HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 En epok går i graven
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/05/15 :  16:51:56  Show Profile Send Bland a Private Message
Åkte idag förbi svala söderlund/skivspåret och såg en text på deras fönster; "butiken upphör". Det är mer än trist. En oerhört bra butik med personlig och kunnig service för oss som gillar konstmusik, jazz mmm. Nu är det slut. En epok försvinner.......... Går dit imorgon och hör efter vad som har hänt.

Stoppa nedladdningen och börja betala. Annars har vi inga butiker kvar!

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/05/15 :  17:35:30  Show Profile Send Mattias a Private Message

Riktigt tråkigt!

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/15 :  22:51:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag vet när jag ringde dit (Från Örebro) för att beställa biljetter både till min första Depeche Mode konsert och även Phil Colins på senare år.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/15 :  22:52:41  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker detta är katastrof, för det är inte bara trevliga butiker och härlig personal som försvinner - utan det handlar även om vårt kulturarv. Vad händer med musikhistorien när vi övergår från CD till enstaka filer? Nu finns det skivor som man kan byta med varandra, hitta på 2nd hand butiker, spara i arkiv och så vidare... men vad händer med låtfilerna? Jag tycker redan det är bökigt att hålla reda på digitala bildfiler, så lätt att det försvinner data. Var enklare med bilder som man kunde ta på och sortera i pärmar och ställa upp i skåpet. Men filer... så lätt att radera av misstag, så lätt att det försvinner i en hårddisk krasch. Vad säger Riksantikvariet?

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/16 :  08:17:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror snarare att vi får skylla på Ginza och CDON.
Det är enkelt att beställa via nätet och där finns skivorna man är ute efter.
Jag har slutat att köpa skivor i butik. Dom har ändå aldrig den skivan jag vill ha.
Däremot när det gäller klassisk musik o. dyl. så har vi ett problem. Utbudet är uruselt hos Ginza och CDON. Jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig. Måste jag köpa mina skivor utomlands?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/16 :  09:01:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Björn-Ola - När det gäller det klassiska utbudet hos våra vanligaste svenska musikinternetbutiker håller jag med dig när det gäller Ginza.

CDON däremot har ett hyfsat utbud. De har levererat de flesta klassiska CD:r som står i vår hylla som inhandlats under senare år. Huruvida det säger mest om min musiksmak eller om CDON faktiskt har ett hyfsat utbud, överlåter jag till andra att bedömma.

Håller för övrigt med om att det är svårt att köpa skivor över disk. För det allra mesta har de inte den skiva man är ute efter. Visst händer det att man finner nån pärla i butikerna - men det är mycket sällan det händer. På CDON finns det man är ute efter att beställa, även om leveranstiden ibland kan dra ut.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/05/16 09:07:13
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:23:12  Show Profile Send svejk a Private Message
Eftersom jag är Kapten Stofil i mångt o mycket, så vägrar jag att handla plattor över nätet (DVD är skit samma). Jag vill ha kvar min "ungdomsgård" där jag kan knalla in, kolla, lyssna o babbla lite. Dyrt mot nätet ? Näpp! Eftersom jag har handlat mycket genom åren repar dom av ca 20 spänn på en skiva. Den personliga service jag får är kanon. När jag kommer ditt säger min skivnasare oftast. Kom Thomas det här tror jag du kommer att gilla. Ofta har han rätt! Ok vet att jag är lyckligt lottad med en bra butik på hemmaplan. Men för inte så många år sedan fanns det många bra butiker runt i Svedala.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/17 :  09:15:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Visst saknar jag skivhuggets klassiska avdelning i Göteborg.
Men de skivbutiker som finns/funnits i min småstad kan jag vara utan.
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/05/17 :  09:38:21  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Jag tillhör väl den "nya generationen" som bara ser fördelar med att handla via internet. För med internet är man helt fri att välja och upptäcka ny musik. Innan var man begränsad till den lokala handlarens tycke och smak.

Var inne i min lokala skivhandlare och köpte Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around igår, den kostade 199 (!!!) kr. Kalla mig snål eller korkad, men jag köper hellre 3 skivor för 350 kr via internet än 2 st för 400 kr hos min lokala handlare.


quote:

Bland wrotes:

Stoppa nedladdningen och börja betala. Annars har vi inga butiker kvar!


Jag har väldigt svårt att tro att en sån nischad butik skulle gå under pågrund av piratkopering, tycker ofta branschen använder piratkopering som ett slagträ för att kunna höja (ocker)priserna och införa koperingsskydd (som förövrigt bara begränsar och hindrar konsumentens valfrihet). Tycker att det är dags för en reform där priset på skivorna sänks och att största delen pengarna hamnar hos artisten istället för giriga mellanhänder.

Sorry ifall det är lite för Off-topic.

Edited by - gudmundsson on 2005/05/17 09:49:17
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:57:49  Show Profile Send mace a Private Message
Om min lokala butik har skivan inne så får jag den inom en minut (måste få upp pengarna ur fickan) Det slår inte CDON, eller ??

Om min lokala butik INTE har skivan inne så kommer den inom ett par tre dagar, och jag betalar INGET porto & paketering. Bit i den du Ginza

Nu har ju jag fördelen av att bo I en stad MED affär, bor man långt från affär så gäller ju lite andra spelregler

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/05/17 10:58:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:21:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
mace: Å andra sidan har cdon och ginza bättre utbud än de flesta vanliga affärer och, vilket är viktigast, klart lägre priser. Handlar det mesta av mina skivor på cdon. Finns exempel på plattor som kostar 69 spänn hos cdon och samma platta kostar 169 i vanliga affärer. Lite skillnad...då är det värt att vänta några dagar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:26:09  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker om att gå i skivaffärer och botanisera, bläddra bland skivor. Man kollar omslag, man kollar låttitlar, man kollar vem som har producerat, vilka som har varit med och gjort skivan... ibland kan man fastna för bara ett omslag och få en "Wow, den måste jag ha". Hur göra detta på Internet? Det har jag fortfarande inte förstått. När jag var nere på Åhlens nyligen såg jag en massa nya skivor som jag inte hade en aning om hade släppts. Jag har Internet, jag är en flitig användare, men om jag inte hade knallat ner till affären så hade jag definitivt missat dessa skivor. Min erfarenhet är alltså att Internet är raka motsatsen till att befrämja ny musik och föra fram skivor.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:57:10  Show Profile Send JonasY a Private Message
Nu tillhör jag i och försig "den nya (förlorade?) generationen", men att handla i fysiska affärer ser jag ingen större fördel med ... utbudet är oftast dåligt och priserna är alltid höga.

Ta t.ex Pink Floyd - The Wall, kikade på Åhlens och de ville ha 378kr så jag stack hem och beställde från CDON istället. 159kr och gratis frakt iom att jag är student. Paketet dök upp någon dag senare.

Men det var ju synd om det faktiskt var en bra butik som försvann.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/23 :  15:18:55  Show Profile Send labrat a Private Message
Har CDON gratis frakt för studenter?
Hur utnjyttjar man detta? När jag beställer skivor därifrån brukar det börja med ungefär 2st, sedan ökar det tills jag kommer över 600:- så jag slipper betala 29:- extra. Kul för samlingen men dåligt för ekonomin.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/05/23 15:19:15
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/05/23 :  16:17:12  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
labrat: skriv i "student" i rabattkodsfältet.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2005/05/23 16:17:35
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  17:34:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Detta fungerar inte, då hade vem som helst kunnat skriva det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:34:04  Show Profile Send pak a Private Message
det är banne mig tur att det finns nätbutiker,annars har jag bara konsums topplista att botanisera i.vad kul är det om man inte bor i storstad?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:32:54  Show Profile Send Machine a Private Message
Beställde en Dreamtheater platta på lokala butiken, fick den efter en vecka från staterna och fick betala 215:-
Tittade senare dumt nog på CDON och där kostade den 79:- plus frakt.... Då blir det svårt att se en ljus framtid för musikbutikerna, även om jag fortfarande helst handlar över disk....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:37:41  Show Profile Send JonasY a Private Message
labrat: Har du CSN kort, logga in på www.csn-kortet.com och klicka dig vidare till CDON-sidan med en speciell rabattkod (som ändras varje dag).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/25 :  01:33:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är det tråkigt när gamla butiker som man har vant sig vid försvinner, men när det gäller mjukvara torde den kvalificerade försäljníngen ske över nätet i framtiden. Ingen fysisk butik lär kunna erbjuda samma utbud och täckning. Det som saknas är väl en svensk distributör som kan erbjuda skivor från övriga EU-området och inte bara Staterna.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000