HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra inspelning av Carmina Burana?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:38:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vid kvällens köksbord avhandlas ämnet Orff:s Carmina Burana och det faktum att den saknas i vår samling.

Har någon av skribenterna förslag på bra inspelningar av verket?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:48:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Telarc har några som är OK.


Telarc CD-80056
http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=0056&mscssid=QWK4GEUDJ9838MQ1JDES17EECNN4667F



SACD 60575
http://www.naxos.se/article.asp?id=614
http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=0575&mscssid=QWK4GEUDJ9838MQ1JDES17EECNN4667F

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:08:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
På Deutche Grammophon finns en mycket bra inspelning med Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg Chor, Wiener
Sängerknaben. Solister är Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore.




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:39:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag beställde nyligen Zubin Mehtas Carmina Burana:
http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=102672



Priset hos dem kan variera från timme till timme, jag betalade cirka 80 kronor inklusive frakt.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/05/20 :  10:50:40  Show Profile Send HJ a Private Message
Klart du måste ha Carmina Burana i samlingen. Jag lyssnar själv på denna utgåvan:


BIS-CD-734
som kan hittas på www.naxos.se

Om du bor i närheten av Malmö framförs Carmina Burana ikväll
se http://www.mah.se/templates/Page____18933.aspx


Lycka till i jakten

"So here I am once more..."


Edited by - HJ on 2005/05/20 10:56:42
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/20 :  12:51:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
HJ - det är den utgåvan min fru tänker på inser jag. Den överensstämmer med hennes beskrivning av vilken utgåva hon vill ha.

Tack för hjälpen till både dig och alla andra!

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/05/20 :  17:33:04  Show Profile Send HJ a Private Message
Tack själv! Din fråga gjorde ju att jag gick och letade upp skivan och blev påmind om att det var alldeles för länge sedan den låg i spelaren. Fick en trevlig lyssningsstund.

”Konvolutet” bjuder på mycket trevlig läsning om musiken som bonus.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:09:04  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag tycker du först ska lyssna på Deutsche Grammophons version med Eugen Jochum som dirigent. Den är dessutom den enda inspelningen (tror jag)som godkändes av Carl Orff personligen. Jag har den på vinyl och den låter fantastisk; den måste finnas på CD också.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:39:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har lyssnat på två från Deutsche Grammophon och en från Naxos.

Den första rekomenderar ju Bernt Jansson och jag håller med om att den är mycket bra, även om jag inte hört den i SACD utan vanlig cd (och då är den svart fodral med stora röda bokstäver). Den får helt klart min rekomendation också.

Barbara Bonney
Frank Lopardo
Anthony Michaels-Moore
Arnold Schoenberg Chor
Wiener Sängerknaben
Wiener Philharmoniker
André Previn


Jag har själv följande version från DG, den är bra och mycket dynamisk, men blir därför nästan lite tyst emellanåt.

Carmina Burana
Christiane Oelze · David Kuebler
Simon Keenlyside
Chor und Orchester der
Deutschen Oper Berlin
Christian Thielemann

Det finns även en till variant från Naxos 8.550196 med CSR Symphony Orchestra i Bratislava, men det är desvärre en av Naxos många lite sämre 1980-tals-inspelningar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/05/21 23:41:58
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:34:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nu har vi inte mindre än två Carmina Burana-inspelningar i hyllan

Den första på plats var HJ:s förslag, kammarversionen från BIS som inhandlades från Naxos nätförsäljning.

Den andra är inspelningen från 1967 på Deutsche Grammophon med Eugen Jochum i CD-utgåvan från 1995, som tompa föreslår. Den låg i hyllan i HMV:s butik i Edinburgh när vi var inne där under semestern och fick följa med hem.

Båda är bra men jag tror att kammarversionen kommer att snurra mest i våra CD-spelare framöver. Jag tycker det mindre orkesterformatet (piano och slagverk) ger mer närhet och gör att sångarna kommer fram bättre. DG-CD:n är mer kraftfull, ger nästan ett pompöst intryck. Emellanåt känns den också forcerad, sångarna sjunger fort för att hänga med känns det som. Den inspelningen är också fyra minuter kortare än BIS.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/04 10:18:53
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:06:45  Show Profile Send HJ a Private Message
Kul att du blev nöjd. Och trevligt med feed-backen.

Dags att låta den spinna några varv igen tror jag.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:27:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Köpte DG-utgåvan (vinyl) med Eugen Jochum som dirigent på en loppis idag :-) ska bli kul att avnjuta.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:21:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gratulerar krellmaster - den skulle jag också vilja höra

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:59:42  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Du får la titta förbi nån gång, PM:a.

Just nu känns en avlyssning avlägsen....TV-eländet står i samma rum å just nu är det ju friidrotts-VM, suck, semestern är slut å jag längtar efter MUSIK.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:18:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Hurra, friidrotten regnade bort så nu har jag avnjutit Carmina Burana. Det var onekligen en hörvärd version som fullständigt pulveriserade den lågpris CD jag redan hade. Skivan såg nästan ospelad ut MEN förre ägaren hade nog ingen vidare skivspelare och taskig pickup för det knastrade rejält och det var en hel del knäpp och smällar tyvärr:-(.. men man kan inte få allt för en tia. Kanske går den att tvätta. Iaf ska jag försöka hitta den på CD oxå för framförandet är kanon.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000