HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kopplar man in ett Eq ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:44:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en kompis som äger en integrerad förstärkare Musical Fidelity av äldre modell. Man kan alltså inte separera försteg och slutsteg fysiskt. Kan man tänka sig att koppla in en DSP1124 via tape in/out och få det att fungera med en Eq till högtalarna. Jag antar att nivån in i DSP1124:an kan bli väl låg. Är det någon som rent utav använder 1124:an på detta viset?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:32:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tape loop fungerar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/03 :  08:01:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får se upp lite om EQ:n digitaliserar signalen. Då riskerar man om man använder tapeutgången att signalen blir för låg. För att få bästa ljudkvalitet bör AD-omvandlarens hela dynamikområde utnyttjas så att att alla bitar används för digitaliseringen, precis samma regler som gäller när man ska spela in på en digital inspelare från en analog källa.
Det problemet finns inte om man kopplar in en analog EQ.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:25:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Man får se upp lite om EQ:n digitaliserar signalen. Då riskerar man om man använder tapeutgången att signalen blir för låg. För att få bästa ljudkvalitet bör AD-omvandlarens hela dynamikområde utnyttjas

Ja det var väl det jag menade med låg nivå men det gäller ju inte bara digitala enheter. Om man går in med 250mV i en analog enhet som har ett S/N på 96dB vid full nivå 1.55 volt då förlorar man mellanskillnaden som då är 16dB. Skillnaden är väl då att en digital enhet som regel har att tillgå 24 bitar och på så vis gör det ju mindre...eller hur.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:23:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har använt en 1124p mellan tapeloop-kontakterna. Utstyrningen var väldigt bra, inte max givetvis men tillräckligt. Den blir iaf överlägset högre än att koppla in efter volymkontrollen..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000