HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med aktivt subfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:04:34  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Hej

Är i högsta hugg med att bygga mitt subfilter som jag suttit och filat på länge nu. "Inspirationen" har jag fått av diverse material på internet. Det är alltså ett aktivt filter som ska sitta i en basmodul tillsammans med ett AMP2-kit från 41hz och två Tangband-åttor. Men innan jag lägger mönsterkorten i UV-boxen och storhandlar på Elfa så slänger jag in ett inlägg för att få lite tips. Är det något som ser helt fel ut? Är tacksam om någon skulle vilja titta på schemat. Här kommer lite bilder!



Schema:


PCB:


Det kan tilläggas att jag troligtvis kommer att använda OPA2134 istället för NE5532.

/Per

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:21:48  Show Profile Send secanbj a Private Message
Här är ett förslag på ett aktivt filter som funkar utmärkt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33622&SearchTerms=aktiv

/Anders
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/05/24 :  17:09:33  Show Profile Send patst577 a Private Message
"problemet" med din är att du behöver 4-gängade potar, det är inte speciellt billigt tyvärr, annars är det en fin kostruktion!

/Patrik
Go to Top of Page

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:17:00  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Trevligt med respons!
quote:
"problemet" med din är att du behöver 4-gängade potar, det är inte speciellt billigt tyvärr, annars är det en fin kostruktion!


Tanken är att man använder två st dubbla pottar från trimlog "rygg mot rygg". Dessa har nämligen ett sexkantigt hål på baksidan som gör att de enkelt kan kopplas samman med ett insexbits.



quote:
Här är ett förslag på ett aktivt filter som funkar utmärkt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33622&SearchTerms=aktiv

/Anders


Jag tvivlar inte på att Lenn Arts filter är mycket bra men jag vill ha de extra funktionerna som variabel delningsfrekvens, inverterare, eq osv.

Det jag närmast undrar är om komponentvärdena, i synnerhet vid ingångsbufferten, ser rimliga ut?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000