Kan man göra det utan problem? Jag ska använda en jordgenerator som ska lödas fast. Det bästa vore ju såklart någon typ av sockel, men jag har inte hittat någon som skulle passa...
Det brukar man kunna göra utan problem. Att sitta någonstans där man kan ansluta både sig själv (via ett esd-armband) och lödkolven till elektrisk skyddjord kan ju vara lämpligt men det kan gå bra ändå.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
När det gäller ESD produkter så är det egentligen väldigt noga. Skall man vara på den väldigt säkra sidan skall alla verktyg man använder vara ESD godkända, samt även bära kläder som är ESD märkta.
Oftast när man håller på med ESD känsliga produkter så ger man en komponent en stöt som om man har tur så visar sig felet direkt (det är dock svårt att hitta dessa fel), annars så kan det börja spöka flera år efter incidenten (ABB Power Systems vet vad det kostar.....).
När det gäller ESD produkter så är det egentligen väldigt noga. Skall man vara på den väldigt säkra sidan skall alla verktyg man använder vara ESD godkända, samt även bära kläder som är ESD märkta.
Oftast när man håller på med ESD känsliga produkter så ger man en komponent en stöt som om man har tur så visar sig felet direkt (det är dock svårt att hitta dessa fel), annars så kan det börja spöka flera år efter incidenten (ABB Power Systems vet vad det kostar.....).
Nä, jag chansar och löder ändå, det finns ju alltid gratis exemplar att få hos texas instruments...