Author |
Topic |
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 15:11:20
|
Vill gärna rekommendera en skiva jag kom över med Lars Jansson. Skivan heter "Am I That". Så underbart härligt pianospel har jag inte hört på ett tag. Lyssnade ett tag på Esbjörn Svensson Trio men jag tycker att han ballar ut alldeles för ofta genom att sitta och nynna HELA tiden med i låtarna och hans urflippade knäppande på pianotrådarna.
Det har var betydligt bättre! Satt och rullade med mitt huvud till låt nr 7 i bilen så folk tittade och tyckte nog det satt en tok i den bilen |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
Edited by - Drem on 2005/06/10 01:55:18 |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 19:29:01
|
Ja, Lars Jansson är en underbar pianist! Hans trioplatta "The time we have" är också ett mästerverk.
Och när vi ändå är inne på fantastiska pianoplattor; om ni inte hört och redan har "Waltz for Debby"-plattan med Bill Evans (liveinsp fr 1961). Inledningslåten, My foolish heart, är nog det finaste jag vet. Den är magisk!
tompa |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 20:14:11
|
Tack för tipset tompa! Den låten skall kollas upp snarast. |
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 12:34:24
|
Lars Jansson är just nu Sveriges bästa jazzpianist. Jag tror att jag har alla hans skivor och jag tycker också att ES är starkt överreklamerad. Bobo Stensson är inte heller så dum bland dom nu lefvande jazzpianisterna här i Swedala. |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 21:55:03
|
gcs:
Vilken skiva rekommenderar du mig om jag gillar Lars Janssons senaste? Funkar det bra med vilken som eller är det någon eller några som utmärker sig? Jag har en förkärlek för lugnare partier kanske skall tilläggas. Fina harmonier. |
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 23:10:09
|
Lars Jansson´s "Ballads" är vansinnigt bra och då spår 5 "To the mothers in Brazil" som är en höjdare. LJ har också spelat in en skiva med Bohuslän Big Band "Temenos" som inte heller går av för hackor f.ö. tycker jag att han inte har gjort någon dålig skiva....alla är bra och som sagt jag har alla. |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 15:52:58
|
Tack för tipset om Ballads! Den rullar här nu för fullt. Grymt bra skiva! |
|
Edited by - Drem on 2005/06/21 16:54:55 |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 20:01:30
|
Ni bör ge ett öra åt Jan Lundgren och Peter Nordahl. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 20:16:46
|
Tack för tipset Figge! Det skall kollas upp. |
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 19:42:40
|
Bill Evans var en underbar pianist, det mesta han gjorde är klart hörvärt inte minst den han gjorde ihop men Monica Z. Fantastisk inspelning dessutom. Gillar man piano av det mer expressiva slaget så finns ju Cecil Taylor och däremellan nånstans Thelonius Monk. Mcoy Tyner har gjort en del trioskivor oxå som är fina.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 20:14:52
|
Jag har också försökt att hitta någonting i stil med det som Clintan spelar i "In the Line of Fire". Jag tror att han har gjort musiken själv dessutom, men har inte hittat någonting på cd. |
|
Edited by - Drem on 2005/06/23 20:15:25 |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 18:41:16
|
Jag rekommenderar också de, enligt mina öron, underbara pianisterna Sonny Clark och Bud Powell. Clark hann inte göra så många plattor, men i princip alla är mycket bra (med härliga medmusikanter). Powell gjorde desto fler och är lite ojämn, men testa hans The amazing Bud Powell vol 1 och 2 t ex.
tompa |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 00:44:23
|
Idag när jag botaniserade bland mina skivor så hittade jag en som jag inte spelat på flera år och som jag kan rekommendera. Michel Camilo "On Fire". Camilo är en jäkel på piano och han spelar på den här skiva tillsammans med Dave Weckl on drums, Marc Johnson på bas och Sammy Figueroa congas. Weckl på trummor är ett under som trummis och det är ett jäkla driv på hela skivan. Dessutom är skivan mixad direkt on tape alltså en s.k. polaroid inspelning. Skivmärke Epic/sony 465880. Camilo går under rubriken Latino jazz. |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 13:25:16
|
Lars Jansson Trio"Am I That":Trevlig sommarjazz i det underbara vädret just nu. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 23:12:41
|
VA! Dissar ni EST??? Personligen tycker jag att Esbjörn är som allra bäst när han nynnar, ballar ur och exprimenterar med att få fram ljud ur pianot som ingen (utom möjligtvis flyttgubbar och pianotillverkare) tidigare har hört. Jag älskar labila musiker och labil musik. Som om den spinnande kattungen man sitter och gullar med helt plötsligt förvandlas till ett rytande lejon som käkar upp grannens hund. Eller nåt.
Jaja, smaken är som röven... Klöven! (som min 93-årige farfar sa)
Husgud är och förblir Jan Johansson, men jag får väl ta och kolla upp den där Lars Jansson då. |
Militant cyklist. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 00:24:17
|
Jan Johansson...ja det är ju klart han var bra men nu ska vi tala om unga duktiga pianister som Lars Jansson ...men Jan lundgren är inte heller så dålig. I vårt södra grannland Danmark lär det finnas en pianist vid namn Niels Lan Doky som inte heller är så dum. Det här är tre säkra kort vill jag nu på stå. |
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2005/07/13 : 08:50:33
|
Ni har ännu inte nämnt Ludvig Berghe trio "Weekend" och Tord Gustavsen trio "The Ground" Helt i linje med ovanstående förslag
Vissa Keith Jarret är suveräna men Keith är lite mer introvert ibland. Varför inte Tommy Flanagan "solo piano" |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/07/13 : 09:50:33
|
För att inte tala om Brad Mehldau |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/07/13 : 11:28:08
|
Ni har ännu inte nämnt Ludvig Berghe trio "Weekend" och Tord Gustavsen trio "The Ground" Helt i linje med ovanstående förslag
Ja ja men då kan vi nämna nästan hur många som helst. Keith Jarrett är ju min största favorit tillsammans med Bill Evans, men det finns många många andra som också är bra.
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2005/07/14 : 00:41:13
|
Ni som gillar allt det här kommer att störtgilla allt av Lennie Tristano, gissar jag
Om Bill Evans e den store teknikern så e han ändå lite kö-jazz tycker jag
Tristano e ett lågmält geni! |
Zory Polen
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/07/14 : 13:15:05
|
to_apeiron skriver: Tristano e ett lågmält geni!
Du menar förståss var ett lågmält geni som nu är död. Det var lite märkligt med Lennie Tristano som började komma i ropet i början av 40-talet och faktiskt spelade tillsammans med Miles Davis under en tid på 40-talet. Förövrigt var han en knepig enstöring som därmed inte hade så mycket jobb. Mitten av 50-talet skaffade han en egen inspelningsutrustning för att kunna göra sina egna skivor. Det var ju inte så många som var intresserade av att ge ut hans musik.I musik kretsar var han däremot högt skattad och nu långt efter hans död räknas han till en av dom stora. Trots allt så är väl inte Tristano någon av de första man rekommenderar när det finns många andra som är mer tillgängliga. |
|
|
Erik E
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2005/07/14 : 18:44:06
|
Ahmad Jamal! |
|
|
gcs
Member