HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterlödning, någon som kan hjälpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:08:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Finns det någon kunnig på filterlödning i norrbotten som kan tänka sig löda ihop ett filterpar. Jag tar med komponenter och div annat med beskrivning(färdig beskrivning finns). Finns det nån här som kan tänka sig göra detta?

Högtalaren filtret kommmer sitta i är:

som är under byggnad.

Lämplig ersättning utgår givetvis.

PM:a gärna

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/06/03 16:29:00

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:24:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Löda ett delningsfilter är tämligen lätt även om man är nybörjare. Köp dig en lödpenna och lite 60/40 tenn 1 mm.

Dutta på lite lödtenn på lödkolvsspetsen så att den får en hinna av fräscht tenn. Rengör spetsen med blött papper, tyg eller svamp. Nu har du en ren och fräsch spets. Om du råkar ha en lödkolv med järnpläterad spets.. FILA INTE PÅ DEN! Har du ren koppar, då måste du kanske fila lite på den.

Värm lödstället kort, applicera tenn på lödstället, fortsätt värm en stund, ta bort kolven. Klart.

Se till att hartset i tennet flyter ut och rengör lödstället. Dutta alltså INTE på lödtenn på kolvspetsen för att sedan föra över tennet på lödstället. Då har du redan gasat bort allt harts.

Hade du begärt hjälp för att löda ytmonterat då hade jag förstått dig men denna lödövning klarar du!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/03 14:26:18
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:40:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Löda ett delningsfilter är tämligen lätt även om man är nybörjare. Köp dig en lödpenna och lite 60/40 tenn 1 mm.

Jag har lödkolv och har lödit grejer som ex. någon kontakt(kablar). Men löda delningsfilter har jag inte gjort, hyffsat komplicerat ser det ut de jag ska i talarna. Nu är största anledningen till att jag vill undvika detta är att jag inte litar helt och fullt på mig själv då det gäller ström och sånt. Därav lejer jag gärna bort jobbet till någon riktigt kunnig på ex. filterlödning så det blir bra.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:08:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du åstadkommit blanka och jämna lödningar utan alltför mycket smält plast då har du lyckats. Svårare än så är det inte och några större strömmar är det ju inte heller fråga om, jag menar 20-30 ampere. Några ampere handlar det om.

Se bara till att alla komponenter sätts fast ordentliugt på en platta eller. Har du en bra ritning på hur det rent mekaniskt ska se ut? Har du flera spolar så är det viktigt att de monteras vridna 90 grader i förhållande till varann. Är de nära varann och parallella så plockar de upp varandras magnetfält och du får någonting som heter ömsesidiga induktanser och det är inte bra i filter.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/03 16:10:06
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:18:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
PA: Tackar för dina råd, nu kommer jag med stor säkerhet inte löda just dessa filter själv. Det kommer att bli absolut sista utvägen jag provar på det. För att genomföra det måste man sätta sig in i hur man läser ut filterscheman, i dessa eals är det rätt stora filter, inte små som de i hfls-1 vilket gör det lite mer komplicerat. Sen vill jag ha det gjort bra, inte gorma på lödtenn hit och dit då jag i övrigt kostat på högtalarna jämförelsevis rätt mycket.

Ett alternativ om ingen finns i norrbotten(har fått 1 svar som kan tänkas vara till hjälp) är att någon på annan plats i landet löder och skickar. Har någon bra kontakter till filterkomponenter och kan tänka sig göra jobbet och skicka upp dem så hör av er!

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:22:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag håller med dig mange...läsa filterscheman är ett mörker när dom blir stora :/ helst då man är så ointresserad som det går att bli när det gäller filtret dessutom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:28:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
helst då man är så ointresserad som det går att bli när det gäller filtret dessutom

Tyvärr..så är väl detta en stor anledning till att jag vill leja bort det också.

Så alla med möjlighet att göra detta arbete kan höra av sig!

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/03 :  17:33:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur många komponenter har varje filtersektion? Hur många komponenter är det allt som allt? Har du möjlighet att visa schemat?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  17:37:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
PA: Har mailat dig!

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/03 :  17:44:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... inget har dykt upp på 10 minuter...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  17:58:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
maila här: mangew@telia.com

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:02:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du, du får allt mejla _till_ mig. Adress finns på min hemsida, längst ner på varje sida.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:27:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
PA: Har mailat igen

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/04 :  18:46:21  Show Profile Send megajocke a Private Message
Hejhej!

Jag såg den här tråden när jag kom in på forumet, och Luleå är ju inte speciellt långt bort. Jag bor i Boden och jag skulle kunna tänka mig att hjälpa med att löda ihop grejerna. Har du funderat något på själva konstruktionen och fastsättningen av komponenterna?

mvh. Joakim Asplund
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/04 :  21:49:39  Show Profile Send Sondek a Private Message
Ett enkelt och effektivt sätt är att kapa till ett par masonitbitar där man fäster komponenterna med buntband.
Tvinna ihop komponentändarna och löd!
fäst masonitskivorna på exempelvis högtalarväggen med lim eller skruv.

Alternativt köp ett universal filterkretskort från exempelvis Hifikit.

Man kan ju också bygga en helt separat filterlåda som hamnar utanför högtalaren i fall man vill experimentera och tuna in filtrena!

lycka till önskar ännu en Norrbottning

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:10:54  Show Profile Send berglund a Private Message
Hur går det med dina EALS-3? Spänd på att få att få höra fler åsikter om denna spännande högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000