HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rek. slutsteg??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:39:54  Show Profile Send Joacim a Private Message
Har idag ett slutsteg Quad 909, som jag är OK nöjd med men funderingar har börjat komma runt att byta ut det. Jag är nöjd med "mjukheten" och upplösningen hos 909'an men skulle önska mer i botten och få ytterligare en dimension i basen. Det slutsteg som jag är ute efter skall fortfarande ha känslan (analogt/"rör-igt") vad gäller diskant och mellan (gärna ett snäpp upp med mer värme/närhet) men framför allt med ytterligare en "oktav" i basen.

Mina högtalare är Ref.3A Dulcet (små minimonitorer), 88db (relativt tröga) och listade för max 120W. De spelar enormt högupplöst och lite åt det ljusare hållet (så om slutsteget kan gå åt det mörkare men med fortsatt bra upplösning kan det bli en bra matchning!?)
Efter test (se nedan), och övertygelse vet jag att dessa högtalare klarar av mycket bättre grejer (med bättre återgivning) utan att "ge upp" och sluta "spela".

Jag har tidigare lånat hem ASL's Hurricane rör-slutsteg (tidigare testade här på forumet) och de spelade mycket bra på alla dimensioner (även om de i sig var/är overkill för mina högtalare), bättre upplösning, lugnare och en "oktav" till i basen men framför allt så hölls basen i ett järngrepp. "Problemet" med denna lösning är storleken hos monoblocken, då jag inte får plats med dem och troligen inte heller skulle få ha dem (frugan).

Jag har funderat lite runt några steg (en är dock integrerad...), vilka jag aldrig lyssnat till utan endast läst om/runt och vilka skall eller kan ha egenskaper jag är ute efter:
-Krell KAV 400xi (botten/"oktav" JA mycket troligt, men känslan??)
-PS Audio GCA 250 (nytt steg, digitalt, vilket har fått bra "buzz")
-Simaudio Moon W3 (mycket positivt, med bra botten och fin upplösn)

Rekommendationer, funderingar, synpunkter mm tas mer än gärna emot!!
Prisläge; max runt 45.000:- oavsett nytt/begagnat.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Edited by - Joacim on 2005/06/05 00:16:45

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:58:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle försöka testa Moon W-3.
Krelle här på forumet kan berätta mer, han verkar nöjd med W-3.
Annars om du vill ha en integrerad är nog Krellen ett bra val.

Edited by - Snutten on 2005/06/04 22:59:57
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/05 :  00:00:59  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar!
Jag mailar Krelle och frågar lite.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:30:48  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Till Dulcet skulle jag garanterat köra rör.
Jag är själv på gång och skaffa ett par MM Decapo till min ASL Ki22fox.

Kolla på Quad II Forty kankse?
http://www.iaguk.com/quad/valvebroch.pdf

Titta även på Leben som är en bra matchning till Dulcet.

Även Moon W-3 skulle nog vara ett bra val.
De andra har jag inte lyssnat på så dem kan jag inte utlåta mig om.

mvH Patrik
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/05 :  13:29:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har 2 st Ear 509 ute på försäljning. det kan kanske vara nått.
Dom driver allt inklusive Quadar som närapå ligger på kortslutning i vissa frekvenser.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:43:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Har du något försteg eller ska man misstänka att du kör med Quads cd-spelare med inbyggt dito?

För övrigt har jag också hör ryktas att dina högtalare trivs som allra bäst med rör, av faktisk.se-profilen Ranefjord som själv sitter inne på ett par sådana burkar. (Krell må vara en grym integrerad sak, men den ligger nog inte åt "rörhållet" i karaktär va?).

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:52:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Rör är en sak för sig, går väl inte riktigt att jämnföra med transistorförstärkare.
Sen är rör så mycket mysigare i mörkret.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/06/05 16:00:41
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:58:45  Show Profile Send ninja a Private Message
Karan KI-180

http://www.karanacoustics.com/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/05 :  16:44:42  Show Profile Send EAR a Private Message
Som Johan säger så passar EAR 509 kanon till Dulcet.
Har provat mina block med Jens Ranefjords högtalare
Du kan ju höra med honom vad han tyckte

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  17:28:44  Show Profile Send Leif B a Private Message
Rör ska det va.

mvh Leif B
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/05 :  21:57:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:56:54  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar för respons!

Johan-b, EAR samt Leif B: Håller med om att rör är trevligt, och de klart passar till Dulcet. EAR 509 funkar inte då de är för stora samt 2 st monoblock. Jag måste få in allt i ett skåp, och där passar endast antingen ett normalbrett slutsteg eller en integrerad (utrymmet är runt b47*h25*d45) "Nackdelen" med rör för denna lösning kan falla på utrymmet som är befintligt (obefintligt...), alternativt troligen att uteffekten måste hållas ned rejält om jag skall kunna få in ett stereo-slutsteg , och då får jag kanske offra mitt mål med "ned en oktav i basen"... Ett tips kom ju här runt Quad II40 som dock kanske kan vara något!?

ninja: Intressant rek med Karan, måste erkänna att jag inte hört så mycket runt det märket. Vet Du vem som har det i Sverige? (Var snabbt inne och kollade på deras hemsida, och såg att de även hade slutsteg och inte endast integrerad)

Blue: Du är inne på rätt spår, jag kör med Quad 99CD-P som jag är mer än nöjd med ("minimalistiskt system"). Håller med där runt Krell, som ju aldrig varit direkt känt för värme/närhet men 400xi verkar ha fått bra respons och inte enbart "kall/hård/grym i basen"!?

Patrikpolly: Dina MM Decapo är ju lite lättare att driva med 92db än mina på 88db, och sedan går ju MM längre ned i registret. Ki22'an bör nog gå bra Har även lyssnat till denna högtalare, som jag anser är super och spelar ett snäpp bättre än mina Dulcet framför allt i botten. Jag avböjde pga storleken/placering hemmiljö etc
Har lyssnat mycket på MM till 845 Cadenza och det är en grymt bra matchning!
Quad II forty kan faktiskt vara ett alternativ trots mitt begränsade utrymme i skåpet, då dessa två mono's är ganska små trots bra uteffekt. Tål att fundera på!
Leben har jag lyssnat till till mina Dulcet, och det är ett intressant märke som spelar bra men de har inte "botten" som jag är ute efter, utan den är lite "klen".

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:14:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Joacim
Tror inte EAR är större än Quad i storlek men det är så som så också att har du inte gott om plats(luft)ovanför så skall du kanske inte ha rör överhuvudtaget.
Det blir rejält varmt skall du veta

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:31:47  Show Profile Send Joacim a Private Message
EAR

Du är nog inne på rätt spår!
Rören "brinner" och värmer rejält vad jag kommer ihåg från min lyssning på Hurricane. I denna satt ett antal KT88'or, och i Quad'en sitter totalt 4 "kamin-88'or" samt några till "små eldsjälar".

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:38:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Hade mina block i en hylla från början och plockade bort hyllplan så där var kanske en meter fritt ovanför men det räckte inte.
Det gick knappt att ta på hyllplanet en meter ovanför.Nu står de på plattor bakom högtalarna.Du kan kanske ha det likadant

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:43:20  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

ninja: Intressant rek med Karan, måste erkänna att jag inte hört så mycket runt det märket. Vet Du vem som har det i Sverige? (Var snabbt inne och kollade på deras hemsida, och såg att de även hade slutsteg och inte endast integrerad)



Tror inte att den säljs i Sverige. Tidigare hade Af Vassago Hifi i Danmark dom men jag hittar inte Karan på deras sida numera (http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38736&SearchTerms=karan).

sampix på forumet har en KI-180, http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15279&SearchTerms=karan

Men jag tycker att du ska maila Mladjen på Vox Trade direkt och fråga om du är intresserad. Jag ska dit (Belgrad) om drygt månad och lyssna på allt

Här har du en test från TNT: http://www.tnt-audio.com/ampli/ka-i180_e.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/06 :  13:50:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Joacim: Du har inte funderat på Prima Luna? Prologo 2 ligger väl på ca 14 kkr, vilket kanske kan tyckas billigt i jämförelse med annat du är intresserad av, men det är verkligen en bra rörstärkare! Jag har lyssnat på den ihop med BC-Acoustique A1och det lät väldigt trevligt, grym kontroll trots "bara" 2X40 W. (Sedan är ju recensenterna ganska lyriska också).

Känns det onödigt att skaffa integrerad (med tanke på din cd-spelare) så ryktas det ju att Prima Luna även är på G med rörmonoblock, som blir en bit dyrare, men ja, då lär ju utrymmesproblemet komma in i bilden kanske...?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/07 :  17:51:50  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Joacim, jo jag vet att det finns en ganska stor skillnad när det gäller känslighet mellan mm decapo och dulcet, men har aldrig upplevt dulcet som speciellt svårtspelad.

Pathos Logos eller Pathos Classic One borde fungera för dig.

http://www.pathosacoustics.com/logoseng.htm

http://www.pathosacoustics.com/classiceng.htm

Tror ändå att QuadFortyII skulle fungera bra.

Om du befinner dig i sthlm så kan du ju alltid låna hem ett par QuadfortyII från Audioconcept, och då kan du även kolla på Bluenote vars förstärkare är riktigt trevliga. Kraftfulla och samtidigt har dom lite utan rörkänslan i sig. http://www.bluenote.it/bluenote_product.asp?cat=tabAmplifiers




MvH Patrik

Edited by - patrikpolly on 2005/06/07 17:52:44
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/07 :  18:29:53  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej!

Just Pathos mindre modellert spelar fantastiskt men har sin akkilleshäl i att orka få till drag i botten med trögdrivna högtalare. Inte något för dig tror jag...men de spelar fantastiskt.

Men - det finns en annan väg att gå: hybridens. Få rörens magi men med fantastisk kontroll och kraft:

http://www.unisonresearch.com/unico/unicoDM.asp

Vackert men ändå inte för biffigt!

Saluförs genom Golden Age Music i Sverige:

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/hifiprodukter/produkter.htm

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/07 :  19:52:33  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Du kanske skulle titta på aktiv delning och ett par basmoduler + slutsteg eller ett par subbasar istället för att fösöka klämma fram lite "botten" ur ett par små högtalare som kanske egentligen inte klarar det du är ute efter. Känner iofs inte till dina högtalare och vad dom går för men........bara en tanke.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/06/07 :  21:13:05  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag var och lyssnade hos Ranefjord i söndags.
Ojojoj!
Det lät fantastiskt.
Så till Dulcet gäller RÖR.

Mitt tips är att besöka Audio Concept för att lyssna på intressanta kombatanter.





Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/11 :  18:15:28  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tux: Jag skickade en PM till Ranefjord för att höra vad han testat runt med Dulcetterna. (Flera som är inne på rör till dem, det blir inte lätt att få till hemma...)

krellmaster: Tyvärr inte att tänka på fler grejer, då det tar för mycket plats runt om! Den lyssning jag tidigare gjorde med Hurricane'en påvisade klart att högtalarna har en nivå till på alla bredder och ledder samt även i basen. Kan jag bara få till det lilla extra så är jag klart nöjd, under förutsättning att jag klarar utrymmeskraven.

Stefaeri2001: Kanske något att kolla upp, om det bara går att anpassa till höjden, där jag har max 25 cm att spela på och det måste samtidigt kunna ventileras.

patrikpolly: Det blir nog tufft med rören ändå...Inlägget från EAR om heta hyllplan låter inget vidare i ett litet skåp. Det kanske tom finns klar brandrisk?!

Får passa på att tacka för alla seriösa förslag, hjälp och rekommendationer!
Det känns helt klart som att jag har fått en del att gå vidare med, och en del funderingar runt hemlån samt även några erbjudanden om direkta köp som också kanske kan vara intressanta.


Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000