HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:28:23  Show Profile Send kansas a Private Message
Jag har lite funderingar på att skaffa en vinylspelare för ungefär 3000:- Någon som har nåt bra att rekomendera. Handen på hjärtat vilket låter egentligen bäst, VINYL eller CD? :) bra fråga det där...

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:31:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nån dual kanske eller en Rega kanske...

Ja...CD eller vinyl. Aftonbladet eller expressen...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:02:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
CD eller Vinyl?

Själv tycker jag att vinyl låter mer levande medan CD låter renare, vad man föredrar är en smaksak.
Min observation gäller för rimligare prisklasser, hur det ser ut om man går upp ordentligt i pris har jag ingen erfarenhet av.
Själv gillar jag nog vinyl bättre, hellre kanster än sterilt ljud. Fast jag har inte någon spelare och knappt några skivor men jag brukar slita på fars anläggning när jag får möjlighet. Planerar dock att införskaffa vinylspelare i sinom tid men förstärkare och CD ligger högre på priolistan för närvarande.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/05/19 :  08:10:34  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Rega Planar 2 eller någon av Pro-Jectmodellerna.
Eller kanske någon begagnad klassiker....

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:09:59  Show Profile Send Blue a Private Message
Mycket av grejen med vinyl ligger utanför själva ljudet: Den lilla ritualen när man lägger på skivan på tallriken, blåser bort ev damm från pickupen och sänker ner armen lite fint. Att bara se talltiken snurra är också en grej i sig. Och sist men inte minst: Omslagen är betydligt roligare än till cd-skivor!

Och, det finns välkända hifiskribenter som menar att den känsla (vad det nu är...) som finns i ljudet redan hos en vinylspelare i 3000 kr-klassen idag är svårt att hitta hos en cd-spelare på "rätt" sida 10.000. Jag är benägen att hålla med... Och som sagt: En ny Pro-Ject eller Rega, eller beggad Thoréns.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/19 :  11:55:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför är det ingen som föreslår Technics....är det något fel på den?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/19 :  12:09:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Förmodligen därför att Technics primärt gör DJ-spelare och inte skivspelare med HiFi-ambitioner...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:17:14  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Jag har en Luxman som låter kanon...

/M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:30:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Technics 1210 är en riktig klassiker, och den låter absolut inte dåligt! Jag har haft både Technics (nåja, till låns) och Rega och kan nog tycka att en P3 spelar snäppet bättre rent "hifimässigt", men dålig är Technicsen absolut inte. Att man då dessutom får ett mycket stabilt och gediget bygge med betydligt högre användarvänlighet är ju inte heller så dumt. Så jo, visst är det ett alternativ att ha i åtanke!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/19 :  14:31:34  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
En Ariston kan man få för dom pengarna, eller en Systemdeck.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/19 :  19:28:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja jag har en Technics SL1000 med tillhörande EPA100 + OM30. Det låter jättebra som jag ser det. Min nyaste skivspelare är från EMT med modell nummer 948 + EMT puppa TSD15
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:08:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Problemet med 1210 är ju att den är direktdriven...

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:46:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst är väl remdrift roligare än direktdrift men min erfarenhet är ändå att tonarm/pickup och frihet från akustisk återkoppling har långt större påverkan på resultatet. Materialet under LP'n och fastspänninganordning för skivan är mycket viktigt. Tonarmen får gärna ha oljedämpning (verkar mindre vanligt numera).

Jag personligen tycker bäst om klassiska remdrivna spelare med flytande upphängning och en bra tonarm med oljedämpning. Sedan fixar man till dem lite till.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/05/19 :  21:13:05  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Direktdrift är inte generellt något problem, tror t ex inte att Gcs upplever sin EMT 948 som problematisk på något sätt...1200:an är ett mycket bra köp i sin prisklass, särskilt om man uppskattar "plug & play" och inte orkar hålla på och tweaka och greja med sin spelare.

Kansas, köp en skivspelare som DU känner att du verkligen vill ha. Man måste ha ett känslomässigt förhållande till sin vinylsvarv för att den ska låta bra

Vinylen låter bäst i längden. Vid en direkt jämförelse kan jag ofta tycka att CD låter "bättre" , men det blir sällan några längre sessioner med det formatet. Jag tröttnar och tappar intresset. Med vinyl kan jag sitta en hel natt och spela skivor.

/ Bostrowskij
(Spelar mellanhjulsdriven Lenco L75, remdrivna Thorens 150/166 samt direktdriven Sony 2250)
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:27:42  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har en kompis som gick från en remdriven Thorens Concrete (remdriven skivspelare med kraftig separat nätdel) till en Technics SL1200(?) och han har en skivsamling som jag är övertygad om att den slår allt som finns på detta forum.

- Hans liv är att lyssna på vinyl och han har två tonarmar; en för mono och en för stereo. Jag var helt ställd när jag såg hans byte då det vände upp och ner på min begreppsvärld eftersom jag trodde att direktdrivna skivspelare var "tabu". En EMT som gcs har lär vara mycket bra

Jag har själv införskaffat en mellanhjulsdriven Thorens TD124 mkI i "mint condition" som jag kommer att använda för monoskivor....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:46:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har själv haft fördomar mot både direktdrift och mellanhjul, men efter "empirisk forskning" har jag ändrat mig. Faktum är att de remdrivna Thorenarna snurrar minst nu för tiden. Lencon snurrar mest.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:44:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Då kanske det inte är ett problem då i alla fall...
Jag kör ijuförsig själv med direktdrift, en billigare sl1200-kopia och det låter ganska bra, lite livlöst bara

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/20 :  13:24:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Eliot jag har också en Thoren TD124 mkII men jag tycker att den har alldeles för mycket rumble så jag separerade tonarmen(SME 3012)från skivspelaren och då blev det tyst. Thorenen är avställd sedan länge men innan så köpte jag en Sony TTS 3000 som är remdriven och har en tachostyrd motor. Sonyn är också en mycket bra skivspelare som numera är avställd. Jag tycker att direktdrivna skivspelare har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Dom startar snabbt och är oerhört stabila och dessutom har jag alla gångbara hastigheter.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/20 :  15:06:11  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har inte spelat på min TD124 mk I ännu då jag saknar arm.
Den är i helt fantastiskt skick och enligt kompisen som jag köpte den av så är den mycket tystgående...

Jag har också en - på sin tid - mycket exklusiv direktdriven skivspelare med tangentialtonarm, PX-2, från Yamaha.
Se länk: http://www.thevintageknob.org/YAMAHA/PX2/PX2.html

Den behöver ett halvt varv för att komma upp i full hastighet

Tallriken ringer som en kyrkklocka

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2005/05/20 :  15:36:34  Show Profile Send jonteman a Private Message
En beggad Linn Basik eller Axis kan nog hamna i den prisklassen.

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/20 :  16:52:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Yamaha´n ser läcker ut....jag minns den där från den tiden när det begav sig. Thoren TD124 som du har är den där beiga maskinen och den som har är grå men båda har den där dubbla tallriken för snabbstart.
På mitt förra jobb hade vi EMT 927 med en ljusskala där man kunde se var pickupen befinner sig på skivan. Tallriken som var dubbel precis som på Thoren TD 124 var jättestor och jag tror att den var minst 45cm i diameter och tung utav bara denn. Sedan hade vi EMT 930 som var betydligt mindre och faktiskt ganska snygg. Jag är glad att jag inte köpte loss någon av dom för som jag minns var det ganska högt rumble i dom här tidiga modellerna. Ni skulle bara se hur stora gummihjul det sitter under tallriken på de här bästarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000