HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningstid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/28 :  20:45:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har även startat en tråd på Euphonia.

Som ni flesta vet så har jag ett par Talon Firebird. Dessa talare köptes mer eller mindre helt nya. Dom lät till en början lite murriga med en upphissad övrebas.

Jag tog upp det med Talon som misstänkte att Chapter Audio (UK) hade gjort en uppgradering på felsätt. Dom undrade om jag ville vänta tills nästa uppgradering var på gång eller om jag ville ställa dom till orginal konfigration. Jag sa att jag väntar gärna

Det tog nästan 6 månader innan dom var färdiga och under den tiden spelade jag inte lika mycket som jag normalt gör. Uppgradering gjordes o nu jäklar började att spela. I samma veva får jag reda på att ett aktivt filter är kanske på väg. Efter lite diskutioner så får jag reda på grunderna om filtret så jag skaffar ett aktivt för att testa o prova lite.

Efter dom justeringarna som behövdes göras så släppte ljudet ännu mer.

Så har det spelat nu dagligen i 5 månader.

Under den sista tiden med filtret så har jag stegvis har sänkt basen då den ibland tog överhand. Då blev jag lite rädd för hur 17 kommer det bli om jag kör dom passivt nu , o om jag nån gång skulle sälja dom

Jag ställde tillbaka talarna för passivdelning o spelade på , ljudet som kom ut var tonalt ganska x-akt som med aktiv delning !??!

Det ända jag kan komma på är att först nu har basarna blivit riktigt inspelade. Under dom första månaderna så spelade jag kanske knappt nån timme varannan dag. Efter filteruppgraderingen har det spelats 2-3 tim varje dag. Det sitter en 11" Audiom bas i dom.

Är det fler som har haft så här lång tid ??

En annan sak som jag märkte idag
Jag storstädade o puttade bort 3 mannasoffan , jag tyckte att det kunde vara skoj att ta en snabba lyssning på en enkel stol. Där blev ungfär 100 st förbättringar !??! Soffan tycks reflektera , förstärka mer än vad jag trodde var möjligt. Hur 17 fixar man till det förutom att hiva ut soffan då dvs

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/28 :  21:32:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
det ständiga hifiproblemet kul att du sitter nöjd iaf! dock ska man veta att det alltid går å få bättre med bekostnad på bekvämligheter dedikerat är det enda som gäller om man vill lira fullt ut tyvärr

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:04:14  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skönt att du börjat njuta av musiken igen. Jo så är det, om det inte låter bra så blir det undermedvetet mindre lyssning.
Basar eller högtalare generellt kan ta väldigt lång tid att spela in.
Du är absolut inte ensam om detta fenomen.

mvh Leof B
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:50:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Konstigt att det blev bättre när soffan kom bort, en dylik brukar ju vanligen ha en förbättrande verkan. Den kanske inte är tillräckligt mjuk.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/29 :  12:51:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
KrellMaster

Den är ganska hög så hela huvudet har soffa bakom sig o gjord i skinn. Den boostar ljudet runt 400-600 hz ganska kraftigt. Även rumsinfo såsom djup o bredd har blivit flera klasser bättre.


Jag får fixa till rumsplaceringen på nått sätt så soffan kommer bort.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/29 :  17:38:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Du hade inte soffan intill bakväggen då förmodar jag utan den funkade som en sorts bakvägg pga det höga ryggstödet. Annars om soffan står intill bakväggen så borde det ge en förbättring nästan oavsett materialet i den.

Soffan intill bakväggen är ju inte särskilt idealiskt eg. men vårt rum är så smalt så det går inte att ha den en bit ut. Hmm det här börjar bli lite OT kanske......lycka till med ommöbleringen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:13:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ha ha ha

Det var väl inget OT KrellMaster , det handlar ju om akustik. Där är ca 2.3 met till väggen bakom så det är som du säger att soffan har agerat vägg/uppfångare.

Jag har suttit o kladdat på ommöblering hela dagen o tror att jag har kommit på en jäkligt bra lösning. och då försvinner Tv.n mellan högtalarna med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:10:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

WOW du blir av med TV:n oxå GRATTIS :-)..det är nåt jag själv ofta funderar på hur jag ska lyckas med men har ännu inte lyckats presentera ett förslag som gått igenom.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/29 :  23:01:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tv:n är inte direkt liten heller !
52"
På tiden att vi flyttar på aset

En rolig detalj är att jag skulle ha börjat med lite Svanå pryttlar i veckorna som kommer.
Helt plötsligt så känns det som det inte behövs. men det kommer att bli så det vet jag. men först ska jag skaffa ny drivning sen ska jag suga på den karamellen ett tag


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000