HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 var hittar jag hemsidan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:48:57  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Det var ett inlägg för några veckor sedan till en MYCKET intressant dansk site som verkar vara puts väck när jag söker efter den på google och hififorum. Jag tror att det var en man som hette Sven Bylund och att hemsidan bar www.svenbylund.dk som hade skrivit ingående om allt som rör HIFI, vetenskapligt. Jag vet att EA hade ett inlägg i tråden.
Är det någon som kan hjälpa?

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/05/29 :  13:04:33  Show Profile Send hobbes a Private Message
Är det Steen Duelund kanske du tänker på..?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/29 :  16:10:17  Show Profile Send eliot a Private Message
Duelund's Univers på http://www.steenduelund.dk verkar ha försvunnit vilket ju är fullt möjligt då han ju dog nyligen

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:21:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag vet att EA hade ett inlägg i tråden.
Det har jag iofs i dom flesta trådarna...



Hur som helst låg jag å läste ett han hans 30-sidiga kompendium. Klart intressant gubbe, dessvärre bortgången...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/05/30 :  20:23:37  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Hej,

Ja det var visst Sten han hette (jag är omöjlig med namn) och jag beklagar sorgen, visste inte att han hade gått bort...

Men för att vara lite pragmatisk, vet någon om det går att få tag på hans texter som han hade på sin hemsida någonannanstans? EA, du ligger och läser ett av hans 30 sidiga kompendium?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:28:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sökning på Steen Duelund på Google ger 2550 träffar. Obs, inte "Sten" - "Steen" ska det vara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:41:59  Show Profile Send linnar a Private Message
Lundahl:
Du har tydligen fått ett jobb....

När du är klar kan du ju lägga in länken/länkarna här
så att jobbet får en mening åxå .

Edited by - linnar on 2005/05/30 21:42:53
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:49:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En del finns om du kollar via "Internet Archive":

http://www.archive.org/

Skriv in adressen i WayBackMachine.

Dock fungerar inte sidan perfekt men pdf:erna verkar gå att plocka ner...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/31 :  10:44:06  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag har mailet till Duelund Coherent Audio, som också är medlem här (håller i Steen Duelunds företag) och uppmärksammet på den här tråden. Får se om det kommer ett svar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  10:48:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
EA, du ligger och läser ett av hans 30 sidiga kompendium?Ja i helgen...fast det var en utskriven version.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:56:48  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Hmmm, nu har jag letat överallt och lite till. Ang. de saker som Steen Duelund behandlade på sin hemsida var total DC resistans hos elementen, alltså impedanskorrigera inte bara med ökande frekvens med CR parallellt med elementet utan också korrigera för impedanspeaken. Detta skulle om jag minns rätt göras med hjälp av RCL parallelt med elementet, men hur tusan räknar jag ut värdena...?

Jag är nyfiken på om det går att höra någon skillnad om man uppnår helt resistiv last på ett element jämfört med att bara kompensera för stigande impedans med frekvensen.

Det kanske finns andra som behandlat detta än Steen? Är det någon som vet någon bra källa att ösa ur?



Go to Top of Page

Duelund Coherent Audio
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:04:46  Show Profile Send Duelund Coherent Audio a Private Message
Hej

Som det rigtigt fremføres, er Duelund ulykkeligvis afgået ved døden. som følge af dette, er hans hjemmeside taget ned. Det overvejes i øjeblikket, at lave en memorialside, men intet er pt. afgjort.

Angående Steens produkter er disse alle tilgængelige hos Duelund Coherent Audio.

Jeg takker for interessen.

Med venlig hilsen
Frederik Carøe
Synkront? Hvorfor ikke?
Duelund Coherent Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000