Jag funderar på att använda ett Zachry D-250 monosteg med inbyggt aktivt delningfilter. Jag håller på att testa en 3-vägare så jag tänkte köra mellan+diskant via min classik och sedan dela basarna aktivt vid 200Hz.
Jag vet inte hur det skulle fungera. Kommer det att låta helt kasst med basarna i mono upp till 200Hz? Jag kommer i förlängningen förmodligen att skaffa ett zachary steg till så att jag kan köra i stereo men jag tänkte kanske att det gick att börja så här.
Vad tror ni? Bör jag avskriva mina planer och köra passiva filter och köra på som vanligt istället?
Jag skulle inte rekomendera att köra basen högre en 80Hz. Om jag inte minns fel är delningsfiltret inte mer en 2a/ord. och då skulle jag absolut inte köra högre!
Om det är en trevägare där basarna sitter i samma låda som mellanregister och diskant så tror jag nog inte det blir några stora problem. Hade du haf separata basar som kan placeras så att de låter ifrån andra riktningar än huvudhögtalarna så hade jag däremot delat Alexis synpunkt.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Högtalarna är 3-vägare. jag har genomgående Scan-Speak element. Diskant 2010 mellan 8636 (5") bas 8535 (7").
Det sitter alltså en bas i varje högtalare. Alla elment är placerade i lodlinje och riktade framåt. Kan man då låta basarna få samma insignal. Så att bägge basarna spelar samma ljud.
Jag tänkte att det kanske inte spelar så stor roll eftersom det är på låga frekvenser. En 200Hz frekvens får väl 1,5m våglängd eller?
vad låter egentligen under 200Hz? kanske ganska mycket...
Det känns som om lösningen med variabelt aktivt delningfilter, volym till basen och dessutom ett eget slutsteg till basen borde bli rätt bra. Sedan kan jag ju förhoppningsvis köpa ett till monoblock senare om det behövs.
I värsta fall får jag väl bygga en sub och använda det till den...