HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Panikköp, nu måste det byggas lurförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:02:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, sitter i Australien, blev lite galen av inte ha några hörlurar på jobbet, gick ner på lunchen, en dag förra veckan, och inhandlade ett par sennheiser hd 555. Inte några 650 direkt, men, det är lättdrivna och det räknas, för det kan nog bli en ipod med. :) Låter ganska bra tycker jag. Ganska varma i ljudet, inte tokupplösta, men helt ok. Det här får mig att tro att de kan passa bra till mobila saker som lätt kan bli lite vassa i ljudet, särskilt i kombination med komprimerad musik.
I alla fall nu måste jag bygga lurförstärkare.
Jag har en redan, men den är i Irland så det hjälps inte. Det är en triod med trafo på utgången.
Nu funderar jag på diskret klass A eller rör OTL.
Diskret klass A, något i den här stilen kanske:
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=pellerano_prj.htm
OTL:
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=waarde1_prj.htm Enkelheten i den här är bara underbar. :)

Så, lite andra förslag mottages tacksamt. Jag vill gärna bygga en krets som är enkel, inte för att jag inte kan bygga, det är inga problem, men mer att det tilltalar, less is more så att säga.

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:47:09  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Här är en variant på waardes OTL som jag håller på att samla delar till:
http://hem.passagen.se/ebcpecz/Tube/6AS7%20Headphone/headphone.html

Jag har byggt den här:
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=stokes_prj.htm
men med IRFZ24N och IRF9Z34N och tycker att den låter bättre än Pelleranos Zen som jag byggt tidigare.

Den här killen har byggt en variant på densamma:
http://www.ibiblio.org/tkan/audio/beta18.html

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:51:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ah tackar, intressant, ska kika på det. Mer tips tack!
Lyssnar på Refused, "The shape of punk to come" och det grötar ihop sig lite via datorn. Skyller på att datorns hörlursuttag inte är mycket att hänga i julgranen. :)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/16 :  12:08:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska väl också säga att den skivan är riktigt välinspelad för att vara den genren, gör sig riktigt bra i en high end anläggning, om man gillar sån musik förstås. :) En riktig favvo.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:34:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Inga mer tips? Kom igen, det måste finnas lite mer ideer och projekt? OTL lockar ganska mycket.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:52:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag har byggt denna lilla variant.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24875&SearchTerms=weekend

Låter helt ok

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/22 :  11:14:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Coolt, Tobbe L. Den dar kan jag tanka mig att bygga. Bra artikel. Hmm, vore ju trevligt att bli av med elektrolyten pa utgangen, gar det inte att goras utan att det blir svindyrt eller gar det inte alls? Hmm, far forsoka utmana ditt bygge i utseende. :) Natdelen borde fa en egen lada.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/22 :  14:37:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vet inte om man kan göra något åt kondingen på utgången...
Har inte ens tänkt den tanken utan byggt utifrån beskrivningen.

Jo att ha nätdelen i en egen låda är nog inte fel.
Det är det på min också, eller rättare sagt i två egna lådor.
Försärkaren är uppdelad i att i en burk sitter trafosarna, nästa likriktare, glättningskondingar o spänningsregar o i sista burken är själva förstäkaren

Jag ska ta o byta till bättre socklar så de jag har nu inte är allt för bra

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/23 :  02:14:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, kondningen blir man inte av med, men annan typ än elektrolyt vore gott i alla fall. Hmm. Några tips?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/23 :  02:24:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, Tobbe, den där byggbeskrivningen fungerar väl bara för USA spänning? Dom använder ena "halvan" av primären för rören. Så, vad har du använt för trafo? Antar att du inte byggde den som de gjorde?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/23 :  07:49:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är sant min nätdel ser lite annorlunda ut
Det är en 50VA ringtrafo på 2x115V
Sedan är det nästan som vanligt. Nu ska vi se om jag minns rätt.
Likriktare, rätt mycket kondingar till anodspänningen, zenerdioder som drar ner den till 150V, o så några småkondingar till..
Glödspänningen är det inget märkvärdigt med.
Har PCC88 rör så glöden är på 7V. Använder mig av en 8V reg o ett motstånd för att få rätt spänning.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:25:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Angående kondingen så vet ja ginte om det är något större problem när du har en 1,5µF MKP parallellt.
Men Annars så får du parallellkoppla ihop en massa PP kondingar
Det lär bli ett jättestort paktet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:57:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Så, om jag fattar det rätt så kör du en av sekundär lindningarna för att få 150 volt? Det går ju att fixa med den ena
av de sekundärerna du har, hur får du till 12 VAC till glöden? Det ger likriktat 16 volt sedan stabbas ner till 12 volt över två glödar som behöver 6 volt var. Så, hur fixar du till 12VAC från 115VAC? Eller är jag ute och cyklar här?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:48:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag använder båda lidningarna så jag har en anodspänning till varje kanal.
Glöden är på 7V (PCC88 rör)o kommer från en egen trafo.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/25 :  02:00:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Då fattar jag, den extra trafon fyller i hålet som jag inte fattade. :)
Men, då inställer sig frågan, de kör båda glödarna i serie, så att de kan använda
en 12volts regulator, de skrev att det är svårt att hitta en bra "low dropout" 6 volt regulator.
Hur får du till 6 volt till glöden då? Jag har noll koll på rörlikriktning och annat. :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:10:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt jag har PCC88 rör som vill ha en glöd på 7V
Alla glödspänningar sitter parallellt.
Jag har en 8V spänningsregulator o ett effektmotstånd i serie som har en volts spänningsfall över sig så att rören får sina 7V

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/26 :  09:49:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, då har jag allt jag undrade över. Tackar för hjälpen. Nu gäller det att hitta någon här i Oz som har grejer hemma som jag kan köpa. :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:12:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Lycka till men byggandet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000