Author |
Topic |
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 19:29:11
|
ojoj!
Edited by - Staffan on 2002/07/02 14:31:2 |
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 21:24:38
|
Det skulle vara roligt att se någon bild på ett par neptunus som inte är i den finish som syns på alla bilder jag sett (dvs svart och trä). Undras hur den skulle se ut i Revel röd och vit t.ex
You're Nobody Without a Nai |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 22:08:20
|
Du menar en sådan här? Nu är de i bättre finish med 4 lager båtlack (vad annars på solid mahogny....)
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 22:30:26
|
En snabb fråga till er som äger dessa högtalare och har hört dem i olika miljöer: Låter de väldigt annorlunda hemma hos er jämfört med hur de låter i hifi-consults lyssningsrum? Jag har nämligen hört dem där tillsammans med advantage-elektronik ett par gånger, och upplevde mellanregistret som mycket framskjutet - även med den lägsta inställningen med bygeln på baksidan. Olle M trodde att jag var "tvåvägsskadad", dvs var för van vid dopplerdistorsion, men jag kan inte riktigt hålla med honom... Kan det vara så att det har att göra med hur det samverkar med lyssningsrummet i Alingsås, eller är Neptunus mer frekvensrak i mellanregistret, när andra högtalare har lite hängmatta?
MVH /Morga |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 22:31:05
|
Ahhhhhh, jättesnygg. Kanske måste försöka ta mig till en QRS återförsäljare för en ordentlig demo
You're Nobody Without a Nai |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 23:47:44
|
Hej!
Eftersom hificonsult har utvecklat den torde de säkert kunna redovisa mätning av frekvenssvar vid olika nivåer och platser.
Kan Sladd kanske lägga upp några mätningar här på forumet?
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/30 : 00:27:23
|
Några kurvor tror jag inte vi släpper ut i cyberrymden. De som köper en dylik tingest får dock 4 sidor med kurvor och grafer i mitten av handboken. (jag skriver "vi" här då jag skriver de där böckerna)
Rent generellt så låter Neptunusen ganska annorlunda i mitt rum jämfört med i Alingsås. Jag har hört flera berätta att de tyckt den låtit ljust i skåne och i Stockholm. När vi körde den mot B & W 802 Nautilus så lät den högtalaren verkligen som om den hade en "hängmatta" (fast inte i hela mellanregistret.)
Ljudrummet i Alingsås är lite lurigt. Det äter bas och lämnar alltså inte en jämn kurva. Har du lyssnat med fönstren till höger om dig och med prytlarna på de kryss jag och Björn gjort i golvet så är det så bra det kan bli där. Med facit i hand så här efteråt kan man uppenbarligen inte ha för bra elektronik eller kablage heller... Det händer att Neptunusarna av misstag ibland körs med ett par Harmonic Tech som ligger där och då har man åkt förgäves.
|
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/06/30 : 03:59:05
|
quote:
Några kurvor tror jag inte vi släpper ut i cyberrymden.
Fegisar ;) Varför inte? En liten enkel vattenfallsplot vore väl inte så farligt att visa?
Mycket riktigt har jag lyssnat med fönstren till höger - drivelektroniken kanske inte var världens kraftfullaste: Advantage integrerade lille 100-wattare respektive amplifixen. Jag minns inte alls vad det var för kablar.
Olle rattade byglarna på delningsfiltret och sade " och nu skickar jag fram sångaren i knät på dig". Så höjde han mellanregistret, och jag fick svårt att hålla masken. Det var något som inte stämde just den dagen, antar jag. Jag vill heller inte tillskriva det till rummet, för jag lyssnade även på Leifs små Monkar, och de lät ypperligt bra.
Skall Neptunusarna möjligen spelas på Arken? Det skulle vara kul att höra dem igen - jag vill ju gärna inte döma dem på bara två försök ;)
MVH /Morga |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/30 : 11:51:43
|
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med en dag som inte stämde?
Att ta ned volymnivån på en sångare (inom det register han/hon sjunger) är i grova drag jämställt med att flytta denna röst bakåt. Om en sångare backar 4 meter på en konsert men sjunger lika starkt så hör du den rösten svagare. Det överensstämmer väl med de lyssningar jag gjort med alla möjliga och omöjliga värden på motstånd och annat bak på Neptunusen. (det har ju varit lite av en lekstuga i flera år med detta)
Det finns en mycket fin högtalare för ganska mycket pengar som medvetet höjer frekvensregistret inom ett speciellt område. Tenorer men kanske framför allt altar får en mycket tydlig, nyanserad och fullblodig återgivning samtidigt som de kryper upp närmare i lyssnarens "fönster". Vad var det du tyckte inte stämde med ljudet? Det är bra med feedback och man kan ju justera om uppställningsplatserna i lokalen.
De små Monkarna körs som regel på andra ledden med lyssnaren vänd åt fönstren till och då blir det ett "annat" rum.
Sedan har Olle som alla andra dåliga dagar och det är en specialitet att köra prestigehögtalare på minsta Advantagen eller Amplifixen. En specialitet jag definitivt inte förstår, men men, det är inte min butik
En Morgan kunde man ju ha bruk för i det egna ljudrummet, sätt dig i bilen så får du en lyssning som låter Neptunusen spela friare.
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 01:20:02
|
sccchladd =)
det skulle vara mycket trevligt om du kunde skriva nagra rader om hur du upplevde skillnaden mellan alla kablarna du testade red dawn quattro-fil valhalla och ts ultra
|
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 02:25:50
|
quote:
Vad var det du tyckte inte stämde med ljudet? Det är bra med feedback och man kan ju justera om uppställningsplatserna i lokalen.
De små Monkarna körs som regel på andra ledden med lyssnaren vänd åt fönstren till och då blir det ett "annat" rum.
En Morgan kunde man ju ha bruk för i det egna ljudrummet, sätt dig i bilen så får du en lyssning som låter Neptunusen spela friare.
Vad var det jag inte tyckte stämde? Ja, jag upplevde att mellanregistret - eller en del av det - var för nivåstarkt, helt enkelt. En grov överdrift vore att likna det vid "trattljud", men du förstår säkert vad jag menar med detta. Synnerligen hög upplösning, och jag vill inte kalla det "färgat", utan bara påträngande. Jag upplevde det helt enkelt som jobbigt att lyssna till. Lyssningströtthet efter bara några minuter. Och detta var alltså med lägsta inställningen på bygeln. Det blev ännu mer uttalat då Olle "skickade fram sångaren i knät på mig" :)
Jag kan omöjligt svara på om detta berodde på lyssningsrummet, anläggningens övriga komponenter, eller själva högtalarna - jag har ju inte varierat någon av dessa variabler. Alltså kan jag inte säga att det var högtalarnas fel - och just därför var jag nyfiken på ifall de lät radikalt annorlunda hemma hos dig jämfört med i butik. Ett sådant förhållande är ju snarare regel än undantag när man talar om högtalare i denna prisklass, eller hur? Min enkla uppfattning är att väldigt många lyssningsomdömen om högtalare handlar mer om hur själva lyssningsrummet och placeringen lät, än hur själva högtalaren lät - de flesta högtalare är bättre än man tror, bara man hittar det rätta rummet.
Monkarna ställdes upp i princip på exakt samma plats, men det är ju ingen rättvis jämförelse, eftersom dessa har ett annat spridningsmönster och är lägre i mankhöjd...
Jag tackar för inbjudan! Det måste vara den sjunde inbjudan jag fått på kort tid ;) Trevligt forum, det här Två av sju besök är hittills avklarade - two down, five to go. Timbre och Jorma kan intyga att jag går omkring och klappar i händerna med en koncentrerad min och lyssnar på efterklangsmönster. Om du har riktig tur får du höra mig sjunga skalor oxå... Jag väntar fortfarande på mitt första uppdrag som akustikkonsult - ifall man inte skall räkna mitt och Timbres besök i en lokal i Angered som ett sådant uppdrag. Man vill ju inte komma med tips på åtgärder i någon annans anläggning utan inbjudan att göra det, så jag håller tyst ;)
MVH /Morga |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 08:35:29
|
Milda makter, "trattlikt"?.....
I jämförelse med Watt/Puppy så var just Watt:arna en smula trattlika i jämförelse med Neptunusen. (ngt mer riktat ljud, inget påträngande dock)
Det måste varit fel på det demoex du lyssnade på. (hmm, nej jag skämtar inte)
Jag förstår hur du menar - hur menar du då? |
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 12:26:12
|
quote:
Det måste varit fel på det demoex du lyssnade på. (hmm, nej jag skämtar inte)
Olle satt med mig och lyssnade i kanske en halvtimma... Man tycker ju att han borde ha märkt felet i så fall? Istället talade han varmt om just mellanregistrets upplösning, och berättade om när en man som gjort inspelningar av någon slags slammer-orkester lyssnat till högtalarna med just denna demo-musik, och tyckt att mellanregistret var det mest högupplösta han någonsin hört.
Nu låter det som om jag tycker illa om högtalarna, när jag inte ens bildat mig en uppfatting ännu. Jag har ju bara lyssnat till dem två gånger, så jag vill verkligen inte ens uttala mig om hur de låter ;) För att kunna göra det måste jag höra dem i flera olika lyssningsrum och med varierande kringutrustning, juh.
MVH /Morga |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 13:24:54
|
Gissning: Olle pratar om "Neptunus" i generella drag, inte just det ex ni lyssnade på, det är 100% omöjligt att lyssna aktivt drygt 320 dagar om året...
Du är välkommen upp att lyssna i stället för att ha detta tydligen ganska otrevliga ljudminne på trumhinnan!
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 20:47:48
|
sladd jag fick inget svar =(
morgan jag har ocksa hort neptunus hos hificonsult ett par ggr med olika kringutrustning och dom later inte bra dar uppe av nagon anledning jag haller helt med om det du skriver patrangande ljud osv
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 20:54:46
|
Det kommer lite kabelgodis till helgen hoppas jag, åker till Norge i några dagar, håll sams nu sockergrisar!
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 18:26:08
|
quote:
Du är välkommen upp att lyssna i stället för att ha detta tydligen ganska otrevliga ljudminne på trumhinnan!
Jag tar dig på orden, Sladd - Tack för inbjudan! Vi kan väl höras via mail och göra upp om en dag som passar?
MVH /Morga |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 10:47:45
|
Jag tycker ofta Olle rattar fram ett ljust och påträngande ljud. När jag några gånger klagat så har han bytt kablar och då fått fram ett betydligt fylligare och trevligare ljud. Jag kan tänka mig att han är lite yrkesskadadefter ett antal år i branchen. Men iallafall var han lyhörd för mina åsikter. Jag har haft förmånen att lyssna på ett par Neptunus (oinspelade) hemma hos en kompis. Jag upplevde inte att ljudet var påträngande på något sätt. Istället mjukt och detaljrikt. Tenorröster kanske saknade lite fyllighet men det är bara tyckande från min sida.
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:33:34
|
Ahh. Där har du nog en lite point. Så är det ibland på HC. Som du säger så är dock Olle mer än villig att ändra och flytta om mm.
Da |
|
|
|
Topic |
|