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:42:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Bill Evans var en underbar pianist, det mesta han gjorde är klart hörvärt inte minst den han gjorde ihop men Monica Z. Fantastisk inspelning dessutom. Gillar man piano av det mer expressiva slaget så finns ju Cecil Taylor och däremellan nånstans Thelonius Monk. Mcoy Tyner har gjort en del trioskivor oxå som är fina....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/23 :  20:14:52  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har också försökt att hitta någonting i stil med det som Clintan spelar i "In the Line of Fire". Jag tror att han har gjort musiken själv dessutom, men har inte hittat någonting på cd.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/23 20:15:25
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/06/28 :  18:41:16  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag rekommenderar också de, enligt mina öron, underbara pianisterna Sonny Clark och Bud Powell. Clark hann inte göra så många plattor, men i princip alla är mycket bra (med härliga medmusikanter). Powell gjorde desto fler och är lite ojämn, men testa hans The amazing Bud Powell vol 1 och 2 t ex.

tompa
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/02 :  00:44:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Idag när jag botaniserade bland mina skivor så hittade jag en som jag inte spelat på flera år och som jag kan rekommendera. Michel Camilo "On Fire". Camilo är en jäkel på piano och han spelar på den här skiva tillsammans med Dave Weckl on drums, Marc Johnson på bas och Sammy Figueroa congas. Weckl på trummor är ett under som trummis och det är ett jäkla driv på hela skivan. Dessutom är skivan mixad direkt on tape alltså en s.k. polaroid inspelning. Skivmärke Epic/sony 465880. Camilo går under rubriken Latino jazz.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/07/11 :  13:25:16  Show Profile Send Figge a Private Message
Lars Jansson Trio"Am I That":Trevlig sommarjazz i det underbara vädret just nu.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:12:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
VA! Dissar ni EST???
Personligen tycker jag att Esbjörn är som allra bäst när han nynnar, ballar ur och exprimenterar med att få fram ljud ur pianot som ingen (utom möjligtvis flyttgubbar och pianotillverkare) tidigare har hört. Jag älskar labila musiker och labil musik. Som om den spinnande kattungen man sitter och gullar med helt plötsligt förvandlas till ett rytande lejon som käkar upp grannens hund. Eller nåt.

Jaja, smaken är som röven... Klöven! (som min 93-årige farfar sa)

Husgud är och förblir Jan Johansson, men jag får väl ta och kolla upp den där Lars Jansson då.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/12 :  00:24:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jan Johansson...ja det är ju klart han var bra men nu ska vi tala om unga duktiga pianister som Lars Jansson ...men Jan lundgren är inte heller så dålig. I vårt södra grannland Danmark lär det finnas en pianist vid namn Niels Lan Doky som inte heller är så dum. Det här är tre säkra kort vill jag nu på stå.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2005/07/13 :  08:50:33  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Ni har ännu inte nämnt
Ludvig Berghe trio "Weekend" och Tord Gustavsen trio "The Ground"
Helt i linje med ovanstående förslag

Vissa Keith Jarret är suveräna men Keith är lite mer introvert ibland.
Varför inte Tommy Flanagan "solo piano"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/07/13 :  09:50:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
För att inte tala om Brad Mehldau

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/13 :  11:28:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Ni har ännu inte nämnt
Ludvig Berghe trio "Weekend" och Tord Gustavsen trio "The Ground"
Helt i linje med ovanstående förslag


Ja ja men då kan vi nämna nästan hur många som helst. Keith Jarrett är ju min största favorit tillsammans med Bill Evans, men det finns många många andra som också är bra.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/07/14 :  00:41:13  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Ni som gillar allt det här kommer att störtgilla allt av Lennie Tristano, gissar jag

Om Bill Evans e den store teknikern så e han ändå lite kö-jazz tycker jag

Tristano e ett lågmält geni!

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:15:05  Show Profile Send gcs a Private Message
to_apeiron skriver:
Tristano e ett lågmält geni!

Du menar förståss var ett lågmält geni som nu är död. Det var lite märkligt med Lennie Tristano som började komma i ropet i början av 40-talet och faktiskt spelade tillsammans med Miles Davis under en tid på 40-talet. Förövrigt var han en knepig enstöring som därmed inte hade så mycket jobb. Mitten av 50-talet skaffade han en egen inspelningsutrustning för att kunna göra sina egna skivor. Det var ju inte så många som var intresserade av att ge ut hans musik.I musik kretsar var han däremot högt skattad och nu långt efter hans död räknas han till en av dom stora. Trots allt så är väl inte Tristano någon av de första man rekommenderar när det finns många andra som är mer tillgängliga.
Go to Top of Page

Erik E
Starting Member

24 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:44:06  Show Profile Send Erik E a Private Message
Ahmad Jamal!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:14:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Erik E skriver:
Ahmad Jamal!

Är också bra och en annan är Lars Roos nej jag menar McCoy Tyner.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:43:26  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
http://www.discmakers.com/music/pse/2005/jarvis.asp

Borde vara intressant för medlemmarna här på forumet. Kolla precis i mitten av websidan vid den enda svart-vita bilden på sidan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000