HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fick brev från NAD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/29 :  12:47:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Många lösa rykten har vart på tapeten angående NAD!

Jag ställde en fråga till nad per brev, angående
NAD 208 samt NAD S200, om de va utvecklade hos
något outsourcing företag, dvs ifall de inte själva
utvecklat dessa slutsteg.

Fick ett mycket bestämt svar- NEJ, dessa är utvecklade
hos oss själva, i våra egna miljöer.

Tro det, eller ej! Så skriver NAD i sitt brev.




---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/06/29 :  22:01:45  Show Profile Send JM a Private Message
Vad hade du väntat dig för svar ?

Mvh/Janne
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/29 :  22:21:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A kan svaret!

Svaret:
#1, Att NAD 208 samt NAD S200 var utvecklade på varsitt
outsourcing företag.

2#, Att NAD 208 samt NAD S200 var utvecklade på samma
outsourcing företag.

3#, Att NAD 208 var utvecklat hos 1st outsourcing-företag men
att NAD själva utvecklat NAD S200.

#4, Att NAD S200 var utvecklat hos 1st outsourcing-företag men
att NAD själva utvecklat NAD 208.

#5, Att varken NAD S200 eller NAD208 var utvecklade hos outsourcing
-företag, beroende på att NAD själva utvecklat båda dessa slutsteg.


Hoppas A har kunnat hjälpa dig med detta svar.



Mvh A.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/29 :  22:52:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag skrev juh, tro det eller ej!
Jag tror nog NAD har kompetensen
att tillverka ett slutsteg!

Att tillverka ett slutseg är nog
inte det svåraste man kan tillverka precis!

men men, det är juh inte så att det är
säkert att de skulle erkänna att de lämnat
ut konstruktion av dessa..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/01 :  00:10:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Men vad spelar det för roll igentligen? Det stora problemet är att det är Hifi-klubben som säljer NAD i sverige..

Plus att NAD tydligen inte klarar av att tillverka cd-spelare längre...

//X-ra
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/01 :  02:33:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Men vad spelar det för roll igentligen? Det är ju bara att inte köpa NAD. Det stora problemet är detta med vem som har tillverkad och vilka som inte har tillverkat något via outsourcing eller i egen regi och med eller utan egen tillverkning, i allmänhet samt i synnerhet.


Vänligen A
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  08:49:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Cd spelare, beror på vad man gämför med!
Man är oftast inte bra på allt.

Bra slutsteg och prisvärda produkter är
de fenomenala på i alla fall.

man får väl komma ihåg att de inte är ett
renodlat high end märke heller, silverline
är deras första finare serie, och vad som
komma skall kan vara en fortsättning på
en enligt mig lyckad start på välljud!

yes

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:32:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Spelar ingen roll vad du jämför med... Ljudmässigt kanske NAD är bra.. Men dom är inte driftsäkra för fem öre..

//X-ra
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:49:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad baserar du ett sådant vetenskapligt uttalande på?



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:18:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är inte vetenskapligt över huvudtaget. Men jag har en avlägsen vän som har jobbat på Hifi-klubben och han har berättat att 80% av deras servicar är just Nad cd spelare... Men han kan ju ljuga.. inte vet jag..

//X-ra
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:59:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det va väl det jag trodde, en massa svammel!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:12:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Jojo. Massa svammel. Inte för att göra person angrep... men det ska då fan komma från rätt käft.

Spelat så att det skakat i en skorsten på mils avstånd?
Inte vet nåt om rumsresonanser när man har "jobbat" med pa..
Kallar EV för ett seriöst PA märke...



//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire


Edited by - X-ray on 2002/07/03 21:20:5
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:14:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Dessutom så är det här en väldigt trovärdig källa som även berättade detta medans han jobbade på Hifi klubben. Och jag har hört om mycket folk som haft problem med nad.. T.o.m vår gode vän kassör-pekka på lts bekände att av dom 208:or han raggat fram var det några som pajade...och så.

Men som det står nedan, du får säga vad du vill du. Men mitt förtroende har du tappat sen långt tid tillbaka. Speciellt när du i ett annat forum ljuger, och säger att du har Ml Odyssey..

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:22:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Du vet väl förresten att en väldigt stor del av Silverline serien byggts i danmark?

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:11:59  Show Profile Send mag a Private Message
Kan bara säga att jag är djupt imponerad av NADs kvalitet på i vart fall 2100 steget som under en hel kväll klarade att driva 4 stora toppar i en stor lokal ca 300 personer som festade vilt vi var dock tvugna att ställa en kanna med is på då det blev oroväckand hett

//Magnu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/04 :  08:59:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Men du store..

Nu får du nog GE dig.
Precis som om jag vart
taskig mot dig på nått sätt.

X-ray; "Du vet väl förresten att en väldigt stor del av Silverline serien byggts i danmark?"

Skulle jag bli tårögd för det? Att de byggs i Danmark spelar det någon roll? Föresten har jag ingen aning vart de byggs, VET DU?

Angående vad jag har hemma, är väl ingenting du bör
lägga dig i. Det vet du ingenting om.

X-ray; "Spelat så att det skakat i en skorsten på mils avstånd?
Inte vet nåt om rumsresonanser när man har "jobbat" med pa..
Kallar EV för ett seriöst PA märke... "

Vad är det du komemr dragandes ed? vad är enligt dig ett seriöst
högtalarmärke, och vart skrev jag det, och varför skulle de inte?


kom med lite trovärdigare källor än din "avlägsne vän"
på hifiklubben.

PS; jag tror inte hifiklubben blir så speciellt nöjda över att
du skriver på forumen att deras tekniker säger att det som
säljer går sönder!







quote:

Jojo. Massa svammel. Inte för att göra person angrep... men det ska då fan komma från rätt käft.

Spelat så att det skakat i en skorsten på mils avstånd?
Inte vet nåt om rumsresonanser när man har "jobbat" med pa..
Kallar EV för ett seriöst PA märke...



//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire


Edited by - X-ray on 2002/07/03 21:20:58



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

Edited by - Niklas Nord on 2002/07/04 09:03:3
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/04 :  09:18:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
nej electrovoice är ju totalt oseriösa
när det kommer till PA;





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

Edited by - Niklas Nord on 2002/07/04 09:20:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/04 :  10:43:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skiter faktiskt fullständigt i vad Hifiklubben tycker. Dom är allt medvetna om att Nad 520/540 var riktiga problem-barn som senare ersattes av Nad 521/541 som senare inte visade sej vara mycket bättre.. Även NADs T550 dvd är ett stort jäkla problem.

Nad va bättre för helt enkelt. Precis som "mag" säger så var säkert 2100 ett bra steg. Men jag skulle för allt i världen avråda folk från att köpa nad 208. Ifall ett 208 pajar så måste du byta ut i princip hela steget.. Och det är ju ingen billig affär för det finns knappast någon garanti kvar. Sen att köpa ett tvåhundraåtta för dom ockerpengar som LTS har drivit upp dom till.. Ja, det är fanemej ett mysterium att man kan betala nästan nypriset för ett slutsteg som är 4-5-6-7-8 år gammalt. Och dessutom är ett rent helvete att laga.

Du känner nog igen det där med skorstenen. Och vår lilla debatt om Pa.

Och sen råkar jag veta att du har 2x Nad s200 hemma. Jbl högtalare med 12tums basar. Thule försteg. Ett par Grado Sr325. osv.. hemma.

Vid nåt tillfälle var det nån som omtalade Hifi-klubben som Sovietunionen. Det stämmer ganska bra tycker jag..

Förresten trodde jag att det var rikigt PA som du jobbat med.. Speciellt eftersom Tact har varit involverat. Men EV är sånt du hittar på finlandsbåtar och krogen nere i Kista centrum.

Ja, ja just det... S-200 utvecklades i Ukraina, bottenplattan tillverkas i Polen och slutmonteringen sker i en tvåa i Rågsved.. (på nedre botten förresten)..




//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/04 :  11:11:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur många av er som tycker illa om NAD har eller har haft deras produkter? Använder själv NAD C350 och C521. Jag är mkt nöjd, har haft dem i 1,5 år.
Det beror ju också på vad Ni jämför NAD med. Jämför man ett slutsteg från NAD i prisklassen 6000.- med ett Krell steg för flera k tusen så är NAD det sämsta som finns. Håller vi oss inom den prisklassen NAD har så finns det knappt någon bättre än NAD!
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/07/04 :  11:21:20  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

Men du store..

Nu får du nog GE dig.
Precis som om jag vart
taskig mot dig på nått sätt.

X-ray; "Du vet väl förresten att en väldigt stor del av Silverline serien byggts i danmark?"

Skulle jag bli tårögd för det? Att de byggs i Danmark spelar det någon roll? Föresten har jag ingen aning vart de byggs, VET DU?

Angående vad jag har hemma, är väl ingenting du bör
lägga dig i. Det vet du ingenting om.

X-ray; "Spelat så att det skakat i en skorsten på mils avstånd?
Inte vet nåt om rumsresonanser när man har "jobbat" med pa..
Kallar EV för ett seriöst PA märke... "

Vad är det du komemr dragandes ed? vad är enligt dig ett seriöst
högtalarmärke, och vart skrev jag det, och varför skulle de inte?


kom med lite trovärdigare källor än din "avlägsne vän"
på hifiklubben.

PS; jag tror inte hifiklubben blir så speciellt nöjda över att
du skriver på forumen att deras tekniker säger att det som
säljer går sönder!







quote:

Jojo. Massa svammel. Inte för att göra person angrep... men det ska då fan komma från rätt käft.

Spelat så att det skakat i en skorsten på mils avstånd?
Inte vet nåt om rumsresonanser när man har "jobbat" med pa..
Kallar EV för ett seriöst PA märke...



//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire


Edited by - X-ray on 2002/07/03 21:20:58



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

Edited by - Niklas Nord on 2002/07/04 09:03:35



Nu kan jag nog inte hålla mig längre.

Först, kom med en troligare källa, sen, jag tror inte att hifi-klubben är så nöjda med att deras TEKNIKER säger !!!!!

OM MAN INTE KAN SE DERAS EGEN TEKNIKER SOM EN SÄKER KÄLLA, VAD ÄR DÅ EN SÄKER KÄLLA?!

Och självklart så måste dom få ta lite skit precis som alla andra, men sen om dom tycker att deras tekniker är ilojal så är väl inte det vårat problem.

Jag tror att dom flesta som går i köptankar är tacksam för sådan info och kan söka sig vidare för att få den bekräftad eller dementerad.

Och det är väl allmänt känt att nad har haft problem med sina CD och 218 / 208 steg. Om man ska tro vad återförsäljarna säger så blir Nad bara sämre och sämre på att göra slutsteg. Dom var helt enkelt bättre för, type 2100/2400/2600/2600A/2700 och sen verkar dom ha hamnat i en utförsbacke. OBS!!! Jag tror inte att någon återförsäljare talar om att dom har strul med en produkt som du står och ska slanta upp pengar för, utan jag tror nog att han säger, det bästa du kan få för dom här pengarna T,ex.


Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/04 :  11:21:25  Show Profile Send n/a a Private Message
levde med en NAD3100 förstärkare i ca 10 år. Inga problem. Den bara gick o gick. Hade en NAD5000 cd i 5 år. Samma där.. Den funkade bra. Inga problem. Tycker att dessa två lät utmärkt för pengarna i början på nittitalet.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/04 :  11:23:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Näår PA kördes, använde vi JBL, det är det enda
jag arbetat med. ElectroVoice har jag en god vän
som kört då och då, plus att jag hörde det en gång
på en konsert med Eric Clapton, och inte lät det illa.

"Ja, ja just det... S-200 utvecklades i Ukraina, bottenplattan tillverkas i Polen och slutmonteringen sker i en tvåa i Rågsved.. (på nedre botten förresten).. "

en hel del tomma lösa påståenden, antar du skämtar!


quote:

Jag skiter faktiskt fullständigt i vad Hifiklubben tycker. Dom är allt medvetna om att Nad 520/540 var riktiga problem-barn som senare ersattes av Nad 521/541 som senare inte visade sej vara mycket bättre.. Även NADs T550 dvd är ett stort jäkla problem.

Nad va bättre för helt enkelt. Precis som "mag" säger så var säkert 2100 ett bra steg. Men jag skulle för allt i världen avråda folk från att köpa nad 208. Ifall ett 208 pajar så måste du byta ut i princip hela steget.. Och det är ju ingen billig affär för det finns knappast någon garanti kvar. Sen att köpa ett tvåhundraåtta för dom ockerpengar som LTS har drivit upp dom till.. Ja, det är fanemej ett mysterium att man kan betala nästan nypriset för ett slutsteg som är 4-5-6-7-8 år gammalt. Och dessutom är ett rent helvete att laga.

Du känner nog igen det där med skorstenen. Och vår lilla debatt om Pa.

Och sen råkar jag veta att du har 2x Nad s200 hemma. Jbl högtalare med 12tums basar. Thule försteg. Ett par Grado Sr325. osv.. hemma.

Vid nåt tillfälle var det nån som omtalade Hifi-klubben som Sovietunionen. Det stämmer ganska bra tycker jag..

Förresten trodde jag att det var rikigt PA som du jobbat med.. Speciellt eftersom Tact har varit involverat. Men EV är sånt du hittar på finlandsbåtar och krogen nere i Kista centrum.

Ja, ja just det... S-200 utvecklades i Ukraina, bottenplattan tillverkas i Polen och slutmonteringen sker i en tvåa i Rågsved.. (på nedre botten förresten)..




//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire




---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/07/04 :  12:59:47  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

levde med en NAD3100 förstärkare i ca 10 år. Inga problem. Den bara gick o gick. Hade en NAD5000 cd i 5 år. Samma där.. Den funkade bra. Inga problem. Tycker att dessa två lät utmärkt för pengarna i början på nittitalet.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/



Som sagt, dom ska ha varit bättre för.
Jag har en kompis som jobbar i en hifi-butik och han säger att dom får ta tillbaka MKT mer från Nad nu än för.
Han säger oxå att dom inte är lika prisvärda nu som för.

Glömde att säga i mitt föra inlägg att man kan se dom som vill ha 8000:- för ett Nad 218 som är från 96. Kostade NYTT 6995:- 96.
Bättre att investera pengarna i Nad 218 än på banken eller aktier.



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/04 :  13:04:34  Show Profile Send mag a Private Message
Jag är ju faktiskt nöjd NAD ägare när jag tänker efter, har en reciver som numera används endast som tuner 7030 heter den, den är över 20 år gammal och i Champange utförande fruktansvärt läcker till skillnad från dagens.

Har spreyat den med kontaktsprey några gånger samt bytt säkring på den några gånger då jag tydligen spelat för högt.

men men det har ju inte med er trevliga diskussion att göra

Tycker den här tråden börjar bli lite artad, så ni kanske ska lugna er annars kanske moderator kommer o tråden, hmm skoj o leka med smilisar



//Magnu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/04 :  13:11:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

MAG, :)
Jag gillar inte att bråka, så jag svarar inte på fler inlägg.


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/04 :  17:27:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok, här kommer en liten (egentligen alldeles för liten för att kunna ge någon statistisk trovärdighet till NAD-pajningsproblematiken) undersökning av mina till dags dato 4 st NAD 208or.

Av mina fyra, har två stycken gått sönder.

Den första jag köpte ny på Ljudmakarn gick sönder efter ca en halvtimmes drift på svag volym hemma. Proppen gick och det blev kortslutning eller nå´t. Det blev lagat på garantin och har sedan dess fungerat perfekt. Jag tror att samtliga utgångstrissor på ena kanalen hade gått sönder.

Det andra som gick sönder, gick sönder i en transport på 6 mil mellan Trosa och Stockholm. Det hade varit där på en fest och spelat HÖGT en hel del. På morgonen innan jag plockade ner alltihop, kollade jag att det fungerade och det gjorde det. Väl hemma sedan så började hela nätdelskortet att vibrera så kraftigt att det makaniskt smattrade! LW Ljudteknik i Sundbyberg (Robert Wickström är en mycket trevlig prick och aggären är ett unikum) fixade detta mycket bra. Felet var att isoleringen på en lindning på transformatorn hade skavts av och gett kontakt med chassiet.

Så man kan säga att min egen erfarenhet är att dessa NAD-slutsteg inte är speciellt driftsäkra. Nu har dock alla fungerat bra i flera år utan problem, peppar peppar ta i trä.


/Johan Lindroos





Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000