Author |
Topic |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 22:38:16
|
Vid kvällens köksbord avhandlas ämnet Orff:s Carmina Burana och det faktum att den saknas i vår samling.
Har någon av skribenterna förslag på bra inspelningar av verket?
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 23:08:30
|
På Deutche Grammophon finns en mycket bra inspelning med Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg Chor, Wiener Sängerknaben. Solister är Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 07:39:19
|
Jag beställde nyligen Zubin Mehtas Carmina Burana: http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=102672
Priset hos dem kan variera från timme till timme, jag betalade cirka 80 kronor inklusive frakt. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 10:50:40
|
Klart du måste ha Carmina Burana i samlingen. Jag lyssnar själv på denna utgåvan:
BIS-CD-734 som kan hittas på www.naxos.se
Om du bor i närheten av Malmö framförs Carmina Burana ikväll se http://www.mah.se/templates/Page____18933.aspx
Lycka till i jakten |
"So here I am once more..."
|
Edited by - HJ on 2005/05/20 10:56:42 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 12:51:33
|
HJ - det är den utgåvan min fru tänker på inser jag. Den överensstämmer med hennes beskrivning av vilken utgåva hon vill ha.
Tack för hjälpen till både dig och alla andra!
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 17:33:04
|
Tack själv! Din fråga gjorde ju att jag gick och letade upp skivan och blev påmind om att det var alldeles för länge sedan den låg i spelaren. Fick en trevlig lyssningsstund.
”Konvolutet” bjuder på mycket trevlig läsning om musiken som bonus.
|
|
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 19:09:04
|
Jag tycker du först ska lyssna på Deutsche Grammophons version med Eugen Jochum som dirigent. Den är dessutom den enda inspelningen (tror jag)som godkändes av Carl Orff personligen. Jag har den på vinyl och den låter fantastisk; den måste finnas på CD också. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 23:39:40
|
Jag har lyssnat på två från Deutsche Grammophon och en från Naxos.
Den första rekomenderar ju Bernt Jansson och jag håller med om att den är mycket bra, även om jag inte hört den i SACD utan vanlig cd (och då är den svart fodral med stora röda bokstäver). Den får helt klart min rekomendation också.
Barbara Bonney Frank Lopardo Anthony Michaels-Moore Arnold Schoenberg Chor Wiener Sängerknaben Wiener Philharmoniker André Previn
Jag har själv följande version från DG, den är bra och mycket dynamisk, men blir därför nästan lite tyst emellanåt.
Carmina Burana Christiane Oelze · David Kuebler Simon Keenlyside Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin Christian Thielemann
Det finns även en till variant från Naxos 8.550196 med CSR Symphony Orchestra i Bratislava, men det är desvärre en av Naxos många lite sämre 1980-tals-inspelningar. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/05/21 23:41:58 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 23:34:44
|
Nu har vi inte mindre än två Carmina Burana-inspelningar i hyllan
Den första på plats var HJ:s förslag, kammarversionen från BIS som inhandlades från Naxos nätförsäljning.
Den andra är inspelningen från 1967 på Deutsche Grammophon med Eugen Jochum i CD-utgåvan från 1995, som tompa föreslår. Den låg i hyllan i HMV:s butik i Edinburgh när vi var inne där under semestern och fick följa med hem.
Båda är bra men jag tror att kammarversionen kommer att snurra mest i våra CD-spelare framöver. Jag tycker det mindre orkesterformatet (piano och slagverk) ger mer närhet och gör att sångarna kommer fram bättre. DG-CD:n är mer kraftfull, ger nästan ett pompöst intryck. Emellanåt känns den också forcerad, sångarna sjunger fort för att hänga med känns det som. Den inspelningen är också fyra minuter kortare än BIS.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2005/08/04 10:18:53 |
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 20:06:45
|
Kul att du blev nöjd. Och trevligt med feed-backen.
Dags att låta den spinna några varv igen tror jag. |
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/06 : 21:27:37
|
Köpte DG-utgåvan (vinyl) med Eugen Jochum som dirigent på en loppis idag :-) ska bli kul att avnjuta..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/08/06 : 22:21:59
|
Gratulerar krellmaster - den skulle jag också vilja höra
mvh/ Jörgen G |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 21:59:42
|
Du får la titta förbi nån gång, PM:a.
Just nu känns en avlyssning avlägsen....TV-eländet står i samma rum å just nu är det ju friidrotts-VM, suck, semestern är slut å jag längtar efter MUSIK..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 21:18:21
|
Hurra, friidrotten regnade bort så nu har jag avnjutit Carmina Burana. Det var onekligen en hörvärd version som fullständigt pulveriserade den lågpris CD jag redan hade. Skivan såg nästan ospelad ut MEN förre ägaren hade nog ingen vidare skivspelare och taskig pickup för det knastrade rejält och det var en hel del knäpp och smällar tyvärr:-(.. men man kan inte få allt för en tia. Kanske går den att tvätta. Iaf ska jag försöka hitta den på CD oxå för framförandet är kanon. |
nyfiken skeptiker |
|
|
|
Topic |
|