HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Octavarium, första intrycket är...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/06/09 :  10:48:43  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
HOLY SH*T!!!

Eller på svenska: KLOCKRENT! FY F*N VA BRA!

Nu har jag iofs bara lyssnat igenom plattan 3 ggr, men med tanke på att deras musik brukar växa ju mer man lyssnar på dem...

Inte för att jag tror att de plockar med så mycket från 8VM imorgon (Sweden Rock) men desto större anledning att packa väskan och fara till Hovet den 29:e september, då det återigen blir "an evening with...".

Återkommer med recension när plattan har fått mogna lite...




"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/06/09 :  12:09:07  Show Profile Send Terminator a Private Message
Låter lovande! Jag avvaktar med min beställning till du har mer info .
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/06/09 :  12:30:12  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Terminator:

Om du ändå hade tänkt att beställa den, varför vänta?!? Du kommer bara ångra dig...

ÅRETS PLATTA ÄR HÄR!!!


Vågra jag nog påstå...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/09 :  17:18:10  Show Profile Send Drem a Private Message
Får man fråga om det är samma sångare som tidigare? Ibörjan när jag lyssnade på dom så kunde jag ofta irritera mig på hans lite jobbiga sångstil, dock gillade dom tidigare skivorna "Images and Words" och en del på "Awake". Sen tyckte jag att dom blev sämre och sämre :(

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/06/09 :  18:29:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ska snart börja lyssna, får se vad jag tycker...

Drem, James La Brie har varit med ända sen Images & Words och är fortfarande med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/09 :  19:03:02  Show Profile Send Nothing a Private Message
Jag vågar nog påstå att de är på rätt väg med denna platta.
Jag vågar nog också påstå att labries senaste solo är bättre än 'Octavaruiodiium'.

Det rycktades långt innan släppet att den skulle vara mer åt det "traditionella" melodiska prog-rocken. Octavarium låten kommer väl närmast, och man märker vilka grupper dom sneglat på i den låten.
Tycker även att plattan sjunker i intryck ju mer man lyssnar på den! hmm, brukar vara tvärtom.

Årets platta? nja.....uhm.... nix!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/06/09 :  19:07:51  Show Profile Send molsson a Private Message
Jippii, hovet igen. Tyckte det verkade märkligt att dom inte hade annonserat någon annan konsert än sweden rock. Helt klart är jag där.

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/06/09 :  19:46:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Läste aftonbladets recension. Underhållande...


Instrumentknixarnas favoritfigurer styr skutan vidare mot nya farleder. Dock känns seglatsen denna gång aningen mer låtorienterad än på länge, något som knappast ligger Dream Theater i fatet. Metallica-flirtarna från ”Train of thought” har fått ge vika för en mer melodiös framtoning, vilket kommer till sin fulla rätt i U2-möter-Rush-doftande ”Walk beside you”.
Tyvärr håller inte denna inriktning hela vägen ut, och i det avslutande 24 minuter långa titelspåret får narkolepsitragglandet åter fritt spelrum med ett stentrist resultat.



No hay banda!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/10 :  12:55:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Klippt från Svenska Dagbladet:

Dream Theater är bäst när de är hårda. När gitarrerna, som här, tuggar stelt och mekaniskt som tidiga Metallica. Vi vet redan att de kan göra svåra saker med sina instrument, så de bitarna är mest transportsträckor.
Dream Theater är ett av få progmetalband som håller i längden. De kan göra episka tjugominuterslåtar eftersom de oftast har på fötterna när det gäller låtskrivandet också. Octavarium följer förra Train of thought i spåren och håller sig i ett mörkt tonläge. Det är då det blir som bäst.


JOHANNA STRÖMQVIST

Varför finns det ingen skribent som gillar musikalisk finess utan bara mangel?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:01:49  Show Profile Send Machine a Private Message
Lyssnade igenom den igår kväll igen... Den blir bara bättre och bättre! Kanske kan jag tycka att Rudess fått lite för mycket utrymme med sina ljudexperiment, påminner ibland om Pink Floyd....... Särskilt djupbasen i introt på första låten och sedan "hjärt" ljuden en bit in på skivan.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:40:10  Show Profile Send Nothing a Private Message
För att de flesta skribenter saknar musikalisk känsla!
Det handlar inte om tomt mangel era J%#&a skribent miffon!

.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:51:48  Show Profile Send classe a Private Message
va bra biljetter har jag redan mmmmmm måste köpa skivan

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000