HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickupval till Rega P2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/06/09 :  08:51:23  Show Profile Send rynnox a Private Message
Vad för pickup passar bra till en Rega P2 ? Nu sitter an audiotechnica 95 på ( den gröna ) och jag får ett väldigt brummljud som ökar när pickupen rör sig mot centrum av skivan. Brukar butikerna hjälpa till att montera pickupen där man köper den ?? Jag bor i Göteborg.
Finns det inte möjlighet att köpa pickuper billigare från butik i annat land ??

ha en fin dag / Ronny

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/06/09 :  09:34:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Köp en av Regas egna, typ bias eller super bias, det är enklast och de låter helt ok. Den kan du montera själv om du inte drar åt den för hårt. VTA, Azimuth, överhäng etc behöver du inte tänka på eftersom det automatiskt blir Regas alignment i denna kombination. Du kan ju kolla med en protractor ändå om du vill, det följde väl med till din spelare. I annat fall tar du den till en butik så fixar de det åt dig.

Lycka till!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/06/09 :  10:58:26  Show Profile Send rynnox a Private Message
Tack Bliss, vet du om det är stor skillnad på bias och super bias pickupen ? Ursäkta om jag frågar men vad är en protractor ? Jag måste sedan också passa på att säga att det mesta brumljudet kom från vår Tv som står under Skivspelaren. Antagligen finns det ingen skärmning. Men det kanske ändå blir aktuellt med en bättre pickup. Jag är ute efter ett litet mjukare sound.

mvh Ronny
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/09 :  22:30:56  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
protractor är som ett schema för att pickupnålen ska vara i linje med armen. det är viktigt att få det rätt för att det ska låta bra. jag använder dock Ortofon nu så jag vet inte om montering av Regas egna pickuper är annorlunda, men jag tror ändå du måste använda protractor för att få det rätt. VTA går däremot inte ställa in på några av Regas skivspelare. Eller jo, det går, med nån 'mellanring' på armen men det har jag inte gett mig in på för Rega själva verkar ju inte tro på VTA.

Edited by - Silversurfaren on 2005/06/09 22:31:56
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/09 :  22:31:34  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det följde med en protractor till min Rega P2.... så du borde också ha en?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000