HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mediet efter Cd-skivan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2005/05/19 :  12:56:15  Show Profile Send Frost a Private Message
Många tror att skivorna kommer ersättas med nedladdade låtar från internet. För oss hifinördar kommer det sannolikt innebära att man skaffar sig en apparat med inbyggd hårddisk och internetuppkoppling, en maskin som kopplas till stereon utan att behöva använda en PC.

Men det kommer bli problem här. Oavsett hur stor hårddisk man än har så kommer den vid någon tidpunkt bli full. Hur ska man göra då? Bränna ner låtarna på skivor eller minneskort? Då kan man ju lika gärna köpa skivor redan från början.

Och hur gör man när man vill byta apparat utan att bli av med alla sina låtar?

Jag tror och hoppas att det kommer vara skivor parallellt med nedladdade låtar även i fortsättnigen.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:01:11  Show Profile Send labrat a Private Message
Du har tillgång till en skivkatalog över internet, med dagens bredband tar det 10 minuter att tanka en skiva i lossless-format. När det är fullt, väljer du ut de skivor du lyssnar minst på, tar bort dessa och fyller på nytt. När du bytar apparat tömmer du bara hårddisken/minneskortet och laddar hem skivorna på nytt i den takt du lyssnar på dom. Ljud i cd-kvalitét (och högre om man vill) går ju att streama i realtid idag så det är ju inga större problem, sparar på hårddisken under tiden så det blir ändå inga väntetider.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:02:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det går väl inte att tanka hem skivorna i Wav väl? Det vore smart annars, förutom att man inte får omslag osv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:11:19  Show Profile Send labrat a Private Message
Går självklart.
Gäller ju bara att någon erbjuder det.
Idén med lossless-format är ju dock att de inte alls skiljer sig från ursprungskällan (i det här fallet wav-filer), de kan alltså omvandlas tillbaks till wav-filer som är exakta kopior av originalet. Ett helt album i lossless-format brukar vara aningen mindre än wav-dito, men ingen jättestor skillnad.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:13:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag menade givetvis om tjänsten erbjuds idag...att det går rent tekniskt förstår jag också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:23:06  Show Profile Send labrat a Private Message


Känner inte till något företag som erbjuder detta (förutom den ryska jag glömt namnet på, men som tydligen utnjyttjar något hål i lagen och säljer olicensierad musik).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:36:13  Show Profile Send MartinN a Private Message
Kanske detta intresserar :
http://www.stereophile.com/news/051605musicgiants/

Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/19 :  14:08:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det går väl inte att tanka hem skivorna i Wav väl? Det vore smart annars, förutom att man inte får omslag osv.
Omslaget går man miste om iaf vad gäller pappersditot. Med en läcker snygg lösning har man en LCD skärm antingen i själva fjärrkontrollen eller på själva spelaren. Antingen stillbild eller rörliga eller nåt mellanting (stillbilder som byts mellan låtarna, t.ex.).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/19 :  17:04:54  Show Profile Send Andrén a Private Message
Labrat: Problem med detta blir väl en otrolig börda för det servrar som skall streama denna gigantiska datamängd som det skulle bli man det skulle gå i lossless format. Samtidigt som du säkert kommer vilja kunna säkerhetskopiera din musik etc till ett mer "fysiskt" format än en Hd, så dessa har tendens att kunna krascha, en skiva kan ju visserligen repas osv, men du förstår poängen ;)

Jag tror på någon form av skivformat samt fortsatt nedladdning, som Frost. Men med skillnad att jag tror att låtar måste komprimeras på ett eller annat sätt eller att alternativ kommer att finnas.

Appropå komprimering och format idag så finns det ju flertalet alternativ till mp3 kodning som ger i vissa fall mindre filer, samt i de flesta likvärdigt stora, men med bättre kvalitet. Desvärre de som lyckas bäst med att bevara kvaliten tenderar till att inte bli särkilt stora. Detta då kanske pga att gemene man inte bryr sig så mkt om den förbättringen och att det blir för bökigt för dem att byta mjukvaru-ljuduppspelare i datorn, med det böket det kan lära sig programmet, byta spellista etc) bara då för att de får lite bättre kvalitet på ljudet. Och skillnaden hör de säkert inte heller då de spelar upp dessa i deras dassiga datahögtalare.

Tyvärr så tror jag att Mp3 formatet kommer att få leva vidare mkt längre än vad det förtjänar.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/19 :  17:22:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Andrén: vad gäller prestanda på överföring tror jag inte på dig ett smack. För det första är det relativt lätt att lösa medelst redundanta system. För det andra är datorutvecklingen alltid sån att den överaskar oss.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/19 :  17:29:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ett helt album i lossless-format brukar vara aningen mindre än wav-dito, men ingen jättestor skillnad.


Brukar handla om runt 70% av storleken efter komprimering...
Som exempel kan jag ta Bruce Springsteen-The Rising albumet som är 736 MB okomprimerat och 497 MB komprimerat, dvs ca 67% av orginalstorleken. Detta med flac.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:53:35  Show Profile Send Andrén a Private Message
EA:Visst jag kanske har underskattat dagens teknik, men ofrånkomligt är ju att det blir en hiskelig massa data som ska streamas.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/05/19 :  21:56:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
CD:n kommer att vara det dominerande mediet mycket länge till. Det kommer om inte annat den s k tredje världen att se till genom svarthandel med piratbrända skivor. Större delen av befolkningen på den här planeten kommer inte att äga en dator, än mindre ha tillgång till internet på många år än.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:27:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag skulle inte handla en cd/sacd-spelare for 20-30 tusen idag.
Om skivbolagen slutar slappa skivor om nagra ar det dyrt satt att ta reda pa. Vad hander om Sony slutar tillverkningen av red book standard transporter eftersom dom inte tjanar nagot pa cd-mediet? Utvecklingen av nya omvandlare sker ju pa dvd-sidan. CD har natt sin peak for lange sedan. Inte i Afghanistan kanske men who cares. Visst kommer cd-mediet att fortleva ett bra tag men liksom ljudkassetten for den en tynande tillvaro.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/05/20 :  02:14:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
labrat; MP3 spelare utan rörliga delar faller ganska snabbt i pris här i Japan. Jag köpte en Sony spelare med 512mb för ungefär 3000:- lite över ett år sen. Nu får man en liknande Sony spelare med 512mb för halv priset.

Edit; skriv inte som man tänker......

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2005/05/20 02:17:08
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:51:34  Show Profile Send dude a Private Message
OT: kanske ska skänka pengarna till nån hjälporganisation så att tredje världen åtminståne kan få rent vatten :) eller är nya hifi-spelare/format viktigare att lägga energi på?

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:57:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror cd-formatet kommer leva minst 3 år till, sen tar ett (förmodligen) mer välljudande format över, tex Blue ray eller liknande.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:30:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Engelholm: Om en låt kostar 1 dollar, ca 10 kr, och jag kan välja att köpa en låt...Ja jag hade ju lätt köp musik i parti och minut då.


Det är bra att sätta igång att köpa i parti och minut.
Här kostar det 1,29 US$/låt vilket blir drygt 9 kronor.

http://www.musicgiants.com/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:55:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Programmet som behövs för att ladda ned låtarna är på 40 MB och tog 13 minuter med min 512kb/s ADSLuppkoppling.
En full Cdskiva tar då ca. 2,5 timmar och det går alltså att ladda ned några cdskivor menas man sover eller är på jobbet.

Det kostar 50 US$ i startavgift och då får man ladda ned skivor för ett värde av 250 US$. Detta räcker till 193 låtar och det blir alltså en kostnad av 26 cent eller ca. 1krona och 90 öre/låt.
Jag ska testa detta och höra om det blir full cdkvalite på musiken.

Sedan om man bränner ned låtarna till en MOFI (Musical Fidelity) UltraDisc cd,r som dom garanterar håller i 300 år, så kommer dom att hålla ett tag.

quote:
Tror cd-formatet kommer leva minst 3 år till, sen tar ett (förmodligen) mer välljudande format över, tex Blue ray eller liknande.


BlueRay eller HD-DVD är väl inte avsett till musik i första hand. '
Det är vad jag har förstått ett medium för att kunna lägga HDtvfilm på med dess krav på större lagringsplats än vad som får plats på en vanlig DVD-skiva.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:01:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jorma: Ok, kanske inte Blue Ray men att ett motsvarande format kommer som är lika smidigt eller smidigare än cd och låter klart bättre tror och hoppas jag kommer inom några år. Vinyl kanske är nostalgiskt men knappast ett framtidsformat trots sina ljudmässiga fördelar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:14:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
CD-skivor kommer att försvinna och det enda tillgängliga blir taskiga 128kBit/s-MP3-filer.
SACD och DVD-Audio floppar.

M.V.H.

Domedagsprofeten
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:22:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hoppas du har fel Domedagsprofeten.... SACD och DVD-Audio känns redan som en flopp...jag tror det kommer ett helt nytt, vinnande format inom några år.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/20 09:23:20
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/20 :  17:05:50  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Kul att så många diskuterar!
Men jag tror många har glömt en del aspekter.

För det första teknikutvecklingen gentemot mediet. Jag är nästan övertygad om att den bästa cd-spelaren med en cd-skiva spelar mycket bättre än den bästa SACD-spelaren med en SACD-skiva. Och jag tror inte att SACD kommer bli något framtida format, jag tror att man får ut mer per krona över att köpa en bra cd-spelare än att t.ex. tänka att frekvenser uppemot 70khz ger bästa ljudet,,

För det andra: kollar på DVD/Blue-RAY vs. CD så gör ju t.ex. spelarens linsutformning att man kan få en mycket mer väljudande källa för 5000kr om man köper en CD-spelare än om man köper en DVD-spelare. DVD-skivan är ju främst utvecklad för och används ändamålsenligt därför främst för film. CDn är ju speciellt utvecklad för musik. Och utvecklingen för att göra CD-spelare, och CD-skivor så väljljudande som möjligt har ju varit erhört stor under flera decennier. Hur mycket utveckling har lagts på att göra DVD-skivor optimalt välljudande? Jag har svårt att tänka mig att ett medium och dess spelare som förfinats under deciennier utvecklat för att spela musik kan "förlora" mot ett ganska nytt medium som är utvecklat främst för något annat.

Till sist, om framtiden kommer att bestå att datoriserade källor, där man laddar ner från nätet osv., då måste ju som i fallet ovan, dessa signalkällor utvecklas så att tekniken kan matcha CD-tekniken.

Tråkigt nog kan man med rädsla för framtiden tro att eftersom allmänheten mer och mer köper mp3-spelare osv, att bra pressade skivor kommer att försvinna, men den risken tror jag är mycket liten. Alla lyssnar inte på klassisk musik, men hade jag varit dirigent i londons symfoniorkester, hade jag hellre räknat hur många sockerkorn det är på 1 kg med pincett, än se musiken spelas in direkt på mp3-format. Yttermera är ju musikerna själva mer hifiintresserade än andra, vilket nog gör att välljudet hålls uppe. Många musiker är nog måna och att deras musik spelas in bra.

Personligen tror jag att den främsta källan (obs. för hififolket) kommer att vara CD länge länge till! Jag tror aldrig att DVD eller Bluray kommer att vara standardkälla och möjligtvis långt framåt så kommer någon form av datorkälla vara standard.


/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:17:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Att cd-mediet ar sa valljudande visavi dvd i normala prisklasser beror nog inte pa mediet i sig utan pa kostnaden blir astronomisk for dvd-spelaren riktad till ljudfreaks. Stromforsorjningen ar ett omrade som cd-maskinerna har favor.

Jag tror sakert att Linn CD 12 eller Naim CDS 3 utklassar en SACD-spelare men dar har jag ingen bra forklaring annat an teknikmognad och brus som ligger hogt i vissa SACD-spelares hf filtrering.

Det finns ett par undantag som kan ga en match i sin prisklass mot dedikerade cd-maskiner. Pioneer 668 Rotel DV 1060, Naim DVD 5 (fast den senare har jag inte lyssnat pa) etc. Men har man pengarna: satsa dedikerat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:31:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Framtiden verkar ligga bakom oss, idag accepterar folk sämre och sämre kvalitet, läs Mp3.
Superformaten kommer att floppa av flera skäl, jättebolagen slåss om licensrätten som ger pengar så ingen vill släppa sitt format, dvs. båda kommer att gå i graven. Dessutom känner de flesta inte till att de finns och inte går de att köpa i affärerna.
SACD har en fördel då den finns som hybridskiva, möjligen kan folk upptäcka den om de köper en ny spelare som kan ta detta format om de till äventyrs skulle ha en sådan skiva hemma.
För att ett nytt format skall nå ut till gemene man måste det vara enkelt och kunna hantera både bild och ljud och påvisa en tydlig fördel.
Nedladdning och hembränning med eller utan betalning utöver topplistorna ligger nog långt i framtiden då väldigt lite av all musik är tillgänglig på nätet, och alla har inte ens datorer ännu faktiskt.
Mitt tips är att den vanliga cdn blir rådande ett bra tag till då mängden musik på detta medium är gigantiskt och avspelare finns i de flesta hem.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000