HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mickrofontest i tidn Studio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:48:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tidningen Studio testades i senaste nummret (nr 5) många olika märken mickrofoner för < 1500kr. Testet gjordes med mina ögon på ett bra och seriöst sätt. En del av mitt positiva beröm ligger på följande sida: LÄNK

Här kan man ladda ner exempelfiler (i olika format, bland annat MP3) för att ev bränna och lyssna själv. Dessutom finns två referensmickrofoner med.

Mest ger självklart att samtidigt ha läst testet, men det är rätt givande att bara lyssna på de olika ljudspåren.

Jag tycker det är spännanade att kunna ta del av denna sidan av hifi'andet - själva inspelningstekniken! Kul att höra och lyssna på olika mickar och märka att man kan höra liknanade skillnader mellan olika högtalare (om än att jag fann skillnaderna mindre mellan olika mickar än högtalare ).

Härligt att se en tidning som anammat den nya tekniken (nedladdning) tillsammans med internet, ett eget fora och aktiv redaktör.
Hatten av!

Ps. Lagga ner filerna nu och gör något kreativt där hemma - lyssna, tänkt och tyck till!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/01 :  14:14:24  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack, ska lyssna igenom ordentligt. Har bara lyssnat lite snabbt och preliminärt så är ett intryck att den ena referensmicken Shure SM58 inte alls låter lika bra som den andra (Neumann).
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  14:23:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Roq: Intressant va!!! Vill minnas dom är bra olika saker. Det finns spår med närmickning och distansmickning - jämför!

Läckert är jamsessionerna i replokalen. Härligt djuuuup i ljudbilden. Lyssna speciellt på cymbalerna/trummorna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/06/01 17:05:58
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:19:47  Show Profile Send Bosco a Private Message
Kul med nedladdningar!

Men jag undrar direkt, vad är det som knastrar? Ta t.ex. fil 41.

Edit:

Jaha... det står en ursäkt på sidan om knäpparna. Missade det.

Edited by - Bosco on 2005/06/02 00:22:56
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:33:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bosco: Ja dom har en förklaring till det och jag tycker det är bra test, bra förklarat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/03 :  09:17:23  Show Profile Send markih a Private Message
"Har bara lyssnat lite snabbt och preliminärt så är ett intryck att den ena referensmicken Shure SM58 inte alls låter lika bra som den andra (Neumann)."

SM58 som referens? Lite skumt då den är skräp för studioinspelning, men den kan ju vara användbar som referens då många känner till den?

markih
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  10:40:16  Show Profile Send Roq a Private Message
markih: Ja, SM58 är angiven som en av två referenser i testet. Än så länge är det den som jag uppmärksammat mest då jag tycker det är en avsevärd klass-skillnad på den och Neumann TLM 103.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:36:23  Show Profile Send poppop a Private Message
Svårt att göra sig en objektiv bild av ett mictest, då micsteget spelar en stor roll... En neumann km 140 låter skit på vissa micsteg, men helt annorlunda med t ex en focusrite.

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2005/06/03 11:36:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:53:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Att jämföra en SM58 med en Neumann som är en kondensatormikrofon är bara dumt enligt mig. Det är två olika användingar. Jag tycker fortfarande att Sennheiser MD421 är en bättre mikrofon än SM58. Det skapas en sorts myt kring vissa mikrofoner. Det är också sant att som Poppop säger att ljudet påverkas också av vilken mickförstärkare man använder. En mick som jag har använt mycket på senare tid är Microtech Gefell AG modell M930 som är en konding med mycket lågt brus och den lämnar 2mV. När det gäller dynamiska mickar så är det MD421 som är oslagbar enligt mig. Tyvärr så tillverkas inte den längre men det finns någon ekvivalent som jag inte vet namnet på.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:54:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Testet är som med alla andra test ett test under specifika förutsättningar! Bland annat med givna micsteg, kablar, etc.

markih: vad menar du med "skräp"? Finns där brister som du kan lyfta fram?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:22:24  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Pär!

'Skräp' var väl kanske lite tuffa ord, som jag kanske får käka upp? Hursomhelst, det är en gammal dynamisk mic-konstruktion. Inget fel i det men den passar för PA-applikationer, eller t ex för uppmickning av gitarrförstärkare och att man vill färga ljudet på ett visst sätt. Utan att ha sett några mätningar är nog frekvensgången allt annat än rak, dessutom är den bandbreddsbegränsad (50-15000kHz inom +- vadå?), disten är säkerligen inte speciellt låg och den är njure med proximity-effekt, dvs bassvag på längre håll och bashöjd på mkt nära avstånd.
Den har säkert många fördelar i robusthet och motstånd mot rundgång.

Jag vill minnas att IÖ har skrivit att alla dynamiska mic'ar är leksaker i studiosammanhang. Det ligger nog en del i det. Riktigt fina kondensatormic'ar är vad som ger ett rent, klart och bredbandigt ljud.

Personligen skulle jag gissa att SM58 har en sorts kultstatus, - den är gammal och välkänd, många artister har använt den och många producenter känner nog igen ljudsignaturen.

markih
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:27:57  Show Profile Send Roq a Private Message
EA: Tråden förde också med sig att jag installerade FLAC-decoder till min spelare - kul att pröva
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:30:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill minnas att IÖ har skrivit att alla dynamiska mic'ar är leksaker i studiosammanhang.

Det är struntprat. Det fina med dynamiska mickar är att dom tål ortoligt höga ljudnivåer och en annan fördel är att dom dämpar bakgrunden bättre än kondingar. Att Shure SM58 är en vanlig mick beror nog på att den är billig och pufftålig och därför ser man den ofta i live sammanhang. AKG gjorde tidigare en dynamisk mick som var av tvåvägstyp som också var mycket bra.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:14:00  Show Profile Send markih a Private Message
Qcs!

Ok. Du tycker att det är struntprat. Vilka kriterier använder du, förutom ljudtrycksförmåga och motståndskraft mot puffar? Det är ju ljudkvalitetskriterieer som är intressant i denna tråd, dvs dist, frekvensgång, brus, känslighet, riktningskaraktäristik, eller hur?

De dynamiska mic'ar jag har varit i närheten av, SM57, SM58 och liknande tycker jag har inget att göra i en seriös studio, annat än som 'effekt-mic'. Alldeles för oupplöst ljud enligt min mening. Att dynamiska mik'ar är robusta håller jag med om. De tål också höga ljudtrycksniåer men det finns kondensatormic'ar som tål långt över 130dB.

markih

Edited by - markih on 2005/06/03 16:25:52
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  17:36:36  Show Profile Send gcs a Private Message
En dynamisk mick brusar inte och ljudet kanske inte har samma brilla som en konding men det går ju att åtgärda. När en konding blir utsatt för 130dB eller t.o.m ändå högre ljudtryck då har man ett THD på minst 0.5% eller som fabrikanten anger 1%. När en konding blir utsatt för höga ljudnivåer så ökar ju också samtidigt utspänningen från micken och den kan bli så hög att mickförstärkaren inte klar spänningen utan att dista även om man paddar ingången. Det är ju inte så att jag alltid föredrar dynamiska mickar utan det handlar om att välja mick beroende på vad man ska spela in och hur. Om musikerna sitter nästan i knät på varandra så bör man välja dynamiska mickar för att slippa överhörning och fasproblem. Dagens moderna dynamiska mickar har god frekvensgång och karaktärisktik. (alltså njure för det är ju det vanligaste)När det gäller kondingar så vill jag att dom ska ha lågt brus och ett bra samlat polärdiagram. Frekvensgången är aldrig något problem på en sådan mick men vad som kanske inte alla vet är att den snyggaste frekvenskurvan och polärdiagrammet får man som regel när micken är åtta-kopplad. Dessutom får man några andra fördelar också när man kör åtta. Shure SM57/58 är en idag vanlig mikrofon och på 60-talet var det Shure 545 som var vanlig i pop sammanhang. Markih du får naturligtvis tycka vad du vill men det här är en kunskap som jag skaffat mig under flera decenier i inspelnings sammanhang och det har fungerat bra för mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000