HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polyprop. 22.5RM 10uF, vart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/05/30 :  22:23:29  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Jakten är igång igen, vart man hittar en bra 10uF med raster 22.5mm?

Den är till BoSoZ

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:47:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
22,5 mm, då får det allt vara låg spänning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:29:32  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Mjo, det verkar ju omöjligt. Man får väl göra en sån där "jättefin" lösning..
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:39:02  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Detta är KK's kort eller hur? Jag mailade honom angående detta för länge sen (över 1år sen) och enligt honom så skulle man använda MKT kondensatorer vilket inte är det bästa. Tror Wima har Polyprop. 10uF 22.5mm 63V eller 100V minns inte vilket men är otroligt svårt att hitta. Har du kollat tex. partsexpress, schuro, reichelt?

Edited by - Kari on 2005/05/31 15:42:40
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:47:53  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Jo, KK's. Hos Wima hittar jag bara polyester 22.5 10uF, schuro kollade jag också likaså THLaudio

Får väl löda dit en som inte passar helt enkelt.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:50:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
kolla partsconnexion.com, ligger i kanada mkt bra att ha att göra med.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:52:39  Show Profile Send ludo a Private Message
Om inte Muhammed kan komma till berget så får väl berget masa sig till Muhammed...eller nåt sånt.
Jag antar att du ska ha 10u på utgången.
Den största MKP kondingen med RM=22,5 på elfa är 2.2u (PHE426/250V).
Enl min erfarenhet hör man ingen basförlust upp till säg 5Hz (räkna på 3Hz för säkerhets skull).
R=1/(2*PI*3*2.2e-6) =~25kohm
Med andra ord kan du utan hörbar basförlust driva ingångsimpedanser ner till 22k (kanske även 10k). (Med "standard"ingångsimpedansen på 47k ligger frekv.knät på c:a 1.5Hz.)
2.2u konding har dessutom med största sannolikhet bättre elektriska egenskaper än en 10u.
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:04:37  Show Profile Send anders a Private Message
Varför är MKT så mycket sämre?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:34:30  Show Profile Send ludo a Private Message
anders>
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/Web_Ch7_final_J.pdf

s4-10
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/05/31 :  22:08:29  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ludo, du har en poäng där. 4.7uF går det ju hitta iaf så då e det klart
Thx
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/05/31 :  23:11:20  Show Profile Send anders a Private Message
Intressant länk ludo, finns mycket info där!
Dielektrisk absorption har jag kommit i kontakt med förut, men jag har ingen koll på hur pass står påverkan den får på en audiosignal. Har du någon uppfattning om hörbarheten och i så fall hur pass låg behöver den dielektriska absorptionen bli för att vara försumbar?
Svårt att ge generella riktlinjer förstås, men på ett ungefär.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:19:12  Show Profile Send ludo a Private Message
I o m att en kondensator är behäftad med så många fel o brister och DA är bara ett av problemen http://www.wima.com/navig/tech.htm så tror jag inte att (som du själv är inne på) det är möjligt att ge någon vettig rekommendation på den punkten.

Trots lika dielektrika kan olika kondingar låta ganska annorlunda.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:11:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag har någon gång föreslagit Black Gate typ N som konding. Liten och bra.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:23:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
ludo, DA är inget problem när det gäller AC signaler. Jag själv har märkt det i AD omvandlare, att man får att "glidande" offset när man vänder polariteten på mätsignalen. Jag kan också nämna att offseten är på sista siffran i en 3,5 siffrig ADC... inte så mycket allstå men väl så mycket i kritiska tillämpningar. Kondingen var en polyester om ni undrar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:15:37  Show Profile Send ludo a Private Message
enl John Curl så är DA ett problem i just ac-kretsar.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=510360#post510360
Polyester is problematic. It doesn't measure non-linear distortion so much, BUT it measures significant LINEAR distortion (DA).
For the record, I used to think that polyester was OK. Then, Noel Lee, then future father of Monster cable was building one of my electronic xover designs, about 25 years ago, and he found that REMOVING the polyester caps made the sound better. I, at first, didn't believe him, BUT further work with Dick Marsh showed me that it was DA that was the problem. I immediately went over to polystyrene and polypropylene caps.

Jag kan tillägga av egen efarenhet att elektrolyter i signalvägen är minst detaljerade sen kommer polyester med lite fler detaljer men nån slags gråhinna, sen polypropylen. När det gäller polypropylen så föredrar jag folie-varianter, särskilt mekaniskt stabila zink-folien. Den sistnämnda ger detaljerad återgining men "lutar åt det mörkare hållet", medans metaliserad polypropp "lutar åt det ljusare" (i förenklade/generaliserande termer).
Hur kondingarna inverkar på slutliga resultatet (musik vi uppfattar) beror på 1000-tals olika andra faktorer från hur det är inspelat till hur olika de komponenterna i återgivningskedjan är byggda. Så ibland kan det låta "bättre" med en ellyt på utgången än högupplösande polypropylen.
För min egen del försöker jag undvika kondingar i signalvägen så mkt som det går så slipper jag våndas över vad jag ska välja för typ...
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:41:57  Show Profile Send anders a Private Message
Intressant igen Ludo. Som poängterat så beror vikten av DA säkert ganska mycket på tillämpningen. Just högpassfilter med väldigt låg gränsfrekvens (dc-blockering) bör så vitt jag kan förstå vara som minst känsliga för DA, men det är ändå något jag ska tänka på / testa lite. Jag brukar inte alltför sällan använda MKT :)

Edit: Ett par lättlästa och skapligt intressanta länkar:


http://www.hoohahrecords.com/resfreq/articles/capacitor.html
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/3171/ln/en

Edited by - anders on 2005/06/01 17:52:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000