HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY diskant (av gammalt skrot..)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/16 :  19:46:12  Show Profile Send norman a Private Message
Slängde ihop en banddiskant ikväll av sånt jag hade liggande, d.v.s. två magneter, lite glasfiberlaminat och en massa snabblim en trafo som jag lindat tidigare använde jag också.
Resultatet blev väl hyffsat med tanke på att jag inte räknat nånting på det + att jag bara använde gammalt skrot (förutom ett band avsett för gamma vld13)
Magnetgapet är inte alls optimalt ty det är för långt i djupled plus att det har skarpa kanter som gör att det borde bli resonans där.
(har man på tok för lite vettigt att göra?)

Slänger upp en bild också på frekvensgången (micen sjunker över 16kHz (har mätt på andra diskanter och det är samma sak där))

Edited by - norman on 2002/10/16 19:49:21

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/16 :  20:41:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Läckert!

Får vi en bild på baby'n åxå?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/16 :  20:48:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Läckert!

Får vi en bild på baby'n åxå?




Har tyvärr (?) ingen kamera... men den ser riktigt hemsk ut

Måste ta och bygga en lite mer seriös, man borde kunna få det rätt bra om man gör en bra trafo och fixar magnetgapet så man inte kan få några resonanser där.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:04:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Aha.
Intressant. Vore som sagt kul att se lite bilder.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:09:16  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Aha.
Intressant. Vore som sagt kul att se lite bilder.



Fixar nog servern imorrn så kan du få se frekvensmätningar iaf. Har ingen digitalkamera som sagt men jag har gjort en liten ritning som jag också kan lägga upp.
Jag gjorde den av två hästskoliknande magneter som jag satt mot varandra där bandet sitter i ena gapet och i det andra gapet sitter en metallbit.
Har testat lite med olika dämpning bakom bandet osv men kan inte få bukt med dels en svacka kring 4khz och en liten konstig ojämnhet vid ca 16k. får testa vidare..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:11:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Hur har du beräknat trafon?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:22:54  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Hur har du beräknat trafon?



Beräknat? den har jag inte räknat på alls förutom omsättningstalet... gjorde den lite provisoriskt till ett bandmellanregister från början (som lät otroligt dåligt..), har för mig att den gick hyffsat upp till ca 20k men måste ta och mäta lite mer på den igen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:29:52  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.snippets.org/alsr/gallery2.html

Det här är mina skapelser. Frekvensgången är bättre idag men jag har ingen stans att lägga upp den. OBS. Ingen trafo.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:36:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
norman, hur blev dom i gämförelse med VLD-13?

Jag har 4st VLD-12, liggande i mina föräldrars föråd. Som jag funderat på att någon gång stycka och göra något kul med

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:46:15  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

norman, hur blev dom i gämförelse med VLD-13?

Jag har 4st VLD-12, liggande i mina föräldrars föråd. Som jag funderat på att någon gång stycka och göra något kul med



Har inte lyssnat så mycket på min ännu då jag tänkt att optimera frekvenskurvan lite.. men det lilla jag hörde lät ungefär likadant fick dock inte till delningen riktigt då min är lite konstig kring 4khz, men det skall fixas. Största anledningen till bygget är att jag vill att dom skall tåla högre effekt utan dist än gammorna (och förståss att man är byggtokig..).

Inte behöver du slakta nån vld-12! (dock kan du ju testa att köra dom utan horn)! jag använde bara bandet och det finns ju att köpa från hifikit (man kan nog göra band själv om man hittar tunn folie)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  10:53:41  Show Profile Send norman a Private Message
Lägger upp en till mätning (den undre är referens på själva sinussvepet enbart) och en ful ritning:



Edited by - norman on 2002/10/28 10:57:35
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:12:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Klossen som sitter där pilen för dämpullen går in, är den av stål? Om inte så rekomenderas det för att få magnetsystemet effektivare. Fick du någon verkningsgrad att tala om?

Edited by - n/a on 2002/10/28 11:14:33
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:16:34  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Klossen som sitter där pilen för dämpullen går in, är den av stål. Om inte så rekomenderas det för att få magnetsystemet effektivare. Fick du någon verkningsgrad att tala om?




Det är meningen att den skall vara av stål men jag hade ingen bit som passade så jag fick ta en annan distansbit och sen "fylla ut" lite med små järnbitar..(otroligt provisoriskt) Men verkningsgraden är ganska ok ändå, den ligger bara lite lägre än gammadiskanterna utan horn och den har 8ohm impedans med trafo. Den här diskanten var mest till för att testa lite för att sen kunna bygga en bättre.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:24:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


men vad är det vi ser här?;



Är det flera band? De ser "veckade" ut, krusade...
är det mylar dessa?

hur fungera?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:50:31  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord



men vad är det vi ser här?;



Är det flera band? De ser "veckade" ut, krusade...
är det mylar dessa?

hur fungera?



Det är ett numera pensionerat band, idag använder jag 6 banor av aluminiumfolie som är laminerade på en kaptonfilm(mylar). Korrugeringen är absolut nödvändig för att undvika uppbrytningar. Ett praktiskt prov för att illustrera det är att du skär en tunn remsa av alufolie, håller upp den i luften och skakar den. Den kommer att rassla väldigt mycket. Skrynkla nu ihop den och dra ut den igen. Prova igen så har du fått en lösning som inte rasslar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000