Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 18:28:49
|
Lystring alla slutstegsspekulanter!!!
För några veckor sedan var det många som var intresserade av Dramatens Yamaha slutsteg.
Idag fick jag en förfrågan av Dramaten om jag ville ha de två sista exemplaren för 4000:-/st.
Om ingen slår till före den 16 Juni, går de iväg till en annan teater för det dubbla priset!!!
Om någon här är intresserad, så Ring till Dramaten 08-665 61 00 och fråga efter Inspicienten Stefan DiMariano.
Jag har själv köpt två stycken, som jag kör bryggat (800W + 800W i 8 Ohm) och som jag är oooootrooooligt nöjd med.
Jämför det med den NAD S300 (2*100W i 8 Ohm), som någon säljer för 8000:- på HiFimagasinet.
/Rolle
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 19:38:10
|
Tråkigt att det inte verrkar finnas mer intresse, det blir lätt så, pro audio verkar inte accepterat inom hifi sfären rikigt än, tråkigt som sagt, för där finns många trevliga erfarenheter att göra.
Bra tips!
Jag hade nog hoppat på själv om jag inte redan hade haft ett gäng QSC steg. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 21:06:38
|
Inte utan att man e lite sugen... Men den stackars 10A säkringen får jobba hårt redan nu. 1 slutsteg på 5x200W (iofs spelar jag inte på max...förutom iförrgår..) + tv + försteg + video + 2 datorer + en del lampor. När vi flyttar till hus om nått år, då jävlar ska stereon få en egen säkring. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 23:13:28
|
Dom har väl fläktkylning dom där stegen? inte så spännande att ha hemma då isf. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 01:01:12
|
fidelityn: Kanske de. Bra du sa det. Isf sjunker suget till ungefär noll.
paradigm: Har dina steg fläktkylning? |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 20:32:07
|
Jo mina slutsteg har fläkt som låter högt, men det har jag löst på ett jättefiffigt sätt, om jag får säga det själv.
Lite deja vu här, för jag har beskrivit det här flera gånger förut, men OK.
Man tager en 12VDc fläkt (en sån där som sitter i datorer), sen monterar man den bak på originalfläkten (Det finns färdiga hållare att köpa). Eller så snor man en hållare från en gammal slaktad PC.
En sådan fläkt kostar en 50 lapp på Biltema och nu kommer vi till det fiffiga, för en 12V fläkt låter ju också, eller hur. Istället för att driva den med 12V, tar man en 9VDc "Mascot", då går fläkten på konstant halvfart, men det är tillräckligt för luftombytet i slutsteget, samtidigt som fläkten går helt tyst och dessutom kommer att hålla en evighet.
En bonus får man också iom att man samtidigt som slutstegets temperatur hålls jämn och sval, får man en dubbel säkerhet och man vet att det är dags att tömma filtret från ludd, när originalfläkten går igång.
/Rolle
EDIT: PS: Varför tror ni annars att det går att få tag på såna här gobitar för 4000 pistoler? DS. |
Edited by - paradigm on 2005/06/12 01:35:25 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 16:23:15
|
Själv har jag kopplat bort fläktarna helt i mina steg, visst blir de varma, men ej skadligt varma, termoskyddet går in och varnar om det skulle vara risk för överhettning av nätdel och sluttrissor, efter att ha varnat och ingen förändring till det bättre sker så mutar skyddskretsarna steget, skulle detta ändå inte hjälpa så slås nätdelen av och ingen skada är skedd.
Ännu har inget av deet ovanstående inträffat tråtts att steget gått i upp till 4 timmar.
Vet ej om Yammahastegen har liknande övervakning i sina skyddskretsar.
|
Edited by - martinsson on 2005/06/12 17:18:31 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 18:46:13
|
Det står i bruksanvisningen, att de har allt tänkbart skydd och man kan ju lätt se, att en stridsvagn S, är rent av klent byggd i jämförelse med de här slutstegen.
Folk i USA som jobbat länge med PC2602M och dess "syskon", hävdar bestämt, att de här slutstegen kommer att överleva oss alla!!! Så jag får anta att de är skyddade på ett snarlikt sätt.
Men jag vill ändå ha stegen kylda med fläkt och jag tycker att det är värt den femtilapp som fläkten kostar, om man nu inte redan har en sådan liggandes i datorlådan. En 9V "Mascot" har väl också de flesta liggandes, eller!?
Med den absolut ljudlösa fläkten (eftersom den går på halvfart), håller slutsteget en konstant temperatur på c:a 30 grader ovanpå locket. Det gör ju också att alla kondingar lär hålla i åtminstone två evigheter, eftersom de lär hålla EN evighet, även om man inte gör som jag föreslår.
/Rolle
EDIT: Just det ja, min ljudanläggning står ju på dygnet runt. DS. |
Edited by - paradigm on 2005/06/12 18:48:30 |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 15:13:31
|
Paradigm: Vore lite kul att se bilder på hur det ser ut med din fläktmojänganordning! /en john som blev vettskrämd härom natten när fläkten gick igång då jag glömt att slå av steget på kvällen |
Hörlursfrilla! |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 11:22:50
|
Visst låter fläkten, som om apparaten var på väg till månen. Det sitter kraftigt överdimensionerade fläktar i förstärkaren, för att den snabbt ska kunna kyla ner den igen. Snacka om pansarvagn!!!
Bilder ja, jag ska se om jag hittar CD-skivan som hör till digital kameran. Har precis fått formatera hårddisken igen.
Det är annars inget märkvärdigt med monteringen av 12V fläkten.
Datorfläktar brukar sitta monterade i en plasthållare med "hullingar" som man snäpper fast i datorn.
Dessa hullingar, kan med lite tur passa i slitsarna till originalfläkten, annars får man fila/såga lite i plasthållaren och sen smältlimma fast den mot förstärkarens fläktkåpa lite försiktigt.
Annars går det säkert bra att limma fast fläkten som den är, med lite smältlim runt kanterna/hörnen.
Kolla bara att fläkten blåser in luft i förstärkaren, istället för att suga ur luften, elementärt jag vet, men iaf.
En vanlig liten 9V "Mascot" klarar utan vidare att driva två st. parallellkopplade fläktar samtidigt, ifall du har två förstärkare. Det är bara att koppla ihop alltihop, antingen med kontakter, eller löda ihop trådarna och isolera, med isoleringstejp, eller som jag gjort provisoriskt tills jag hittar lämpliga kontakter, med smältlim.
/Rolle |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 11:39:03
|
Man kan även sätta dit ett effektmotstånd i serie med fläkten för att få ner hastigheten, jag fixade till mitt grafikkort på det viset...
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 12:16:23
|
OK, vad har du för värde på motståndet?
/Rolle |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 12:51:10
|
Är det så självklart att fläkten ska blåsa in i förstärkaren
Trodde själv att det brukade vara tvärtom.
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 13:40:52
|
På den här förstärkaren är det så iaf, eftersom filtret sitter längst bak.
Annars går ju allt damm rakt genom hela förstärkaren och fastnar i filtret, först efter att det passerat förstärkaren, å de vill man ju inte.
/Rolle |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 14:58:40
|
liten parantes, QSC kör utan filter rakt igenom och utformar istället ektroniken på ett sådant sätt att dam ej sammlas upp, detta anser de vara säkrare då igensatta filter i många ger upphov till försämrad kylning (lägre flöde).
Vidare är alla deras fläktar steglöst reglerade så på tomgång är det inte alls så farligt, märkbart, men ej öronbedövande.
Har dock hör ett likadant steg efter ett det körts hårt i låg last och jäklar... jag slår vad om att det skulle dra sig självt framåt om man la det på golvet :) |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 10:26:37
|
quote: OK, vad har du för värde på motståndet?
Jag fick det av en kompis som är elektronikguru, jag vet inte storleken på motståndet, det borde nog finnas någon här som kan svara på vilket värde som är lämpligt... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 11:44:23
|
Ingen som kan föreslå ett värde på seriemotståndet?
BTW, är det någon som varit i kontakt med Dramaten än om slutstegen? Idag var visst sista dagen, sen går dom, vad jag förstår, iväg till en teater för 8000:-/st.
/Rolle |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 13:00:48
|
Du kan väl mäta resistansen i fläkten.Om du sätter ett motstånd med samma värde i serie så snurrar väl fläkten på typ halvfart. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 16:59:48
|
OK, tack, tänk vad enkelt om man bara tänker efter.
Ska gräva fram en dylik ur nån av lådorna och mäta.
/Rolle |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 17:47:39
|
Du borde även kunna räkna ut impedansen på fläkten, det är vanligt att man har effekten eller strömmen angiven på fläkten. Exempelvis så hittade jag en fläkt här som är angiven till 12V och 0.15A. U=I*R, vilket borde ge en impedans på 80 Ohm (R=U/I). Ibland är enbart effekten angiven, vilket ger R=U*U/P. Om jag nu inte räknat helt fel...
Mäta med Ohm-meter fungerar inte eftersom fläkten kräver typ 5 volt eller mer för att starta. Eftersom effekten är kvadraten på spänningen så är en spänningshalvering kanske lite för mycket... Enklast är nog att köpa några stycken motstånd för att testa! |
Edited by - konraqu on 2005/06/16 17:54:22 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
|
Calle H
Member
147 Posts |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 21:54:23
|
konragu har rätt.Testade på en 12v 0,35A fläkt och det stämde inte.Du får räkna istället.Måste ha varit trötter när jag skrev det förra inlägget.Har normalt ganska bra koll på elmotorer. Får väl skylla på att jag räknat spänningsfall över resistorer i förstärkarscheman för många gånger den senaste tiden |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 14:45:24
|
papst är inte mycket att hänga i julgranen imo har haft ett antal. Enligt mig är panaflo bland det bästa man kan köpa i fläktväg. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 22:02:57
|
Jag får tacka så hemskt mycket för alla förslag, men jag får lite känslan av att det blir för invecklat och dessutom blir det lite dyrare.
Om det var enkelt att avgöra ifall motståndsvärdet liger i storleksordningen 10 Ohm, 100 Ohm, eller rent av i kOhms området, med en fläkt som drar runt 150mA, vore det en sak, men om jag ska in och sätta fast givare i kylelement, som jag inte ens är säker på att det finns några kraftigare att tala om, så blir det i vart fall, avsevärt mer invecklat än att rätt och slätt fortsätta att köra med 9V "Mascoten", som ju faktiskt fungerar ypperligt, eftersom kylningen är tillräcklig och 50:- fläkten från Biltema är helt ohörbar, även om jag håller fläkten intill örat, så blir det nog till att köra vidare på det konceptet ett tag till.
Minsta motståndets väg.
/Rolle
PS: Hur gick det, var det någon som köpte slutstegen? DS. |
|
|
Topic |
|