HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda audio pro subb???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:13:37  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Jag har en audio pro subb som heter b1 35. Kan men modda den genom att byta element? Kan man använda förstärkaren till en diy subb?

Den är ju inte värd så mycket på begagnat marknaden. Det är därför jag undrar om man kan gör den roligare.

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/05 :  12:18:32  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Personligen tror jag elementet är mer hightec än förstärkaren.Kolla bara vilken plutt transformator förstärkaren har.Nä, ett byte av förstärkaren till en kapablare modell skulle nog bli bra mycket roligare.

Kolla på faktiskt.se ,där finns en kille(mike34) som har kopierat ACE-principen och använt chipförstärkare till JBL-bilbasar.Blev visst bra.Svante var väl inblandad också.

Faktiskt.se verkar ligga nere just nu så jag kan inte länka till tråden.Finns antingen på teknik eller diy delen.

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/06/05 :  19:11:49  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag gjorde mitt examensarbete på högskolan på ämnet elektronikstyrda bashögtalare. Ett kul men rätt komplicerat ämne.

ACE principen innebär att elektroniken integreras med högtalarelementet. Man gör så att säga elementet bättre än vad det är med hjälp av elektroniken. Det funkar rätt bra.

Elementen i audio pro's subbar är rätt enkla men dom har extra lång slaglängd, vilket är en viktig del i att få ACE principen att funka.

Byter man element försvinner den viktiga matchningen mellan elektronik och element. Då funkar det inte bra alls!

Om man ska byta element måste man alltså modda elektroniken också, vilket nog får betraktas som avancerat.

På samma sätt kan du inte ha förstärkaren till någon annan sub.

Byter du till en vanlig förstärkare i en audio pro sub kommer inte elementet inte att passa i lådan längre.

Det är tyvärr alltså inte mycket idé att modda.


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2005/06/05 :  22:45:52  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Då får jag väl sälja den till svärfar. Tack för svaren.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:49:20  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tror fortfarande elementet är värt en bättre förstärkare,givetvis med ace inbyggt.
Skulle vara kul att se schemat på effektdelen på den inbyggda förstärkaren för att se om det ginge att plussa på med fler utgångstrissor och höja matningsspänningen en smula
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/06 :  01:27:17  Show Profile Send linnar a Private Message
Ett företag som hette "U66" (idétorka?) konstruerade
och saluförde ett liknande slutsteg som använde sig av
varierbar negativ utgångsimpedans. Det som händer är att
slutsteget ser ett lägre Q-värde hos elementet än vad det
har. Tanken var att få ner lådvolymen.
Stärkaren kallas U66 Bassdriver och innehåller också
aktiva filter för sidosystemen och en centerkanal.

"U66" finns inte mer så jag antar att det är fritt fram
att kopiera upp kopplingsscheman, komponetlista, kretskortsmall
och mer om man hittar något sådant....



...och det har jag i min lilla godispärm.

Edited by - linnar on 2005/06/06 01:28:10
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/06/06 :  01:47:48  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag håller med "weedo" i allt. Element och stärkare i Ace Bass är sammanbundna via dess parametrar och därför säkert rätt svårt att byta ut den ena eller andra.

(Dessutom har jag en U66 någonstans i gömmorna, men det är nog en enklare variant än den linnar beskrev. Har inte hjärta att göra mig av med klenoden )

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/06 :  02:05:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har en gammal TEXAN åxå en U66-produkt.
Den är inte hel men..det gör ont att kasta den.
Lite OT men intressant ändå.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/06 :  12:43:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hittade lite mer info

http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1253&highlight=u66

http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=884&highlight=u66
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/07 :  13:10:10  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Här är dom däringa länkarna jag nämnde där uppe:



http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4487

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5881


Mvh.
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/06/07 :  18:29:52  Show Profile Send weedo a Private Message
Länkarna från Faktiskt berättar en hel del om vad man måste mixtra med.

ACE, U66 och andra snarlika varianter på temat har en sak gemensamt; man använder talspolen både som talspole och som givare för återkopplingen.

Så längre talspolen rör sej inom sitt linjära område (konutslaget mindre än Xmax) funkar det bra. Men om talspolen rör sej för mycket så brakar reglersystemet ihop och det låter hemskt!

Så väldigt bra upp till en viss gräns sedan skräp. Ett sätt att lindra problemet är att införa någon form av limiter.

Återkopplade system med en givare på konen (tex en accelerometer) klarar sej bättre (och får ner disten mycket mer) men flippar också ur om man vrider på för mycket.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/08 :  13:03:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
En annan tekniktyngd tråd om ämnet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3807&postdays=0&postorder=asc&start=0


Sååå,vem blir först med ett ACE-bygge på HF?




Weedo,har du nån bild eller nått från examensarbetet?Skulle vara mycket intressant att se.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/08 :  14:29:28  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Stärkaren kallas U66 Bassdriver och innehåller också
aktiva filter för sidosystemen och en centerkanal


Precis en sådan jag fick hem tillsammans med en jättelik toarulle med en Peerless SLS 12" i varje ände

Hittade INGET om U66-an på nätet, så kanske någon här kan hjälpa mig med vad de olika rattarna under skalet gör , Ja, "power" fattar jag

Bytte den faktiskt mot just en Audio Pro sub

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:06:40  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Weedo,har du nån bild eller nått från examensarbetet? Skulle vara mycket intressant att se.


Nej, tyvärr. Jag gjorde projektet redan 1989, dvs långt före smidiga digitalkameror kunde hjälpa till med bilder. Hursomhelst skulle bilderna ändå vara hemliga.

Jag gjorde exjobbet på Luxor (numera Nokia) i Motala. Då tillverkade dom alla fabriksmonterade bilhögtalare till SAAB och Volvo. (Inom parentes: Då fanns faktiskt en andra högtalarfabrik i Sverige som hette Sinus).

På Luxor fanns allt man kunde önska sej (i alla fall på den tiden). Jag lät specialtillverka element som jag använde. På dessa satte jag en extra lite längre talspole parallellt med den ordinarie. Den extra talspolen blev sen den givare från vilken jag återkopplade en signal till förstärkaren. Slutresultatet blir ungefär vad man får med en U66 men mycket stabilare och bättre möjlighet att få ner disten.

Man skulle kunna vidareutveckla det jag gjorde och bygga riktigt bra doningar för små pengar. Tyvärr äger Luxor/Nokia alla rättigheter till vad jag gjorde så jag kan inte fritt exploatera konceptet. Det trista är att Luxor/Nokia valde att lägga hela rasket på hyllan. Dom tyckte att dom inte hade tid/lust att gå vidare. Så där ligger nu en bra idé och ruttnar. Så kan det gå.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:25:11  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hehe.Där jag växte upp fanns nog sveriges största Sinus-fancub ,typ.Och Fostex får vi inte glömma.

Skulle vara roligt att göra ett ACE experiment nån gång.Det får dock vänta till tidigast nästa år.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:41:03  Show Profile Send linnar a Private Message
Om någon är intresserad av kopplingschema till U66 Bassdriver
så kan jag kanske lägga upp en länk...?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000