HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ändrade preferenser för cd:ns betydelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/06/07 :  19:25:23  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag fastnade på den förra länken och skulle vilja ändra frågan:

Vilken signalkälla, dvd eller cd, som du har lyssnat på har du blivit imponerad av? Finns det någon CD eller DVD som du blivit imponerad över skillnaden när den jämförts med något annan?

Eftersom jag startade länken kan jag börja:

På Pause fick jag demat av en Onkyo cd för 12000kr. Skillanden var så stor när den jämfördes med en Arcam DVD för 10500kr att den flyttade mina preferenser på CD:ns betydelse.

I helgen testade vi en Classe 1.5 med både digital och analog utgång till en Tact 2.2X. Anläggningen lät bättre via den analog utgången trots att det fler steg som rimligtviss borde försämrat ljudet. Till saken hör att vi körde den analogt med balanserad Purist Audio Colossus kabel och digitalt med en coax Silk-digitalkabel. Skillanden kan ha varit digitalkabeln men jag har inte hört så stora skillander när jag jämfört olika digitalkablar tidigare.

Jag har själv en S06 som jag kör digitalt in i en Tact 2.2X.

Simon Sachs Ståhl

Edited by - Per2 on 2005/06/08 10:20:41

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/07 :  22:17:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Finns Silk som koaxialkabel?
Den vanliga Silken är ingen koax, det är en 2 ledarkabel med skärm och jag tror inte att den är lämplig att använda som digitalkabel.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/08 :  03:30:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jäpp, när jag fick tag på min ML 360S dac, det blev skillnad det mot Sony och Meridian som jag kört innan. Dock var Meridiantransporten och dacen inte dålig, ML var baras bättre helt enkelt, detaljmässigt och musikaliskt och ännu bättre blev det med en MLtransport.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  07:54:45  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
coax Silk-digitalkabel


Finns det
Efter vad jag hört så är den vanliga Silk:en helt usel som digitalkabel! Den är inte gjord för det enligt Leif på DP...



Edit: Oj. jag upprepade dig, Jorma Jag vart för snabb...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/06/08 07:55:48
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  08:04:34  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
jag har inte hört så stora skillander när jag jämfört olika digitalkablar tidigare

Det KAN vara stora skillnader mellan riktiga digitalkablar! Jag har testat några olika, vissa kan jag nästan inte höra någon skillnad på (marginellt!) men på andra så är skillnaden markant...

quote:
Finns det någon CD eller DVD som du blivit imponerad över skillnaden när den jämförts med något annan?


Jag blev impad över mayros 500 kronors Denver när jag hade den hemma hos mig! Det mellanregistret som den levererade! Mycket imponerande!

I andra ändan så har jag impats utav Bladelius S:1 många gånger! Dens återgivning är åsso impande!

Å min gamla DAC 3 från Cambridge! Den imponerar fortfarnade! Jag har aldrig hört en SÅ billig dac som gjort så mycket helt rätt! På den tiden när den kom var den "outstanding" enligt mig!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/08 :  08:07:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag blev impad över mayros 500 kronors Denver när jag hade den hemma hos mig! Det mellanregistret som den levererade! Mycket imponerande


Jämförde du med en dyrare spelare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  08:43:14  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Jämförde du med en dyrare spelare?

Yepp! Bl.a. mot min Primare v20.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/08 :  08:44:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, verkar som man kan uppnå en hel del om man kan modda. Hade varit intressant att modda min CD31. Vet iofs inte om det är lönt, eftersom det redan sitter mycket bra och påkostade delar i den (jämfört med dem man förmodligen använder vid moddning).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/08 :  10:54:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
I går bytte jag digitalkabel som förbaskat
mellan CD och DAC. Jag gick igenom alla
de få digitalkablar jag har och visst var
ljudet olika med alla dessa. Kunde inte
besluta mig för vilken som lät bäst.....
Usch, vilka problem man har ....

Martin
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  14:11:58  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Kunde inte besluta mig för vilken som lät bäst

Det brukar oftast bero på att alla är ungefär lika dåliga (eller lika bra, kan man åsso säga)...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  14:18:46  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
verkar som man kan uppnå en hel del om man kan modda

Det intressanta med mayros Denver var den att moddningen var (i mitt tycke) väldigt försynt...

Lite rensning i nätdelen o monterad nätbrunn, dämpad låda, finfina WBT-terminaler, silvertråd internt, lite smältlim o lite annat kul... Jag använde inte ens mayros rekomenderade nätkabel utan körde med min hemmalagade nätkabel med mycket gott resultat!

De Denvers som bl.a Wolfgang sätter sina tänder i nu blir betydligt mer upphottade!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:10:33  Show Profile Send David A a Private Message
Per2

Om du kör den analoga ingången så får du ju istället två DACar samt en AD som signalen skall passera innan den når slutstegen.
Oavsett hur bra det än må har låtit så torde den digitala ingången påverka signalen minst. Men det är klart, mera signalpåverkan behöver ju inte alltid upplevas som sämre. Att det skulle vara digitalkabeln som ställer till det tror jag inte, den har ju tämligen låg påverkan på ljudet, speciellt jämfört med en omvandlingskedja till. Det är nog helt enkelt som så att du gillar ljudet från CD-spelarens DAC. Kollade ni nivåskillanden som uppstod mellan ingångarna?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/08 :  19:35:34  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Att det skulle vara digitalkabeln som ställer till det tror jag inte

OM det är den vanliga Silk kabeln som användes som digitalkabel så lär den ställa till MYCKET! Då är det troligtvis bättre med vilken 75ohms coax kabel i handeln som helst...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:02:31  Show Profile Send David A a Private Message
Nu är jag inte speciellt insatt i just denna Silk kabel, men vad är det med denna som gör den så otroligt påverkande att den kan jämföras med en extra DA-omvandlare+ en AD omvandling? Har den felaktiga elekriska egenskaper eller?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:21:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Silkkabeln är ingen digitalkabel och den håller sig inte inom toleransen för impedansen på 75 Ohm som en digitalkabel skall ha för att fungera korrekt. Den har alltså helt felaktiga elektriska egenskaper.

Eller du kanske inte förstod att Silk är en ren anlogkabel

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:22:25  Show Profile Send mats31 a Private Message
Allmänt kabelskeptisk men kan rekommendera Marcus Cables digitalkabel.
Den kombinerar (i mitt tycke)en ljudförbättring gentemot min gamla DIY RG62-kabel och min gamla Straight Wire digitalkabel och har dessutom en teoretiskt rimlig förklaring (synpunkter??) eftersom den håller 75 ohm kar. impedans även i kontakterna.

Min Pioneer DVD DV-747 kopplad till en Krell HTS (DAC + FF) låter plötsligt inte allt tokigt, relativt en Mark Levinson 390S.


/M

Edited by - mats31 on 2005/06/08 20:23:59
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:33:16  Show Profile Send David A a Private Message
ok... tyckte han skrev att det var just en coax Silk-digitalkabel.

Har själv en 2.2x och vet sedan tidigare att det kan bli ganska stora skillander mellan digital vs analoga ingångarna
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/06/09 :  08:28:39  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Om vi återgår till topic...

Uppgraderingen från SAT CD-fix till Ayre CX-7 i min fars system gjorde återgivningen så mycket mer intressant att det är svårt att beskriva. 'Allt' föll på plats som det brukar heta, men framförallt blev det så mycket roligare att lyssna på musik tack vare den härliga stampa-takten-känslan.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/06/10 :  09:38:24  Show Profile Send Per2 a Private Message
Angående silk-kabeln så ringe jag killen som sålt den. Och ja det är ingen coax digitalkabel men........

Nu kommer det roliga. Den spelade skjortan av en billig toslink kabel under veckan. Silk-kabeln hade lika stor påverkan på ljudet som rumskorrigeringen. Kabeln användes då mellan RCS 2.2x och en Tact Millenium.
Jag trodde inte att digitalkabel kunde ha så stor påverkan innan vi gjorde testet ovan.

Jag har också tidigare jämfört den med en Purist Audio HDMI och inte hört någon skillnad.

Vad är det som skiljer en Coax digitalkabel från en vanlig RCA kabel??



Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000