HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem! Vad är nästa steg för jag skall bli nöjd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  18:15:20  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Kom precis hem efter att ha köpt nya plattor för ett antal hundra, men när jag sätter mig och skall lyssna blir jag inte nöjd hur det låter utan tycker att det låter ljust, kallt och tunt nästan lite jobbigt att lyssna på, köpte lite hårdrock och det lät inte så roligt bara jobbigt typ. Saknar lite bas, har pluggat basreflex rören eftersom det blir mycket resonanser annars och då låter det inte bra. Rummet är mycket litet oxå <10m2.

Så nu är frågan, vad skall jag göra för att bli så gott som nöjd? Byta ut grejor känns nästan som ett måste men vill inte lägga för mycket till.

Anläggningen är idag: Cambridge Azur 340A -> Xindak AC-01 -> NAD C521BEE -> Xindak SC-01 -> Acoustic Energy EVO 1...

Visst det kanske finns en del att göra med rummet men vill inte göra för mycket typ sätta upp dämpning, aborbenter mm. Vill vara någotsånär nöjd först innan det behövs fin justeras tycker jag!

All hjälp och förslag mottages gärna.

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/26 :  18:52:46  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
En liten kvick subwoofer kanske skulle fylla ut lite.Har du en polare du kan låna en av och testa?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/26 :  18:59:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kan du inte pröva att dämpa rummet "lite provisoriskt"....på golvet FRAMFÖR högtalarna.....om det är nära till sidoväggarna dämpa dessa......samt precis bakom dig.

Ett annat sätt (som jag använde på bastunga skivor som medförde resonans) kan jú vara att "stämma om" basporten...med hjälp av ett papper

Rulla ihop det (å vips) så har du ett basreflexrör...porten kan ju bara göras LÄNGRE på detta vis....men ..testa......å se nu tll att det inte ramlar ner i högtalaren

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:05:28  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vet inte riktigt säkert men din cd-spelare har ingen ljus, tunn eller kall återgivning. Tvärtom.
Möjligtvis är det förstärkaren. Högtalarna har jag för mig är ganska neutrala i sin karaktär, rätta mig om jag har fel.
Har du matta på golvet och lite tavlor på väggarna?
En soffa dämpar klart av det ljusa.
Om du har möjlighet så prova att låna hem en Nad-förstärkare på prov.
Verkar som du har Hifiklubben runt hörnet.

mvh Leif Brandt
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:20:43  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
lönnblom: Det är nog ingen dum ide men jag skulle vilja klara mig utan sub, plus jag e rädd för att om det kommer in mer bas i rummet så får jag ännu mer problem med resonanser!

ohmega: Stativen står på två tjocka mattor plus har en matta på väggen, men kanske får skaffa mer mattor!?!?

Leif B: Du har helt rätt om NADen, tror det är stärkaren som är ljus och tunn. Högtalarna är nog som du säger neutrala. Har som sagt mattor under stativen och matta på väggen Kan inte riktigt dämpa bakom mig. Tror det e stärkaren som är största boven men även dämpning mm.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:28:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Köp nya skivor, koka kaffe och njut av musiken istället.
Du kan juh få upp basen lite genom att dämpa resten, men en sub hade nog varit att föredra. Antagligen enklaste steget.

Och en grej som många borde göra. Lyssna på musiken! Verkar som många slutar lyssna på den och bara lyssnar efter "fel" i återgivningen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:30:49  Show Profile Send marens a Private Message
Gör en "roomservice". Köp lite frächa mattor, byt soffa till en skönare. Köp ett schysst gardintyg och sy fina gardiner. Trivsel för öron och ögon.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:48:00  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
vemsom: Har köpt nya skivor, men de gick inte riktigt att njuta av! Sub nja skall inte behövas, vill få ordning på resten istället.

marens: Japp får nog bli lite nya gardiner och kanske mer mattor!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:06:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gardinerna borde dämpa en hel del så basen kommer fram. Du har inga gardiner alls nu va?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:34:56  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
vemsom: Det låter juh bra, har en lite "kappa" upp till nu...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:00:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
skaffa gradiner pågablära!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:21:11  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Luktar Ikea imorgon!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:32:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
JAG för min del har väntat TOKLÄNGE på att min morsa skall sy mina gardiner....frågan är om man inte skall ta tag i det hela själv....hur som helst rabbe66...din anläggning får ju bättre möjlighet att visa vad den kan genom dessa aukusik-åtgärder.....SEN kan man fundera vad man skall göra...om det behövs

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/26 21:34:56
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:34:50  Show Profile Send marens a Private Message
ohmega: det tycker jag absolut! Tänk att man ska bli så osäker när det gäller "andras områden" jämt. Det behöver ju inte alls vara svårt, kan ju tom vara riktigt roligt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:35:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tror jag med faktiskt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:48:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
mer bas i rummet så får jag ännu mer problem med resonanser!


Riktigt så är faktiskt inte , lite beroende var din din värsta puckel ligger så kan faktsikt en sub trolla bort resonanserna

Har du inte stereon framför ett fönster ?? Det brukar inte vara en hit

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:59:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skulle du inte köpa en bättre förstärkare? Jag tror det är där ditt problem ligger...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:00:04  Show Profile Send mayro a Private Message
mer kontroll på stärkarsida brukar strama upp en hel del..även kablar och då inte mist nätisar kan torka upp en hel del problem...

Jag vet en del tycker detta är skitsnack.. Men jag står för varenda ord...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:00:07  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Johan: Okej, man lär sig hela tiden

Japp den står framför ett fönster, men lite långa tjocka gardiner i fönstret hjälper kanske?!?!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:03:30  Show Profile Send CC a Private Message
Testa om du har möjlighet till det med att ställa upp din anläggning i ett helt annat rum! Hemma hos en kompis eller dina föräldrar osv. Genom att testa anlägningen din i ett helt annat sorts rum kan du få en bättre uppfattning om det är din stereo som behöver uppdateras/tweakas eller om det är rummet ditt som e största boven!

Det KAN ju vara så att du behöver tweaka lite? Har du kollat fasen på elkablaget? Sett till att separera kablarna från varandra? Skärmade nätkablar? Andra signal/högtalarekablar? Ändrat på underlaget under dina högtalare?

Sedan så vet jag inte mer om ditt rum förutom att det är mycket litet, men kan du försöka dämpa "förstareflexerna" bara tillfälligt för att se om skillnad uppstår? Ta kuddar eller nåt o placera på de strategiska ställen o lyssna...

Men det KAN åsso vara som en del påpekat att det är din stärkare... Har du möjlighet att knalla ner till någon hifibutik å låna hem för att testa med något annat?

som sagt.. Det finns en hel del att göra.. Men ge inte upp! Självklart ska du kunna njuta utav dina rockplattor!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:06:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett alltför naket rum får en gärna en hård mettalisk klang. om du klappar högt o ekot låter hårt o skarpt så behövs det dämpas lite. Jag hade iaf dämpat bort lite eko på ett enkelt o billigt sätt innan jag hade bytat stärkare.

Med rätt placering av en sub o med lite trollande med fasen så kan dämpa vissa pucklar i rummet. Men det måste provas fram för ibland går det inte riktigt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:10:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
BÄTTRE FÖRSTÄRKARE! BÄTTRE FÖRSTÄRKARE!

Hade gjort susen. Och som sagt, vi kan köra ett test med mina grymma Primare-grejor om du vill...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:13:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
rummet rummet rummet....slösa inte bort dina pengar för gudsskull...

köp en ljudmätare mät upp rummet å se vilka problem du har...alt lej in nån som kan hjälpa dig exvis svanå = mest ljud för pengarna

att byta förstärkare ger väl ev lite men inte alls i närheten av ett fixat rum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:19:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
att byta förstärkare ger väl ev lite men inte alls i närheten av ett fixat rum


Detta tror inte jag, men prova dig fram! Jag tror du vinner en hel del på att fixa akustiken men ännu mer på bättre stärkare. Prova med en stärkare av helt annan klass än den du har idag, så ska du se...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:22:28  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Säger som de flesta andra, rummet går före ett byte.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:23:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, åsikterna är delade! Testa dig fram.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000