HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mjukinkörning på opera och klassisk musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/16 :  09:26:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har länge varit faschinerad av klassisk musik och till en viss del opera, och man hade ju en gyllende chans att smaka på lite på den tiden High Fidelity skickade med sina Reference CDs.

I ett försök att eskalera inom detta område för några år sedan så köpte jag en konsert DVD men det floppade rejält, det jag hörde där var inte allt intressant även om utgåvan i sig och musiken hade fått toppranking i div tidningar. Problemet var förmodligen att musiken på den skivan inte var helt lättsmält för en nybörjade, och det är här jag skule kunna behöva lite hjälp på traven

Finns det någon som har lite tips på i första hand klassisk musik som är lättsmält för en novis inom ämnet, kanske något som man känner igen, bra ljud, exceptionell dynamik osv, helt enkelt lite mer för en som inte förstår musiken underhållande karaktär?

Jag har fastnat för en Reference CD 67 som jag tycker låter underbart där det finns några intressanta spår, ett väldigt dynamiskt följt av ett operettspår, jag tror att det är följande två spår:

- Beethoven, Ludwig van: Symfoni nr. 7, A-dur, opus 92 (3. sats) / Swedish Chamber Orchestra ; dirigent: Thomas Dausgaard

- Mozart, Wolfgang Amadeus: Don Juan (Deh, vieni alla finestra) / Bo Skovhus, baryton ; Nicolaus Esterházy Sinfonia ; dirigent:

Så, hjälp! Tips?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/16 :  10:39:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En snabb rekomendation blir DVD-versionen av Milos Formans "AMADEUS" (Mozart), directors cut!! Superbt nymixat ljud och en mycket bra film om en spännande livsöde och fantastisk musik. Köp den, se och lyssna och bli tårögd... sedan kan du utifrån den börja samla på lite Mozart


Mina favoriter inom klassisk musik är vad jag kallar de stora romantiska symfonikerna. Romantiken inföll ju under senare halvan av 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Här finns då främst Beethoven och Mahler tycker jag, men Mahler är lite svårare innan man får grepp på honom, men nu mera så är det helt klart en av mina favoriter.

Om vi hoppar på klassisk musik grundkurs 1A med lättillgänglig och bra musik som är lätt att lära sig tycka om så vill jag rekomendera:

Mozart, han var ju otroligt produktiv och med riktigt många "hits" som du kommer känna igen. Mozart komponerade lättrallade melodier men ofta med kluriga variationer och hade han levat idag hade man nog sagt hans namn före Beatles och Elvis, återkommer med lista men börjar med:
Eine kleine nachtmusik
symfoni nr 25 i g-moll
Requiem, från bolaget Erato

Opera:
Trollflöjten
Don Giovanni
Figaros Bröllop


Beethoven symfoni nr 6 (den pastorala)
Beethoven symfoni nr 5 (ödessymfonin)
Kanske DG (Deutsche Grammofon) med Karajan och Berlinerfilharmonikerna?


Oprornas opera är nog Carmen av Bizet, någon bör kunna ge mig och dig tips på bra versioner


Saint Sains: Djurens karneval och symfoni nr 3 (Orgel), Danse Macabre.

Grieg har skrivit "Per Gynt" sviten, ett konsertverk med solister och kör som finns i en mycket bra version från DG inspelad i Göteborg under Neeme Järvi, många kända stycken, (Morongstämning, Åses död, I bergakungens sal) fin dynamik och akustik från Göteborg!

Lars-Erik Larssons "Förklädd Gud" stämningsfullt orkester och körverk och det finns många inspelningar, själv är jag svag för den med Max von Sydow som recitatör med Radiokören och SRs symfoniorkester, dirigent Stig Westerberg och Ulf Björlin, solister Catarina Ligndza, Ingvar Wixell. Finns på EMI önskeklassiker och är inspelad 1968, därför kanske inte den allra allra bästa hifi-inspelningen. Texten är baserad på Hjalmar Gullbergs dikt.

Johan Sebastian Bach's Brandenburgkonserter, 1-6 finns en bra utgåva från DG-Archiv på niceprice.

Vivaldi's fyra årstider

Mahler symfoni nr 1, 4, 5, 6 är nog de som är mest lättillgängliga av hans symfonier och främst då 6:an tycker jag och Telarc har givit ut 6:an bla.


Telarc är ett bolag som genomgående har mycket bra hifi-inspelningar, du kan söka på deras katalog på nätet och sedan försöka hitta intressanta titlar hos tex www.cdon.com

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/05/16 10:41:08
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/16 :  10:58:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tips 2 till alla i närheten av Stockholm: På n tvärgata till Sveavägen; Tegnérgatan (nummer 6 ca?) upp mot Tulegatan finns en butik som specialicerat sig på klassisk musik och en del jazz!!! Det är ett måste för dem som vill ta chansen att besöka en av de få riktigt välsorterade skivbutikerna som finns kvar med klassiskt sortiment och också en hel del jazz. Jag var där i Jul, vet någon om butiken finns kvar?

Tvärs över gatan ligger också Orkidéhuset där man kan hitta spännande växter, kanske en butik att muta din respektive med på shoppingrundan men frågan är vilket besök som kommer kosta mest? Inte för att någon av butikerna är dyra men just för att här finns något för alla smakriktningar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:03:58  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Wagners "Der Ring des Nibelungen" tycker jag är bland det lättaste att komma in i för den ovane...
http://www.trell.org/wagner/motifs.html

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:16:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
DVD även om Amadeus är en bra film vill jag undvika så väl konsert som spelfilm med bra musik mest p.g.a att jag inte vill sätta mig ned och se en hel film för att njuta till musiken. Delvis för att min fru inte är speciellt intresserad av att sitta och bara lyssna till musik men också för att vi har 2 barn och ofta blir det bara kortare stunder man får till förfogande att lyssna och då vill man kanske komma pang bom smack på rödbetan istället för att få massa omkringliggande handling. Dessutom krävs det i mitt tycket mycket av bild för att inte förstöra en i övrigt bra konsert - bilden måste matcha kvalitet på ljudet vilket oftast haltar i mitt tycket.

I fallet konsert och speciellt det jag lärde mig av den klassiska konsert DVD jag köpte så började jag dra snarkningar av att se på ensemblen sitta och spela. Bättre att jag lämnar den biten med stängds ögon till fantasin.

I övrigt så ska jag ta och dyka in i dina tips Leo, även ditt Tommy. För nu tror jag de tipsen räcker och blir över - vill inte dränka mig helt på en gång utan man kanske ska anfalla detta med måtta så man håller huvudet ovan ytan en stund

Tack för tipsen!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/16 :  14:39:25  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Innspillinger av Antonio Vivaldi fra OPUS III. Lettfattelig, meget melodiøs og utrolig vakker musikk. Gode innspillinger.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:56:59  Show Profile Send jas39 a Private Message
Jag rekommenderar denna Mozartopera. Mycket bra melodier och suveränt ljud.

http://www.deutschegrammophon.com/catalog/product.htms?PRODUCT_NR=4358572&COMP_ID=MOZWO&WIDTH=1057&HEIGHT=625&COLORS=&PLAYER=yellow
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:08:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Gå till ett antikvariat och köp ett lexicon Musikens Värld. En riktig heffaklump till bok, kostar ca 150-200 pix. Läs sedan på lite om musik historia, kompositörer osv. Läs o lyssna. På så sätt får du en helt annan ingång i denna fantastiska värld. Jag fick själv för ca 20 år sedan detta tips av en mycket kunnig musikvän , det bästa råd jag fått vad det anbelangar musik. En ny värld öppnade sig!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:03:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vivaldis "La Traviata" är en rätt "lätt" opera att lyssna på, väldigt bra dessutom.

Mozart och Chopin är två kompositörer från olika perioder som de flesta brukar gilla.
Undvik 1900-tals kompositörerna till en början, det finns naturligtvis undantag men det mesta som kom efter romantikerna på 1800-talet är rätt svårsmält för en "nybörjare".

Naxos har hyggliga inspelningar och skivorna kostar inte så mycket, köp några samlingsskivor så hittar du nog något du gillar.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:48:17  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Naxos har gett ut en trippel CD "Klassiska favoriter guld" som ger en bra orientering om vad man tyckas gilla, Händel är tex lysande.
I boxen medföljer också "karta" över vilken tidsperiod kompositörerna levde och en bok med kortare levnadsbeskrivningar av de viktigaste (?) kompositörerna och en kul lista med klassiska stycken som förekommit i film.
Dvs en "Klassisk musik för dummies" som jag betalade ynka 100SEK för.
/micke
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/17 :  01:16:43  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Vivaldis "La Traviata" är en rätt "lätt" opera att lyssna på, väldigt bra dessutom.

La Traviata är ganska lättsmält men den är lättare att hitta om man söker på kompositören Giuseppe Verdi...

Vill man lyssna på Antonio Vivaldi rekommenderar jag De Fyra Årstiderna. Vacker, men själv plågades jag med De Fyra Årstiderna under varenda välskrivningstimma under tre års tid i skolan av en halvsadistisk lärare som älskade Vivaldi. Så jag har tröttnat på Vivaldi, men jag erkänner att det är vackra stycken. En kompis som lyssnat på mer än bara De Fyra Årstiderna säger att allt annat med Vivaldi är i stort sett samma tema som Årstiderna, så det är det enda med Vivaldi man behöver.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  01:44:59  Show Profile Send f95toli a Private Message

PÅ jobbet har jag döpt en printerserver till "Verdi", skrivarna är döpta efter hans olika operor.
Har dessutom flera inspelningar av La Traviata.

Skämmes på mig
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/05/17 :  09:53:08  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag är ingen jättefan av opera men Pavarotti då han var i högform... mmmm. Försök gärna få tag på denna:
http://decca.ddd.de/catalogue/detail.php?id=20012125200&ourl=search.php%3Faction%3D1%26offset%3D60%26search%3D%26artist%3DLucianoPavarotti%26orderby%3Dnewest_rels%26output%3D50

Vrid upp volymen och dra igång spår 1 - O Sole Mio. Gammal slagdänga för all del men det går alltid rysningar längs ryggraden. Hela skivan är riktigt puttrig. Verkligen okomplicerad opera, inget finklätt lyxevenemang utan bara en jeppe som sjunger och råkar göra det hyggligt bra. ;)

Hittade den på amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000041OO/qid=1116316657/sr=1-11/ref=sr_1_11/103-9527470-4259033?v=glance&s=classical

Edited by - Calle G on 2005/05/17 09:59:31
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:41:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Carmen är faktiskt det givna valet om man vill testa opera, ihop med Mozarts trollflöjten som någon nämnde tidigare.
Trollflöjten är en blandning av opera och sångspel, med undantag av "Enleveringen ur seraljen" som liknar Trollflöjten, så är dom andra operorna av Mozart italienska operor och lite tråkiga tycker jag. Självklart beroende på min bristande musiksmak, men ändå.. kanske inget man ska börja med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:58:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nja,

Puccini är givet om man vill ha en fin behaglig inkörning i operans värld.. Lättlyssnat och oändligt vackert!! Prova Turandot, Tosca, eller varför inte Madame Butterfly!!

Klassiskt då?

Tja, Brahms 2:a Symfoni är ju trevlig och lättlyssnad såväl som Dvoraks 9:a. Sibelius Violinkonsert... Mumma!

Ryska tongångar kanske??

Rimsky Korsakovs "Sheherzade" är trevlig och pampig musik som ochså är lättlyssnat!!

Och slutligen måste jag förståss rekomendera min egen husgud! Gustav Mahler!! Kanske inte ett första val men väl ett mkt HETT tips för att allvarligt sälja in dig i den klassiska världen!! Enklast för en nybörjare är förmodligen 4:an och 5:an!! Övervinner det mest skeptiska och trögrodda musikörat garanterat!! Bygg vidare på det vetja!

G Luck!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:12:29  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Kan ha missat men C.Orff Carmina Burana är värd att spana in.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/18 :  08:21:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Puccinis operor är helt genomkomponerade och kräver att man lär sig lyssna på ett annat sätt än man brukar om man är van vid kortare låtar. Det är tonsatt teater där melodin lika ofta kan ligga hos orkestern som hos sångarna. Själv älskar jag Puccinis musik och operorna Mahler rekommenderar. Börjar man lyssna på opera så hamnar man snart där.
Triptyken av Puccini är tre operor på under en timme vardera och är kanse det bästa han gjort, kan vara lämpligt att börja med faktiskt om man vill lyssna på Puccini.
Men det finns lättare operor, Carmen har mer klart avgränsade musiknummer med många slagdängor och är lättare att ta till sig om man är ovan vid opera.
Verdi skrev opera under en 50 årsperiod och det skiljer sig stilmässigt en del mellan hans operor.
Traviata, Rigoletto och McBeth hör till Italiensk belcanto-opera med operett-aktiga melodier.
Aida och Don Carlos är tyngre och mer givande i mina öron.
Aida var en av dom första operorna jag lyssnade in mig på.
Otello och Falstaff skrevs i slutet av 1800-talet och är helt genomkomponerade och stilmässigt mer åt Puccini.
Det är fascinerande att Verdi var så vital på gamla dar och kunde ligga i frontlinjen i musikutvecklingen i 80-årsåldern.

Hoffmans äventyr av Offenbach är förresten en annan bra opera att börja med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:16:49  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Gaffa skrev: "...allt annat med Vivaldi är i stort sett samma tema som Årstiderna, så det är det enda med Vivaldi man behöver".

Det er korrekt at nesten all musikk skrevet av Vivaldi er typisk "barokkmusikk", men "Le Quattro Stagioni" er etter min mening verken den beste eller mest interessante musikken Vivaldi produserte. Vivaldi skrev så brilliante instrumentale verker at de fleste ikke kjenner til eller glemmer hans ariaer og korverker.

Ekspertisen har skrevet at Vivaldi elsket det mest raffinerte intrumentet av dem alle, nemlig den menneskelige stemme. Sistnevnte musikkstykker bringer en helt annen og mer interessant dimensjon til Vivavlis fantastisk vakre musikk. Etter å ha lyttet til denne musikken vil jeg mene at Vivaldi lyktes i å demonstrere akkurat hvilket fantastisk og dynamisk "instrument" menneskestemmen er, bedre enn svært mange andre komponister, faktisk.

Jeg vil heller si det slik: Er det en innspilling man IKKE behøver å ha a Vivaldi, så er det "Le Quattro Stagioni". Ikke fordi den er dårlig på noe vis; den har meget høy musikalsk kvalitet som stort sett alt annet Vivaldi skrev; men fordi Årstidene er en "sviske" som man hører (for) ofte og nesten overalt, og derfor kan virke noe kjedelig ("tråkig"). På den annen side: Temaet i denne tråden er en introduksjon klassisk musikk, så Årstidene er bra til det formålet ("syftet").

Slutter meg helhjertet til anbefalingen av Edvard Griegs Peer Gynt Suite. Ikke så avanserte komposisjoner som de store europeiske mestrenes verker, men Grieg kompenserte dette med utrolig vakre, melodiøse musikkstykker. Sjeldent vakre, faktisk.

Ellers bør definitivt nevnes Tchaikovsky, Svanesjøen, Tornerose, Klaverkonsert nr. 1 med mer. Også Svanesjøen er en "sviske", men den er så utrolig melodiøs og dynamisk at den ikke kan høres for ofte. Jeg blir aldri trøtt av å høre den. Men sørg for å kjøpe en innspilling av høy kvalitet, både med hensyn til fremførelse og lyd. En utgivelse av nyere dato med et velrennomert symfoniorkester fra et velkjent plateselskap anbefales.

Andre kjente verker som er lette å like ("enkla att tycka om"): Sibelius' Valse Triste, Pachelbel's Canon, Albinoni's Adagio, Ravel's Bolero, div. Chopin.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:07:29  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Eftersom Euphonic skriver att det räcker med förslag lägger jag till Berlioz "Symphonie Fantastique", den första klassiska musik jag tyckte om.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/20 :  07:55:49  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message


Pumpa på och spåna på ni, det blir en fin tråd att söka sig tillbaka till senare för kompletterande lyssning

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:42:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja Tjajkovsky är ett säkert kort!!

Violinkonserten, Symfoni Nr 4 etc etc!!

tjaa

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  01:05:08  Show Profile Send Nothing a Private Message
Rachmaninovs Piano Concerto No. 2 med Rhapsody on a Theme of Paganini.
Är ett måste! Alla borde få uppleva detta mästerverk innan man dör.
Någon nämnde att man kan strunta i 1900-talets klassiska musik, nääp!

Liszt och chopin är också att rekomendera...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/21 :  01:51:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan du komma på någon "lättlyssnad" 1900-tals musik?
Det finns, men det är inte mycket. Gershwin kanske?

Rachmaninovs andra pianokonsert är ett av mina favorstycken, men det är definitivt 1800-tals musik (skriven 1901 om jag inte minns fel); många av 1800-tals kompositörerna var aktiva en bit in på 1900-talet (Debussy skrev ju några stycken som har tydliga "moderna" influenser, ex. "Goliwogs Cakewalk"); Glazunov, Mussorgskij, Satie m.fl räknar jag också till 1800-talets musiktradition (romantikerna och senromantikerna).

Jag lyssnar mest på romantikerna Schumann fram till sena Debussy ungefär, mycket beroende på att jag gillar piano och under denna period skrevs den bästa musiken för detta instrument.
Jag tycker alla ska äga Chopins Nocturner, opus 9, no 1 och 2 är mina favoriter.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:23:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vill slå ett slag för en dubbel-CD samling:

White Nights, Valery Gergievs Russia, Philips nr 473 873-2

De två CD:na innehåller utdrag från verk av ryska kompositörer från de senaste seklerna. Mycket är lättlyssnat och annat lite mer svårtillgängligt. Det finns både orkester- och vokalverk representerade i albumet. För att finna en presentation av samlingen söker man sig till www.decca.co.uk och söker på White Nights.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/05/22 :  13:20:09  Show Profile Send tompa a Private Message
Som flera redan skrivit, när det gäller opera: Puccini och Bizet.
Klassisk konsertmusik: Dvorak, t ex nya-världen-symfonin och cellokonserten. Pianostyckena av E Satie är väl värda att testa. Brandenburgkonserterna av J S Bach liksom Pachelbels Canon är också slitstark och lättillgänglig musik.

tompa
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/31 :  08:24:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Köpte mig en liten samlingsskiva förra veckan, med titel något i stil med "most famous romantic arias" dock går den ned i historien som mitt andra floppande försök. Kikade inte så noga på mikrotexten på fodralet förrän jag hade provat skivan och såg att inspelningarna var från 50-talet fram till den nyaste var från '84. Bakgrundsbruset låg på en ofattbar nivå vilket gjorde skivan helt olyssningsbar - så den har redan donerats till sopkorgen hehe. Den innehöll dock stycken från bl.a. Madame Butterfly, La Traviata, Aida mm.

Ska vara lite mer uppmärksam hädan efter.

Ingen som har ett konkret förslag på en skiva för nybörjaren, utgåva med mycket bra inspelningar (och inget brus ) så jag inte går på ytterligare en nitlott? Kanske konkret tips på en opera- och en klassik skiva

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/31 08:25:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000