HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningkvalitet på skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:01:42  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej forumet!

Jag undrar om det finns någon sida som testar kvaliteten på skivornas inspelning, eller t.o.m. vilka instrument och prylar musiken spelas in på och med. Om topicen bättre passar under "musik" ber jag vänligen moderatorerna flytta den dit.

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  02:49:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Vem ska bestämma kvaliteten på en inspelning? Hur kan man veta vad dom har haft för utrustning....även om man använt bra utrustning(vilket jag tror att de flesta har gjorti dagens läge) är det ju inte säkert att inspelningen blir helt lyckad....jag tänker då på alla hemfixare som idag är så vanliga med sina datorer. För min del är det inget som imponerar idag men däremot så kan många riktigt gamla inspelningar imponera och då med tanke på den enkla tekniken som stod till buds. Det finns en del gamla inspelningar som man änn idag inte kan förstå hur man har gått tillväga....t.ex. så finns det ett antal stereo inspelningar från tidigt 60-tal eller varför inte inspelningen med Richard Tauber från 1931 där han sjunger tvåstämmigt och det långt innan det var möjligt. Hur har det gått till och med den höga kvaliteten.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/05/14 :  09:12:28  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Kul ämne!
Jag har aldrig sett en så'n sida, bara en med "ratings" av bästa album (problemet är att då finns det alltid folk som röstar utan minsta objektivitet) vilket nog inte alls är vad du var ute efter?

Undrar om man frågar ett antal av de "bästa" ljudteknikerna/producenterna/musikerna om de 10 bästa skivorna (i sitt optimala) format om de skulle kunna enas ens ;)
Vi har ju alla tycke och smak om musik, speciellt de som använder den i sitt yrke för att mixa/sätta ljud.

Bolag som är erkända för bra kunnande vad gäller mikar etc är t.ex
Chesky
Stockfish
Sheffield Lab

(1sta gången jag hörde en trumma av något slag låta som i verkligheten var en Chesky demo skiva...)


____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:14:55  Show Profile Send gcs a Private Message
JockeWe skriver:
1sta gången jag hörde en trumma av något slag låta som i verkligheten var en Chesky demo skiva...

En demo skiva är en demo och inget annat. De skivmärken som du räknar upp anser ju i.a.f. jag är bolag vars enda uppgift är att tillgodose alla hifi nördar med demomusik. Jag har aldrig hört någon inspelning som har haft någon högre musikalisk kvalitet. Jag vet en skiva från 70-talet från Sheffield med Thelma huston "I've got the Music in Me". Skivan är inspelningsmässigt ingen höjdare men ovanligt nog så är den det musikaliskt. Det jag har hört ifrån Chesky är skivor inspelade av Bob Katz som är en veteran som mest sysslar med audiofila produktioner typ Blumleinstereo som faller ihop när man lyssnar i mono. Men vad gör det när de flesta förstärkare idag saknar stereo/mono omkopplare...utom för mig förståss och några fler. När vi nu kommer in på stereo så kan man förstå att A/B stereo är det som hifi-folket tycker bäst om men inte änns där kan man vara säker på att det fungerar fullt ut. Man kan ofta få problem med den s.k. kamfiltereffekten som beror på att det alltid läcker in nästan samma ljudinformation från kanalen bredvid men då i motfas. Det är inte så att hela ljudet är i motfas utan det räcker med att vissa frekvenser blir i motfas....och sen när man lyssnar i mono då blir det utsläckning av de frekvenserna. Det kan också bli så att när man lyssnar i mono så hör man vissa instrument mycket svagare än vad som var tänkt. Men vad gör det om man inte har en stereo/mono omkopplare.

Edited by - gcs on 2005/05/14 13:15:57
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:17:10  Show Profile Send oliver a Private Message
Tja det är väl det som är nackdelen med den här hobbyn,i takt med att man uppgraderat så har skivsamlingen blivit mindre kul att lyssna på.
Vissa av skivorna är mycket bra inspelade och då blir det kul,men innehåller sällan musik jag gillar eller lyssnar speciellt mycket på till vardags.
Ska man vara krass så är det nog så om man har ett genuint intresse i att lyssna på musiken kan man lika gärna köpa en stereo runt 10000 eller mindre.
Är man teknik freak och vill höra detaljer på inspelningarna kan man lägga ut mycket mer pengar och är man märkesfjolla kan det få kosta hur mycket som helst.
Tyvärr så verkar det som duktiga inspelnings tekniker bara gillar jazz och klassiskt.
Inget ont om dom musikstilarna men det är nog inte den stora allmänhetens "cup of tea".

Skeptiker
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:20:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
gcs, varför lyssnar du i mono?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:28:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Oliver skriver:
Tyvärr så verkar det som duktiga inspelnings tekniker bara gillar jazz och klassiskt.
Inget ont om dom musikstilarna men det är nog inte den stora allmänhetens "cup of tea".


Dom senare tekniker som du talar om tycks gilla den nya digitalteknikens vidunderliga möjligheter till limitering utan den analoga teknikens baksidor. Musiken ska höras och det ordentligt och även så att alla andra också hör musiken när man sitter på buss eller T-bana.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:42:04  Show Profile Send hjort a Private Message
"Det finns en del gamla inspelningar som man änn idag inte kan förstå hur man har gått tillväga....t.ex. så finns det ett antal stereo inspelningar från tidigt 60-tal eller varför inte inspelningen med Richard Tauber från 1931 där han sjunger tvåstämmigt och det långt innan det var möjligt. Hur har det gått till och med den höga kvaliteten."

Inget konstigt alls tycker jag, tyskarna gjorde fantastiska rörmikrofoner under Hitler tiden redan på 30-talet. De är fortfarande av de bättre som finns att få tag på idag.

Vad har du emot Stereo?
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/14 :  17:41:09  Show Profile Send Wingboot a Private Message
"Vem ska bestämma kvaliteten på en inspelning?"
Som när det gäller allt annat, människor som ger betyg

"Hur kan man veta vad dom har haft för utrustning"
Jag menar t.ex. att om en/flera musiker använder samma instrument som andra musiker så kan man jämföra dem mot varandra mot de olika inspelningarna.

/whingbrowl


I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  19:49:04  Show Profile Send gcs a Private Message
hjort skriver:
Inget konstigt alls tycker jag, tyskarna gjorde fantastiska rörmikrofoner under Hitler tiden redan på 30-talet. De är fortfarande av de bättre som finns att få tag på idag.

Jag tycker nog att du tänker lite fel här. Vad har nu detta med mikrofoner att göra? Med kännedom om vilken teknik som stod till buds så tycker jag att det är i högsta grad märkligt. Det fanns ju ingen bandteknik och än mindre multikanalsteknik. Man spelade in på varma vaxkakor som inte fick spelas av eftersom dom då förstördes av den tunga pickup armen. Man var heltenkelt tvungen att matrisera vaxet innan man kunde spela skivan. Det här är ungefär som när man tagit en bild på film....man måste framkalla innan man kan se resultatet. Med tanke på att brusnivån är ganska hög på gamla 78:or så är det mer underligt....förlusterna blir mycket större vid kopiering om man har ett dåligt original.

Vad har du emot Stereo?

Inte ett dugg utan det är så här att jag storsamlare av gamla ljudinspelningar i stereo och det här med ljud & musik intresserar mig väldigt mycket. Det här har jag skrivit om förut men jag har en LP-skiva som jag köpte 1961 och den är inspelad 1960 på tre kanaler direkt on tape. På en av låtarna som heter Hava Nagila förekommer det en tamburin som svirrar runt mellan vänster och höger högtalare och inte bara det utan också framför och bakom högtalarna. Det här är ett mysterium som jag har funderat på sedan 1961...ja inte varje dag men ändå ofta. Jag har spelat upp det för olika duktiga musiktekniker men inte änns dom har kunnat förklara eller förstå hur man har gjort tricket. Jag tvivlar på att någon änns idag skulle kunna göra om detta med dagens teknik. Trickinspelningen med Richard Tauber är ett annat mysterium som jag måste få en förklaring på. Tauber är ingen musik som jag är speciellt förtjust i men det är ett tekniskt dokument.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/14 :  20:40:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Tja det är väl det som är nackdelen med den här hobbyn,i takt med att man uppgraderat så har skivsamlingen blivit mindre kul att lyssna på.


Det där stämmer inte alltid. Jag har en del skivor som aldrig har låtit bra och som jag har trott bero på dålig inspelning.
Det är nu med en anläggning som avslöjar det mesta som dessa skivor har börjat låta riktigt bra. Fasiken vet hur många bra skivor som jag har sålt eller bytt bort tidigare som kanske hade låtit bra idag.
Det har helt enkelt varit så att dessa inspelningar har varit för krävande för en mer "normal" anläggning och därför har låtit uselt tidigare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/05/14 :  22:33:15  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har alltid gillat Sara K, hennes tidigare grejer var på Chesky.

En av mina vänner är ljudtekniker på BIS, (han har de bästa öron jag har träffat på för övrigt) och de brukar alltid skriva på sina skivor vilka mikar som används och vilka instrument som spelas på... Jag är väl lyckligt lottad som gillar "rätt" grejer ;)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/14 :  22:40:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyvärr finns det ju Riktigt bra inspelad musik, där artisterna INTE är bra, ens duktiga eller har talang.
Har en skiva som har en RIKTIGT bra upptagning, tyvärr sjunger artisterna FALSKT på första tonerna och mer därtill, dessutom känns det steril som ett sjukhus.
Tråkigt så att klockorna stannar, att sjunga nationalsången falskt på skiva, borde vara straffbart

Så är det nån vinst att ha kvalite på inspelingen, om materialet är UNDER all kritik????

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/14 :  22:49:10  Show Profile Send hjort a Private Message
gcs: analogbandaren fanns även den på 30-talet och från 40-talet användes den av studio, radio och tv.
Grundprincipen är densamma idag den har inte förändrats mycket sen 50-talet.

Med blumlein tekniken som du skrev om innan går det att få den effekten med tamburinen.

Edited by - hjort on 2005/05/14 22:50:49
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/15 :  01:09:40  Show Profile Send gcs a Private Message
hjort skriver:
analogbandaren fanns även den på 30-talet och från 40-talet användes den av studio, radio och tv.
Grundprincipen är densamma idag den har inte förändrats mycket sen 50-talet.


Man kan inte säga att bandspelare fanns på 30-talet. Den första bandspelar prototypen visades 1936 av AEG och den hade beteckningen "K1" strax därpå förstördes allt i en brand och man var tvungen att försöka rekonstruera allt. 1931 som inspelningen med Richard Tauber var gjord existerade inget annat en vax och lack. Marconi konstruerade en bjässe(som både brusade och hade dåligt frekvensomfång)till stålbandspelare i mitten av 30-talet som saknade HF-magetisering som f.ö. inte kom förrän ett par år in i 40-talet och då var det AEG som konstruerade det i sin bandspelare modell K2. Det var alltså i Tyskland man utvecklade bandspelartekniken som sedan togs som krigsbyte av amerikanerna efter kriget. Ampex bildades någon gång 1946-47 och deras första bandspelare visades upp 1947 och hade modellbeteckningen 200. Man kan alltså säga att bandtekniken började att komma först i slutet av 40-talet men blev inte allmän i studion förrän en bit in i 50-talet.

Med blumlein tekniken som du skrev om innan går det att få den effekten med tamburinen.

Kan du förklara för mig hur det ska gå till. Ska dom springa runt mikrofonen med tamburinen eller hur menar du?
Sedan det här med BIS...jag har väl aldrig varit så imponerad av deras inspelningar jo kanske i den meningen att dom har spelat in musik som inte alltid är så vanligt att höra på skiva och att dom har gjort en stor kulturgärning inom den klassiskamusiken. Jag har förvånats över att när dom gör en surround inspelning så använder dom inte 0.1 kanalen för dom anser att det ändå inte finns något av värde så lågt ner i frekvens. Det här är helt fel enligt mig....jag tycker att man ska ha fullfrekvens i alla kanalerna + 0.1 kanalen där man fyller i med det som ligger under säg 80Hz eller kanske lägre ändå. Subkanalen gör ju att känslan av dynamiken ökar. Om man tittar på en FFT och jämför med många andra skivbolag då kan man se att frekvensen faller ganska snabbt på BIS inspelningarna redan innan 10KHz. Jag tycker att man med andra ord ska kompensera avrullningen av diskant som man får med ökat mikrofonavstånd. Sedan är det ju också så att en mikrofon inte är homogen vid alla frekvenserna....i.a.f. om man inte åttakopplar mikrofonen. Nu jäklar har jag skrivit något som kan ta eld.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/15 :  01:34:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Här har vi väl några av knutpunkterna, det fanns tekniker förr som med primitiva medel åstadkom otroliga inspelningar.
En bra inspelning utan bra framförd musik är ganska meningslös där håller jag med Zalve och gcs och exemplen är nog ganska många.
Samtidigt finns det ju små bolag med bra teknik och hyggliga artister med oftast är då repertoiren begränsad.
Dock förstår inte jag heller varför inte de stora bolagen skulle kunna åstadkomma bättre skivor eller möjligen två utgåvor med avseende på olika användare av samma album.

Bravo
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/15 :  03:24:50  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Majoriteten av innspillinger er ikke spesielt bra lydmessig. En kompromissløs audiorig vil likevel frembringe mye musikalitet ut av dårlige innspillinger. På den annen side; jo mer kompromissløst system, desto mer merkbare blir svakhetene i innspillingene. Vil likevel påstå at selv dårlige innspillinger inneholder en del "nerve & passion " som ofte ikke kommer frem på "low resolution" systemer.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/15 :  07:26:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tja det är väl det som är nackdelen med den här hobbyn,i takt med att man uppgraderat så har skivsamlingen blivit mindre kul att lyssna på.

Det där läser man då och då. Jag håller inte med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/05/15 :  07:36:26  Show Profile Send oliver a Private Message
Jorma wrote:
quote:
Det har helt enkelt varit så att dessa inspelningar har varit för krävande för en mer "normal" anläggning och därför har låtit uselt tidigare

Antar att det är bra inspelningar du menar,vilket i min anläggning också låter bra.
Jag menade mer den allmänna populära musiken stordelen av befolkningen lyssnar till,där ingen större energi läggs på att återge musiken så ärligt som möjligt.
Men 90% av den producerade musiken idag duger att spela upp i MP3 format för bättre än så är den inte tekniskt(och musikaliskt) sett.
I en tid när det är viktigare att "se ut" än att kunna traktera ett instrument och sjunga blir det lätt så.
/Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2005/05/15 08:11:43
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/05/15 :  07:55:24  Show Profile Send oliver a Private Message
Bernt Wrote:
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Tja det är väl det som är nackdelen med den här hobbyn,i takt med att man uppgraderat så har skivsamlingen blivit mindre kul att lyssna på.
--------------------------------------------------------------------------------


Det där läser man då och då. Jag håller inte med


Är man intresserad av jazz och klassiskt kan jag tänka mig att dom flesta skivor lyfter i takt med uppgradering,men andra musikstilar vill gärna "dista" och låta hårt på välluplösta anläggningar åtminstone dom skivor jag har.
Dom skivorna låter bäst på "färgade" anläggningar med "hissad" mellanbas och avrundad topp ,typ röranläggningar.
Inget ont menat Bernt, men faktum är att mina hårdrocksskivor lyssnar jag helst på genom rörförstärkaren som är en billig hemmabyggd med EL84:or och ECC82-83 som just har den här karaktären.
Även dom flesta vinyl jag har låter mer "musikaliskt" genom den.
/Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/05/15 :  08:35:02  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
gcs:
quote:
Sedan det här med BIS...jag har väl aldrig varit så imponerad av deras inspelningar jo kanske i den meningen att dom har spelat in musik som inte alltid är så vanligt att höra på skiva och att dom har gjort en stor kulturgärning inom den klassiskamusiken. Jag har förvånats över att när dom gör en surround inspelning så använder dom inte 0.1 kanalen för dom anser att det ändå inte finns något av värde så lågt ner i frekvens. Det här är helt fel enligt mig....jag tycker att man ska ha fullfrekvens i alla kanalerna + 0.1 kanalen där man fyller i med det som ligger under säg 80Hz eller kanske lägre ändå. Subkanalen gör ju att känslan av dynamiken ökar. Om man tittar på en FFT och jämför med många andra skivbolag då kan man se att frekvensen faller ganska snabbt på BIS inspelningarna redan innan 10KHz. Jag tycker att man med andra ord ska kompensera avrullningen av diskant som man får med ökat mikrofonavstånd. Sedan är det ju också så att en mikrofon inte är homogen vid alla frekvenserna....i.a.f. om man inte åttakopplar mikrofonen. Nu jäklar har jag skrivit något som kan ta eld.


Jag har ju ingen position att försvara BIS men vill ändå bara...
Angående LFE-kanalen, du menar alltså att all bas under 80hz ska ligga dubbelt?(eller menade du att om man inte har en sub så får man köpa en för att höra under 80?) Anyway, de eftersträvar ju inte ett ballt sound utan försöker få det att låta "riktigt".

Jag är rätt impad av hur bra vissa BIS skivor är 'trots' att de är SACD hybrider, de suddar väl bort en hel del hypersoni för att inte SACD ska låta distat. Kompensera avrullning, vet inte vad jag ska säga... Man väljer mik/placering för det man ska spela in se'n är det färdig signal som gäller vad jag förstår. (om inte lokalen är så usel att man måste lägga på akustik men det var länge sedan jag hörde en så'n BIS skiva, betyder inte att de inte finns...)

Jag rekommenderar en lyssning på Martin Fröst och Vertavo-kvartettens Mozartkvintett.

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/15 :  09:26:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dom skivorna låter bäst på "färgade" anläggningar med "hissad" mellanbas och avrundad topp ,typ röranläggningar

Det var det värsta! Vänta bara tills jag får tag på dig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/05/15 :  09:41:21  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Dom skivorna låter bäst på "färgade" anläggningar med "hissad" mellanbas och avrundad topp ,typ röranläggningar
--------------------------------------------------------------------------------


Det var det värsta! Vänta bara tills jag får tag på dig!


Det är faktiskt sant,jämfört med mina transistor och digital förstärkare så "känns" rörisen färgad men den är fan så mycket roligare och mer musikalisk på många av mina skivor,trots ett löjligt lågt pris.
Man skulle kunna säga att den är magisk och trollbindande på viss musik,kanske är det den som är "rätt" och dom andra fel.
/Sven-åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2005/05/15 09:47:26
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/15 :  11:23:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag menar faktiskt att man ska köra dubbelt alltså full frekvens i alla kanalerna eftersom dom flesta av oss inte har fullrange högtalare. Jag har kollat lite på andra bolags skivutgivningar på SACD/DVD-A 5.1 och där har man samma basinnehåll i alla kanalerna. När man sedan kopplar bort subwoofern då blir det också lite tunt och därmed får man antaga att det är lämpligt att alltid ha med 0.1 kanalen. Jag har även gjort mätningar(direkt från skivorna)på bas nivån i 0.1 kanalen och den var inte lägre än i de övriga vilket kanske förvånade mig till en början. Som jag sa tidigare så går inte de flesta golvare/stativare så djupt ner i basen och framförallt inte med så hög nivå och därför är det bra att ha en (eller flera)subwoofers som fyller i de lägsta noterna. Det här menar jag gäller när man spelar en 5.1 skiva, när man spelar en vanlig 2-kanals stereo då är ju subwoofern med automatiskt. När det gäller BIS inspelningarna så tyckte jag redan från början (70-talet)att det var väl blöta inspelningar men därmed inte sagt att alla är det...inte idag kanske och jag tror att det kan bero på att man har anlitat andra tekniker eller rent utav köpt en färdig inspelning från utlandet. Alla rutinerade tekniker har sina manér som man kan lära sig att gilla eller inte gilla som lyssnare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/15 :  12:37:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Maguz undrar:
gcs, varför lyssnar du i mono?

Det är ju inte så att jag helst lyssnar i mono....nej det här är en skada som jag har för jag vill alltid kolla att en inspelning inte faller ihop och det p.g.a. att det finns för mycket motfaskomponenter som kan göra att....vilket är vanligt att reverbet minskar eller att t.o.m. diskanten minskar eller i värsta fall försvinner när man lyssnar på en stereo inspelning i radio/TV. Dom flesta lyssnar fortfarande i mono när dom tittar på TV. Sedan vill jag ha koll på eventuella kamfiltereffekter. När jag lyssnar på en skiva eller något annat så har jag alltid en goniometer eller ett stereo instrument uppkopplat + nivå instrument och en FFT analysator. FFT analysatorn är intressant för där kan man inte bara se det totala frekvensomfånget utan också frekvensomfånget på S-signalen.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/15 :  14:42:13  Show Profile Send hjort a Private Message
"Kan du förklara för mig hur det ska gå till. Ska dom springa runt mikrofonen med tamburinen eller hur menar du?"

Du säger att den är inspelad 1960 och då fanns det nog inget alternativ till att jogga runt mikarna

"Det är ju inte så att jag helst lyssnar i mono....nej det här är en skada som jag har för jag vill alltid kolla att en inspelning inte faller ihop och det p.g.a. att det finns för mycket motfaskomponenter som kan göra att....vilket är vanligt att reverbet minskar eller att t.o.m. diskanten minskar eller i värsta fall försvinner när man lyssnar på en stereo inspelning i radio/TV. Dom flesta lyssnar fortfarande i mono när dom tittar på TV"


Ärligt talat det där är helt vansinne, det går inte att få överbredd som vi alla älskar att lyssna på utan att det låter konstigt i mono med några få undantag som MS-stereo upptagning.
Ska man då ta hänsyn till de få som sitter med en tv från -89 när man spelar in?
Hur kan man sen klaga på inspelningar om man samtidigt vill att de ska vara monokompatibla det går liksom inte att få ihop det där riktigt?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000