HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny eller beggad förstärkare 4-6000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:40:48  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Sitter i uppgraderings tankar till mitt budget bomb system!

Är ute efter en förstärkare runt 4-6000:- som skulle kunna göra en förbättring i mitt system. Det består idag av Cambridge A340, Nad C521BEE och AE EVO 1.

Tycker det e förstärkaren som skall bytas ut först eller vad tror ni?

Tycker att ljudet är lite för ljust och tunt för tillfälligt, så en kraftigare och lite "varmare" förstärkare skulle nog göra susen eller vad tror ni?

Vilken/vilka modeller är intressanta för mig, någon kanske har eller vet någon som har en beggad till salu som skulle passa?

Tacksam för tips...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2005/05/18 19:41:51

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:13:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tycker att ljudet är lite för ljust och tunt för tillfälligt, så en kraftigare och lite "varmare" förstärkare skulle nog göra susen eller vad tror ni?
En annan förstärkare lär inte ändra ljusheten i ljudet som du upplever i någon större grad. De flesta förstärkare eftersträvar så neutralt ljud som möjligt och är ganska duktiga på det dessutom. Skillnader finns men kanske inte av den typen/storleken du är ute efter. Om du ändå hade tänkt byta förstärkaren så rekommenderar jag rotel i den prisklassen, jag är fortfarande oerhört nöjd med min RA-02 som jag köpte för ett par år sedan och kommer nog fortsättningsvis att vara det (om jag inte får för mig att köra på multikanal). Begagnat så får du antagligen en kraftigare, kanske med för- och slutsteg.

Tänk på att det finns så mycket annat än ljudskillnader som har stor betydelse för valet av förstärkare. Kvalitet på reglagen, balans i volymen, hur bra den svarar på fjärren, in/utgångar mm (vissa förstärkares ingångar distar om man kopplar in utrustning med lite högre utsnignal). Finns mycket att tänka på som inte hifitidningarna brukar testa så noga. Gick på en rejäl besvikelse efter köp av en H/K 670 som alla sa skulle vara så bra... Visst den låter ju bra, men man vill ju kunna använda den också utan att irritera sig på diverse saker. Sök gärna på forumet, har skrivit om den förut.

Men om det vore jag så skulle jag titta på placeringen av högtalarna i rummet och rumsakustikbehandling. Detta påverkar upplevd klangfärg i allra högsta grad, och även hur tydligt och rent ljudet är och stereoperspektiv mm. Om det inte hjälper i den grad du vill så skulle jag titta på ett par andra högtalare. Kanske ett par Amphion eller något i den stilen.

Edited by - marens on 2005/05/18 20:19:46
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:20:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Rumsakustikbehandling är nog en bra start - för att SEN höra om det är aktuellt med förstärkarbyte. Jag skulle nog fundera på att kolla efter en föstärkare med "preout" för sub.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:33:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Kolla in "vincent" här på forumet. Han ska sälja en rätt biffig 50 w klass A int stärkare på säljes....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:18:05  Show Profile Send filkingian a Private Message
Densen Beat-100 brukar finnas begagnad för runt 4000kr. Men att ljudet upplevs vasst kan bero på en massa saker...har du laborerat med högtalarposition samt förstareflex-dämpning? Du kan läsa mer om detta i Kokboken.

Mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:37:08  Show Profile Send FCX a Private Message
Primaren är ju alltid ett säkert kort. Tänker på I20 modellen som finns inom din prisram. Har själv den lite äldre A20 MKII och är mycket nöjd. Dessutom är primaren inte så svår att hitta begagnad till ett bra pris. Finns åtminstone en till salu på www.hifimagasinet.com efersom min bror har bytt upp sig

Sen är det där med mer värme en svår fråga. Som dom andra säger kan det nog bero på mycket. Men annars är ju marantz ett märke med lite värme i ljudet. Annars får du sikta på rör

Lycka till!

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:38:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Edison fröstärare brukar finnas för runt 5000:-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:06:15  Show Profile Send Kaleid a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5298
Fantastiskt mycket för pengarna.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:10:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kolla gärna efter en Roksan Caspian, har du lite tur kan du hitta den begagnad för ca 7000kr (finns olika versioner). Den är verkligen bra med tanke på priset, har själv lyssnat en hel del på den.

Edited by - Snutten on 2005/05/18 23:10:54
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/19 :  00:52:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det var juh någon kines på säljes häromsistens för en billig peng. Verkade riktigt schyst.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/05/19 :  08:32:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Tycker att ljudet är lite för ljust och tunt för tillfälligt, så en kraftigare och lite "varmare" förstärkare skulle nog göra susen eller vad tror ni?







Begagnad Rega Mira ryms i din budget och ger massvis med spelglädje och en del värme. Väldigt långt från tunt och vasst ljud.

En ny Rega Brio går väl lös på cirka 4k, lite mindre muskler i denna dock, men fortfarande med varm spelglädje
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  08:38:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare I20 begagnad kommer ge dig ett stort lyft, och ett lite varmare ljud skulle jag tro.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/19 :  08:59:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Du har inte funderat på att byta högtalare istället? Där kommer du nästan garanterat uppleva en större förändring vid byte.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:04:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Uppgraderingsdjävulen måste stoppas...

Min kompis som ägde trådskaparens högtalare tidigare bytte ut sin NAD C320BEE och C521BEE mot Naim 5i cd-spelare och stärkare...och lyftet blev väldigt stort, jag jämförde ljudet från bägge anläggningarna och högtalarna svarade enormt på bättre elektronik. Så satsa först på bättre stärkare och sedan källa, och längre fram köp bättre högtalare om du tycker behovet finns då.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/19 09:07:49
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/19 :  19:14:32  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan alla!

Har haft en del jobb och annat att göra därför har jag inte svarat!

Visst akustiken är en viktig del har jag fått erfara men är rätt "grön" innom det så där finns mycket att lära och ta till sig har jag märkt!

Har labbat en hel del med högtalarnas placering mm och till och med möblerat om i mitt lilla rum.

Tackar för alla förslag på förstärkare, har kollat upp en del men inte fastnat för någon än. Vill inte att den skall vara för gammal iheller...

Någon föreslog byta högtalare men jag tror att det är förstärkaren som skall bytas först sedan kanske högtalare eller cd men förstärkaren först.

Får gärna ge fler förslag och tips om ni hittar något till mig...

Ha det...

Henrik.


Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:01:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bättre cd hade också gett ett stort lyft, tro mig, jag har provat på just dina högtalare

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:52:28  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
matte76: Jag tvivlar inte på det!

Blev lite småsugen på NAD 352 här på forumet bla. 3800:- med missing link, ny kostar 5500:- med missing link. Har ägt en 320BEE innan som jag var mycket nöjd med, drev ett par Monitor Audio Bronze 4...

Vad tror ni?!?

Har spanat in H/K:s nya 970 oxå! Hur tror ni dom står sig mot varandra?

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2005/05/19 20:55:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:38:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är hur stor förbättringen blir med en ny stärkare av den kalibern...varför inte spara ett tag till och köpa en stärkare som verkligen gör stor skillnad? Prova tex Naim 5i eller Primare I21. Men vill du köpa nu (vet att det kan vara svårt att vänta..) så tror jag Nad C352 låter bra för pengarna, den har i alla fall fått bra kritik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/20 07:45:38
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:18:48  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kolla först att rummet är ok med en lånad "värsting"-stärkare. Vissa rum har otroligt dålig akustik, då hjälper det inte att byta stärkare. Eventuellt kan du behöva en stärkare med tonkontroller, då är Linns försteg Kolektor ett bra val, sen kan du komplettera med valfritt slutsteg.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/20 :  11:20:58  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
matte76: Du har en poäng där med att vänta lite, men e så sugen!

yalpa: Mycket bra idé, skall försöka fixa en "bättre" förstärkare och testa först. Vet att jag har problem med akustik i mitt lilla rum så en bra idé som sagt...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  11:25:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
rabbe66: Har du bil kan vi fixa en test hos dig med mina Primare för- och slutsteg...du bor ju i Limhamn, ganska nära mig. Jag bor vid Dammfri.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2005/05/20 :  12:55:07  Show Profile Send erikus a Private Message
quote:
Halbermensch skrev
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5298
Fantastiskt mycket för pengarna.


Det tycker jag också ;)

Ok, det är min annons. Rabbe, om du är intresserad så kan vi säkert ordna en hififorum-rabatt.

Edited by - erikus on 2005/05/20 12:56:37
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/20 :  13:39:00  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
erikus: jag har varit i kontakt med dig, sorry jag inte skrivigt tillbax! Du skickade lite bilder...

Tänker än! Vad blir det för pris inkl. hif-forum rabatt?

PM:a pris!

Ha det...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/20 :  17:56:32  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hittade en ny Primare I20 för 6500:- Hifi Skåne har lite erbjudande...

Vad tror ni?

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:10:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja, ett bra pris på en bra maskin även om den kanske kan hittas lite billigare begagnad, men du får ju 1 års garanti på Hifi skåne så...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:56:37  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21Prodnr%3D10444 Kanske, den verkar vara helt ny men ser klart intressant ut i mina ögon. Ska bli kul när/om man får höra utlåtanden av någon som köpt. :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000