HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 grupp köp + partsexpress.com
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:24:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Fasen Mayday, vi kanske borde göra sådant här oftare

Måste säga att du har gjort en mycket fin uppställning och sammanordning av det här.

Tack för de värmande orden!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:01:27  Show Profile Send lassewe a Private Message
Ska väl erkänna att jag i min naiva ovisshet inte riktigt räknade med 250% frakt på mina element, men det blir ju rätt billigt ändå. Det är klart att det kostar att frakta 600 kilo HiFi över Atlanten.

Stort tack till Mayday och Ayayay som sköter detta helt strålande. Mycket imponerad av ert arbete. Pengarna kommer så fort som möjligt.

/Lars

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:10:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Om frakt kostnaderna är slutgiltiga så vill jag inte längre vara med på detta gruppköpet.

Ja, fraktkostnaderna är slutgiltiga. Det vore bra om du ger besked idag om du ska vara med eller inte. Vi får nämligen räkna om frakten om 32,77% av vikten försvinner.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:21:21  Show Profile Send ayayay a Private Message
Expinos, det är tråkigt att du känner dig så här.
Vi försöker absolut inte lura någon. Vi gör så gott vi kan och vi tycker att vi har kommit fram till något som är så rättvist som det överhuvudtaget går att göra det.

Det vi har beställt väger inte mycket, men vi vet ännu inte hur mycket det skrymmer i containern. Men tro mig, det tar mer plats än vad man tror. Sist så tog vi upp nästan 5m3 i containern, och denna gången är beställningen större.

Något som ni oxå bör tänka på är att det har skett små frakthöjningar sen vi beställde sist. Shipping är som vilken annan marknad som helst, den är dynamisk. Det händer saker hela tiden och just nu på traden mellan USA och Sverige så är tonnaget minst sagt överbelastat.

Följden av detta blir frakthöjningar.

Mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:00:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Stort tack till Mayday och Ayayay som sköter detta helt strålande. Mycket imponerad av ert arbete. Pengarna kommer så fort som möjligt.

Tack för de värmande orden. Kan säga att det ligger många timmars arbete bakom detta gruppköp, skönt att det uppskattas!

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:07:58  Show Profile Send Exipnos a Private Message
Grejerna kommer att skickas med båt och normalt så betalar man per m3 volym. Det finns även en maximal total vikt per m3 som man kan skicka. Jag vet ej om vi har nått maximal vikten per m3. Om frakt företaget tar betalt per m3 så är det inte rimligt att jag betalar per kilo. Om vi har nått gränsen och dom tar betalt per kilo så är det rimligt att jag betalar min del utav total vikten.

I vilket fall som helst så är det inte rimligt att jämföra flygfrakt priset med vår fraktkostnad. Partsexpress har även möjligheter att skicka med US postal service parcel post och då blir frakt kostnaden mycket mindre. I mitt fall så bor jag I Frakrike och kostnaden hit blir 2,33 dollar per kilo skickat med posten. I detta fallet så blir kostnaden lik värdig med vad ni tar betalt men då slipper jag krångla med frakt inrikes inom Sverige och även min egen transport till Frankrike. Jag kanske även har möjlighet att få vissa paket in till Frankrike utan att betala tull och moms....

I vilket fall som helst så spelar det ingen roll. Om fraktkostnaden är per kilo så gjorde ni ert bästa och om det funkar för dom andra medlemmarna så är det okay. Om kostnaden var per m3 så bör ni räkna ut kostnaden per person baserat på volymen så att det blir någolunda rättvist för vissa. Om inte så funkar det ej för mig och jag vill inte vara med på gruppköpet.

Ha det bra i alla fall.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:12:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vi kan tyvärr inte räkna det på volymen, då vi inte har de uppgifterna för varenda artikel som beställts. Ofta går dock vikt och volym hand i hand, det som väger mkt är ofta större än det som väger lite. Jag är ledsen att du inte kan vara med då Exipnos, vi har verkligen gjort vårt bästa för att få det så rättvist som möjligt för alla.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:41:41  Show Profile Send ayayay a Private Message
Expinos: Om du kan ta reda på volymen på alla dessa artiklarna för oss när de ligger sampackade i sina kartonger, så är jag mer än tacksam.

Nu i detta fallet så skilljer sig inte frakten om du skickar 6ton eller 6m3. Alltså har vi valt att räkna på de faktorer som är kända, nämligen vikten och frakten.

Frankrike må ha udda regler, men jag tror absolut inte att du slipper undan att tulla in varor från annat utom EU-land. Men lycka till.

Mvh
Joakim

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:51:14  Show Profile Send ayayay a Private Message
Vi räknar nu om hela frakten pga avhopp.

Vi återkommer med nya frakter till alla inblandade.

Mvh
Joakim

Go to Top of Page

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/07/06 :  13:05:51  Show Profile Send Exipnos a Private Message
Killar vi behöver inte diskutera detta till döds. Förra gruppköpet hade många nsb beställningar och vi vet dimensionerna för en låda på 32 element. Jag vet att I detta fallet blir min kostnad betydlight större när man räknar på vikt istället för volym.

Men det spelar ingen roll. Om det funkar för dom andra i gruppköpet så är det okay. Huvudsaken är att det funkar för majoriteten. Jag beställer separat.

ayayay, Tull och moms måste också betalas i Frankrike men ibland så kan vissa paket gå igenom utan tull och moms, om man har tur.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:55:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Skickar nu ut pm till samtliga baserat på de fraktpriser som nu gäller. Har ni betalt in för mkt, så får ni tillbaka det, har ni betalt in för lite så gör en inbetalning på mellanskillnaden.
/Jonas

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  15:30:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nu har samtliga fått ett pm med det nya priset, den summa som står där är alltså inkl frakt, tull och moms, och givetvis värdet av det ni beställt.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:44:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
På sidan 10 i tråden finns posten om de som går ihop om bussgodsfrakten.
På sidan 11 i tråden finns en lista över orterna som vi som e med gruppköpet kommer från.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:16:41  Show Profile Send hobbes a Private Message
http://www.xe.com/ fungerar så där bra för mig just nu...
Kan man ta kursen enligt SEB ?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:19:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ja bara det är en rättvisande kurs.

edit xe.com funkar när jag testar, jaja shit happens, ta du kursen från banken

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2005/07/06 19:20:47
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:40:06  Show Profile Send hobbes a Private Message
OK då var det klart..

Jag får hålla med tidigare inlägg att det är ett väldigt bra jobb både du och ayayay har gjort !!

Att ordern blev så stor var nog mycket tack vare din insats..
(Tror nästan hela PE's utbud blev listad i Samlade tipstråden.. )
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:53:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
OK då var det klart..

Jag får hålla med tidigare inlägg att det är ett väldigt bra jobb både du och ayayay har gjort !!

Att ordern blev så stor var nog mycket tack vare din insats..
(Tror nästan hela PE's utbud blev listad i Samlade tipstråden.. )

Tack för berömmet, det har varit ett rejält jobb.
Att så mkt blev samlat i tipstråden beror nog mest på att jag ville ha allt.....dessvärre tillät inte ekonomin det...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:26:32  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag har pratat med PartsExpress, de har inte allt som vi har beställt i lager.

De säger följande...

"Joakim-
I have gone through your list to check availabilty and need to make you aware of some of the items that are not currently in stock.

*Part #297-429 will not be in stock until some time in August. Our technician has recommended part #297-434 as a substitue at a cost of $17.19ea.

*Part #264-822 is not due in until September. Our tech recommends #264-834 at a cost of $17.53 ea.

*Part #295-015 will not arrive in stock until mid-August, so our tech suggests part
#292-204 for $13.90ea.
"
Så ni som har beställt sådant här, vänligen se om de som de erbjuder passar er bättre och återkom sen till oss.

Vi bör försöka undvika att vi får restnotetringar på ordern, för vi fick det på förra och det blir medkostnader för i detta fallet mig som måste lösa ut paketen.

Mvh
Joakim

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:36:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har skickat PM till de det gäller.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:17:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det har blivit ett avhopp till, vi försöker fixa det utan att ändra era priser IGEN.
I värsta fall får jag ta den smällen själv, för jag vill inte ha fler avhopp pga prisändringar.
Det kan ju sluta med att allt går i stöpet, och jag vill iaf ha det jag beställt.

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2005/07/07 13:20:11
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:38:03  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Så tråkigt så tråkigt så tråkigt :/

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:40:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det kommer inte bli några ytterligare prisändringar för er, som sagt går det inte att lösa, så tar jag den smällen.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:56:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag har pratat med PartsExpress, de har inte allt som vi har beställt i lager.

De säger följande...

"Joakim-
I have gone through your list to check availabilty and need to make you aware of some of the items that are not currently in stock.

*Part #297-429 will not be in stock until some time in August. Our technician has recommended part #297-434 as a substitue at a cost of $17.19ea.

*Part #264-822 is not due in until September. Our tech recommends #264-834 at a cost of $17.53 ea.

*Part #295-015 will not arrive in stock until mid-August, so our tech suggests part
#292-204 for $13.90ea.
"
Så ni som har beställt sådant här, vänligen se om de som de erbjuder passar er bättre och återkom sen till oss.

Vi bör försöka undvika att vi får restnotetringar på ordern, för vi fick det på förra och det blir medkostnader för i detta fallet mig som måste lösa ut paketen.

Mvh
Joakim

De tre detta drabbade har nu hört av sig, och valt alternativ eller strukit produkten. Ännu ett hinder ur vägen i gruppköpet.
Det ska bli skönt när allt är beställt och betalt, och det bara är att vänta på grejorna.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:47:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja det är bara berömma er två för allt arbete ni har gjort. Mitt är också slut då betalningen är inne och väntan börjar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:20:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag måste också få skicka lite rosor & guldstjärnor till mayday och ayayay, särskilt nu med avhoppen, då dessa verkligen strular till det hela.

Får erkänna att jag också hickade till av summan i maydays PM, men efter lite goal-seek i excel för att räkna ut frakttafiffen så insåg jag att det är farbor MOMS som nyper till i rumpan, aj! Inget avhopp här alla fall.

Ni kanske kan skriva ihop en "att-tänka-på-vid-gruppköps"-guide...t.ex. detta att klargöra villkor så tidigt som möjligt för att slippa sena avhopp. Denna guide kan ju "PAC godkända" gruppköpsledare erhålla.

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/07/07 23:21:33
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000