HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jippie! Djävulen har flyttat ur mitt försteget!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  11:28:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har (försökt) bygga mig ett op-baserat litet försteg
(typ N5mDPa (naqrefs 5minute design preamp)..

Något har jag gjort fel eftersom så snart jag kopplar in den.
Så dånar det till i högtalarna som om f-n var lös.

Nätdelen lämnar spänning som den skall. Så den verkar inte vara problemet.

Jag har inte byggtin den i någon låda så allt är bara på en träplatta.

Jordpunkten är kopplad i fästanordningen till traffon.
Har dragit jordpunkterna i själva förstärkardelen till nollan i nätdelen och vidare till fästanordningen på traffon. Jord från poten är även den dragen via förstärkardelens jord och vidare.
Signalkontakterna är inte ännu jordade då jag inte har någon låda.

Men om det är jord som spökar vet jag inte.
Kanske har jag helt enkelt byggt en deathmetall-maskin.

Problemen uppkommer även utan signalkälla inkopplad.

Länk till schema

Länk till forumtråd på Faktiskt.se

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/06/08 13:59:06

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:01:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Innan du kopplar in.... och kanske pajar något, så måste du avlusa konstruktionen. Grundproblemet är väl kanske att Naqref's schema inte är någon pedagogiskt dokument... man får tänka lite själv vilket kanske inte är så lätt om man är novis. Slutsatsen är dock helt rätt. Du har ett fundamentalt problem med din spänningsmatning.

Kollar du in mitt QRV-04-steg (finns på min hemsida) så har du där grunden i en opampbaserad konstruktion med 230 voltsnätdel. Begrunda schemat och den fysiska kretskortslayouten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:11:54  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hur hög matningsspänning har du till Op:n?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:19:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Peranders:
avlusa? :)
Jo. jag är novis på ämnet. Tänkte att detta var ett enkelt bygge ;) men ack.
Man måste börja någon stans för att skaffa sig erfarenhet och kunskap. Vilket jag jobbar på som du ser.

Nej, Naqrefs schema är inte speciellt utförligt beskrivet. Byggbeskrivningar för oss nybörjare har jag inte hittat speciellt gott om. Det var på tal om några trådar om nybörjar-sidor, men det var ingen som orkade eller kanske tyckte det var så bra att lära upp fler. Tyvärr måste jag säga.
DIYandet är inte jättestort. Hur som helst.

Oparna får 15Volt + / -

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:25:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
peranders.
schemat på din sida var på tok för liten för att jag skulle kunna se tyvärr.
Dessutom, vad var det du tyckte jag skulle studera? QRV-04 var juh mer avancerad än den jag byggde.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:46:38  Show Profile Send fenwick a Private Message
"Signalkontakterna är inte ännu jordade då jag inte har någon låda."

Låter som en dålig idé.
Om jag förstår dig rätt så ligger signaljorden på ingångs och utgångskontakterna oinkopplade. Du bör definitivt ansluta dessa till jord.

Vänligen Axel
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:51:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
vemsom, ladda hem pdf-filer som du hittar om du klickar på "downloads".

I qrv-04 fallet så kan du glömma bufferten, då har du din tillämpning.

När det gäller lite enklare grejer så kan du kolla in Rod Elliott. Eftersom han lever på detta så är inte allt offentligt i form av scheman, bygganvisningar, komponentlistor etc men det finns ändå en hel del matnyttigt.
http://sound.westhost.com/index.html

Om du inte har en voltmeter, skaffa detta direkt. Vad som helst duger bara det är digitalt.

Har du sökt på nätet efter enklare försteg. Börja med ett googla lite.

En liten början, sökord "preamp opamp DIY". Där har du att bita i så länge.
http://www.google.com/search?q=preamp+opamp+DIY&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/08 12:59:03
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:56:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Trodde det blev som att det BARA var en buffert med den konstruktionen jag gjort?

Tack axel och P-A. Jag testar och koppla in signaljorden och så läser jag igenom qrv04an för att se om jag kan utläsa något :)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/08 :  13:03:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nej, det är faktiskt en förstärkare med förstärkning 2. Om du vill suga i dig lite kunskaper så har du en gratis bok, ganska bra sådan här:http://www-s.ti.com/sc/psheets/slod006b/slod006b.pdf "Op Amps for Everyone Design Guide (Rev. B),"

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/08 13:03:29
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  13:10:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Man tackar: självklart vill jag suga i mig kunskap :)
Det är juh faktiskt en av de primära anledningarna varför jag försöker mig på att göra sakerna själv.

Få kunka kunksap, vara snål, bätte ljud, roligare musik, prylar, självtillfredställelsen att gjort det själv.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  13:56:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
JAAY!!!!! Det var lite jord till signalerna som behövdes! :) Fyfasen va fint.

Ännu en anledning att göra saker själv. Så glad man kan bli när det fungerar!

(skall ta och läsa ditt tips P-A iaf).

Förresten. Är det någon som har någon enkel grundkurs-sida för DIYare?
Tycker någon med aktning borde göra en annars ;)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/08 :  14:07:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Grattis till den nyblivna "pappan" till ett friskt "barn"!!!!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  14:13:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Friskt, men naket ;D
vågar inte ens lägga ut en bild ;D hah

okej, det skall såklart fixas. Det är bara en test för att få det att funka.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:17:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
okej..
ni får väll se iaf :)

Det ser mycket värre ut än vad det är.

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/06/08 15:17:26
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:33:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Glöm inte bort att kompakthet är en dygd. Långa och stora slingar plockar upp magnetfält mycket lättare. Snyggt och prydligt väl avskärmat är aldrig fel inklusive skärmade kablar, om inte annat bra för kanalseparationen.

Kul att du fick snurr på det. Det är kul att lyckas, oavsett på vilken nivå man är. Jag har satt snurr på egna konstruktioner i mer än 35 år och det är alltid lika roligt. Man tröttnar aldrig på det trots att man jobbar med det.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:45:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
nope. Det är sant.
Tanken är att jag skall bygga in det i något annat ;)
Något kompakt. tänkte försöka mig på att dra stag till volympot osv för att kunna minimera
kabeldragningen.

Det är så sant PerAnders. En vacker dag kanske jag kan bygga som du och de andra mästarna :)
Jag har fått sus på grejor att etsa kort med på skolan. Synd bara det gick och blev sommaruppehåll.

Någon stans måste man börja såklart. Det är juh det som är roligt.
Om man lyckas se sin kunskap som en lång vandring. Man bör kämpa för att göra det så bra och proffsigt man bara kan. Men man måste också se sina begränsningar man har i dagsläget.
Jag bygger det så gott jag kan nu. Med mer kunskap bygger jag om det senare eller bygger något bättre och sen igen och igen. Möjligheterna jag har att bygga är inte enorma. Sitter vid köksbordet och kämpar. Men det är förbannat skoj iaf.

Nu skall montage ske.
Lådan jag hade fått byggt till mig som jag tänkt ha till försteget (syns till vänster i bild, vid golvet, och liknar den lådan som står under försteget (mitt IcePower-slutsteg)) hade jag tänkt spara till ännu ett slutsteg.

:) Tack för all hjälp.
och tack även Llönnblom som hjälpte mig tidigare med traffon jag använder till nätdelen.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:54:36  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det var så lite så

En fråga bara: Sitter likriktaren mellan kondingarna?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:59:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Strax bakom, mellan. Jepp.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:33:15  Show Profile Send anders a Private Message
Nu drar ju kretsen väldigt lite ström, så likriktaren blir nog knappt varm?
Annars är det lite onödigt att sätta den så tätt inpå kondensatorerna då dessa då blir varmare än vad de skulle behöva bli. Hardwiring är fint!
Förkorta kablarna lite bara och försök fästa delarna med något (buntband? lim? skruv?) i lådan så att det inte finns någon risk att grejerna far omkring och orsakar kortslutning eller kommer i kontakt med själva lådan (om den är ledande).
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:40:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Likriktaren blir inte ens ljummen.
Jag hade tänkt sätta en liten kylfläns på den, men när jag kom hem från Elfa upptäkte jag att där inte fanns några monteringshål för att fästa den.

Den sitter ugefär en halv cm från kondingarna.

Tack för tipsen Anders.
Har inte byggt någon låda ännu. Som sagt. skall använda den tomma lådan till slutsteg att driva mina hfls1 med när jag byggt dipolbasar som mitt is-steg (det som står under) skall driva.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:54:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gött jobbat vemsom!
N5mDPa - Försteg Für Alle?
Ska nog bygga ett nån dag också, om jag hinner.
quote:
Jag har fått sus på grejor att etsa kort med på skolan. Synd bara det gick och blev sommaruppehåll.
Har nog aldrig tidigare hört nån gnälla på att det är lov ifrån skolan... Kul att du trivs!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/08 :  18:05:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Trod det eller ej, så var det lättbyggt ;)
Trots tråden. Som mest bara berodde på okunskap.

Så hinner gör du säkert. Om du har någon låda till det.

Jag tycker det låter riktigt bra också.
Men vad har jag för preferenser? Nada.

Jo jag trivs i skolan. Men det blir mycket andra projekt än de jag är tänkt göra där.
Men på två dagar borde man väll hinna bygga två dipoler. MDF-finnsh är snyggt ;)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:15:09  Show Profile Send esl a Private Message
Äntligen!! ;-)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:30:40  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Trevligt!

Nå, hur låter det?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  08:40:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Martin #1!
Felet var inte så stort som tur var!

Martin #2
Kan juh som sagt bara jämföra det med det passiva. Och jag tycker jag fått mig ett schyst driv i musiken som jag inte hade tidigare. Alla kablar är på tok för långa som du ser. Det skall såklart åtgärdas

// Min "läggning"
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:31:21  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Skit att man inte har delbart för/slut i Roteln.. hade varit skoj att testa.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000