HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LM3886 bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:35:20  Show Profile Send toz a Private Message
Jag såg att det verkar finnas ett stort intresse för dessa smidiga förstärkarkretsar, så jag blev sugen på att återuppliva ett gammalt projekt som jag byggt med två av dessa. Detta är ett riktigt low-budget bygge med grjer man hade hemma på hyllan, förutom LM3886:orna

Tanken var att köra två stycken i bryggat läge för att få lite mera effekt till en aktiv sub.
Problemet är att så fort jag kopplar in den mot övrig utrustning så får jag ett 50hz brum på utgångarna, jag vet inte varför, om jag kopplar en batteridriven bärbar CD-spelare som signalkälla så fungerar den utmärkt.
Kretsschemat har jag kopierat av en kompis som hade hittat det i någon elektroniktidning.
Schemat http://217.31.166.144/tmp/speaker/LM3886/LM3886.pdf

Lite mer bilder på bygget finns här. http://217.31.166.144/tmp/speaker/gallery/lm3886

Är det någon kunnig som tror sig veta varför jag får brummet, kanske är kabledragningen lite slarvig, och i så fall hur gör jag den bättre.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/21 :  15:06:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du har säkert en jordslinga som plockar upp brum. Då den går OK med batteridriven källa så går väl jordslingan via signalkabeln till nästa nätanslutna apparat. Är de anslutna till olika vägguttag? Har du jordade nätanslutningar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/21 :  16:32:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kabeldragning är A och O. Tänk på att denna typ av transformator har ett ganska stort läckmagnetfält => inducerar brum.

Prova med att bara köra en kanal. Om du får en hyggligt tyst förstärkare så har du troligen inga större problem med läckfält. Problemet du då har är jordslingor. Någonstans går jorden i en cirkel som då plockar upp magnetfält, du vet sen skolan, magnetfält igenom en linding => ström

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/21 :  17:11:47  Show Profile Send toz a Private Message
Tack för snabba svar,
Jordad nätanslutning har jag tagit bort eftersom jag då får brum via förstärkaren, som är kopplad till videon som i sin tur är kopplad till ett centralantennuttag med flytande jord.

quote:
Någonstans går jorden i en cirkel som då plockar upp magnetfält,


När du säger detta så ringer det en liten klocka, jag har dragit jordningar till alla möjliga håll i förstärkaren innan jag kom på att problemet var centralantennen, så förmodligen har jag en del jord slingor som ligger och plockar upp störningar.
Om jag fattar saken rätt så är det bäst att bara ha en gemensam jordpunkt, kanske kan anväda skenan som knyter ihop kondingarna.

Skall sanera lite bland kabeldragningen och ta bort det man ser till höger på bilden, ett aktivt filter och en inverterare som används för att brygga kanalerna.

Skulle det hjälpa att sätta en plåt runt trafon och i så fall vilket matrial är bäst? koppar, alu eller plåt.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:27:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Börja med att rensa upp kabeldragningen precis som du säger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/27 :  22:10:00  Show Profile Send toz a Private Message
Brummet är borta jag plockade ur det mesta och drog nya kablar till högtalarutgångens minus direkt till kondingarna, sen fungerade det perfekt.
Ett annat problem är dock att det knäpper i högtalarna när man slår av stärkaren, hur löser man detta enklast.
En lösning som jag satt och spånade fram var ett relä som styrs direkt på huvudströmbrytaren som bryter upp både högtalarna och matningen till trafon samtidigt, borde funka eller ???

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000