HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erf. av att dra ström direkt från proppskåpet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/29 :  14:00:10  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Varför speciell ledning från proppskåpet när elen ändå har färdas 10.000-tals meter i "vanlig" kabel?

Vad är det som ska ske rent teoretiskt?

EDIT
Med sjäva ljudet då..


Jag kabn enbart ge mig på en praktisk chansning om VARFÖR det gör skillnad... Jag tror det beror på att sakerna skiljs ifrån varan vid en punkt långt ifrån varann.. samt just får egen "väg" fram där den saken "bredvid" inte får närkontakt direkt...

Men obs.. Då min elektriker drog in detta hos en skribent på en hifitidning som ändå hade en stor "terminator" för 40000kr nåt så hjälpte det mer än trafon.. Han hade störningar på radion .. som blev bättre med trafon.. Men inte försvann.. Med eldragningen FÖRSVANN störningarna helt och trafon åkte ut ur systemet direkt för att inte komma tillbaks igen.. Tur dom får grejorna gratis dessa skribenter...

Dessutom blev ljudet klart bättre också med endast eljobbet än innan...på övriga elektroniken menar jag då..

Sedan har en del kanske bra indragen ström hemma redan. Men flertalet har det inte.. Och en del har inte nivån på sina saker så dom kan höra skillnader alls.. Vi är ju i olika nivåer allihopa som sagt....

Men en högupplösande anläggning som svarar på förändringar kommer garanterat svara även på dyliga förbättringar med elen....Vår lilla kökstereo gör det inte.. Men min dotters "hyfsat" ihopsatta gör detta direkt....i alla fall svarar den direkt på allt man gör med kablar o nätisar....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:45:47  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
Som fackman protesterar jag och skulle vägra att utföra denna kabeldragning.
Att dra in 3-fas och splitta upp den till 3 * 1fas ger samma resultat som jag beskrev tidigare. Alltså 400 Volts spänning med 120 graders fasförskjutning mellan faserna med medföljande problem och risker.
En fackman som vet vad han håller på med vägrar att dra fram el till en anläggning med dessa förutsättningar.
Punkt och slut från en fackman.


Denna typ av installation har tidigare varit förbjuden enligt starkströms föreskrifterna att göra i vanliga bostads hus, det är möjligt att det är annorlunda i den senaste utgåvan men jag har för mig att så är inte fallet.
I butiker och kontor är det däremot tillåtet att göra så för där förväntas man anlita en fackman om det uppstår några problem.

En sådan installation ska då ha en 3 polig automat säkring så att alla 3 faserna bryts vid ett eventuellt fel på en av faserna, detta för att inte riskera att få konstiga bakspänningar och minimera risken med att det fortfarande finns spänning på 2 av faserna om det uppstått ett fel på en av faserna vilket kan leda till allvarliga olycker då man i regel gör överkopplingen av de olika faserna i vägguttagen.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2005/05/29 22:47:23
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/05/30 :  22:05:49  Show Profile Send molsson a Private Message
Men, det är ju så har det ser ut i proppskåpet. 3fas in, delas upp till 3 fasskenor, och sedan koppas uttagen in på sina respektive skenor.

No hay banda!!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/05/31 :  21:09:49  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
Men, det är ju så har det ser ut i proppskåpet. 3fas in, delas upp till 3 fasskenor, och sedan koppas uttagen in på sina respektive skenor.


Jo det är riktigt att du fördelar installationen av 1 fas maskiner över de 3 faserna så att man inte får en snedbelastning av huvudsäkringarna, men då har man alltid en separat nolla för varje 1 fas grupp.

Men nu var det ju frågan om att mata 3 st väggutag med en 5 ledad kabel (3 faser, nolla och jord) och ha en gemansam nolla för de 3 faserna, i och med att faserna ligger fasförskjutna 120 grader så belastas den gemensamma nollan med cirka 13A om man belastar varje fas med 10A.

Jag hade dragit fram 3 st separata 3 ledare och om det finns möjlighet kört dem på samma fas (kan ju krävas viss omöblering i centralen) annars så får man köra det fördelat på de 3 olika faserna om apparaterna har ett så stort strömuttag att man riskerar att smälla den huvudsäkring som de ligger på.

Det är väl egentligen inte så många som behöver 3*10A till sin anläggning så det räcker kanske med att dra fram en egen grupp som man lägger på en fas där det inte finns så många andra belastningar som kan störa. Man kan ju aven dra fram en 3G2.5 och säkra den med 16A om man skulle behöva lite mer kräm, de flesta vanliga vägguttag är godkännda för 16A idag.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2005/05/31 21:49:07
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/31 :  23:10:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag är ju egentligen skeptisk till det här. Det finns ju rätt mycket ledning på andra sida proppskåpet.....MEN efter en lite inspektion i kväll hittade jag en ledig outnyttjad propp i panelen och då tänkte jag att om man ändå....osv

Frågan är: är det så viktigt att uttaget är jordat? Det är ju bara frågan om skyddsjord den är ju bara till om nåt skulle gå snett med nån pryl, alla grejer som är inkopplade är ju jordade via nollan, eller....vissa filter kräver ju skyddsjord för att funka som det är tänkt men om man inte använder dylika borde det inte ha nån betydelse, eller.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/31 :  23:25:21  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är mycket med det jordiska

En kompis som är elektriker har hjälpt mig att dra jord till alla vägguttagen i vardagsrummet. Jag bor i lägenhet och tyvärr har jag det så dumt att vägguttagen på vänstra sidan av vardagsrummet går på en säkring och vägguttagen på den högra sidan på en annan säkring. Se bild:


Eftersom jag kan min fysik så var jag rädd för att få en jordloop och därmed jordbrumm och mycket riktigt fick jag ett ihållande brumm i anläggningen efter "min förbättring"
På min enkla bild ser ni att det ena monoblocket är anslutet till den vänstra sidan och det andra till den högra sidan....

Som man lär sig i gymnasiet ("induktionslagen") så induceras en spänning i en ledarslinga som är lika med ändringen av det magnetiska flödet genom slingan per tidsenhet. Jag uppmätte brummet till 30mV....

Jag skulle kunna ansluta allt på den högra sidan men mina dyra nätkablar på 2m är för korta så jag hade tänkt köpa ett Shunyata Hydra filter och över det kunna ansluta allt till den högra sidan men tyvärr säljs inte längre Shunyata i Sverige

Jag har pratat med min handlare i Schweiz och jag skall nu tejpa över jordstiften på sladdarna till slutstegen och bara ha försteg och CD-spelare jordade över min stickkontaktlist....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000