HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Ljudmätning"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:04:48  Show Profile Send Drem a Private Message
Har sett att en del postar grafer på ljudmätningar av rum. Försöker man hitta svaga punkter i återgivningen för att åtgärda? Hur går en sådan mätning till, kan jag göra den själv och vad behöver jag för instrument?

Jag vill också ha en mätning i mitt rum för att se om allt står rätt till ju

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/05/23 21:05:31

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:48:28  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Jag har samma fråga...;-)

/Micke
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:00:32  Show Profile Send belle a Private Message
Om du som jag inte kan (!) så mycket så är det bra om du letar upp någon som har typ dB-mätare och en test CD. Sedan mäter du upp högtalarna utomhus och sedan inomhus. Skillnaden där emellan ÄR rums tillskottet... Men vad du skall göra åt det får du nog fundera på själv, tyvärr...
(Sök på "Akustik, Absorbenter eller Rumsakustik"...)


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:03:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jag har tjänsten "mätning av lyssningsrum" i min produktportfölj. Mätningarna ger mycket goda data på vad som är dom största problemen och vidare diskussion leder till hur man lämpligast rättar till dom.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:05:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
att fixa rummet är nog det bästa du kan göra...inte ens en kabel för 1miljon kan ens komma upp till en 100del av skillnaden

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:10:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vi kan oxå erbjuda tjänsten till våra kunder att vi mäter upp rummet!!
Genom att lägga i alla parmetrar kan vi oxå erbjuda kunden dämpning och diffusering, genom dataprogram som t.ex. CARA !!
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  07:11:17  Show Profile Send CC a Private Message
fast en en kabel för en miljon kommer ge ett bättre utgångsläge

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  07:22:36  Show Profile Send Mickhe a Private Message
EngelholmAudio & Wolfgang: Gör ni detta i Sthlm? Och vad ligger prisnivån för dessa mätningar. Ni kan PMa.

Tack på förhand

/Micke
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/24 :  09:44:40  Show Profile Send dude a Private Message
Hej, eftersom detta verkar vara marknadsplatsen för sådana här saker kan jag säga att vi också utför mätningar och data-modellering av rum (mest kosertsalar) med WinMLS och CATT!!! Vi finns i gbg så det kanske inte är värt pengarna att vi ska upp till sthlm och mäta in ett hifi-rum, men för er i närområdet kanske.

Ska ni däremot bygga ett seriöst lyssningsrum från scratch eller göra seriösa förbättringar så kan ni gärna höra av er. Vi har stor erfarenhet av studiodesign med flytande golvkonstruktioner, bra väggar mm vad gäller byggdelen samt den akustiska erfarenhet som krävs för att få en bra lyssningsmiljö vad gäller absorbentplacering/ diffusering/ ekogramdesign mm.

/mats på akustikon

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000