HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Accuphase hur bra är dem egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:15:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Är det här som VM i floskler pågår...




// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:16:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Jag menade generellt, hur Infinity passar med Accuphase vet jag inte, har ej lyssnat. Men har ej nämnt Infinity heller. Ska dock försöka lyssna på Per100:s Accuphase en dag! Man är ju lite nyfiken på detta märke som verkar svårt att få tag på (nytt i alla fall). De som äger Accuphase har väl alla köpt dem begagnade?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:21:20  Show Profile Send mayro a Private Message


hificonsult har dom... och tror dom gjort en del åt dom sjuka priser som varit... Kolla med dom....jag frågade på en beg med snabbt o seriöst svar direkt....

Så det går idag att köpa nytt och utan dom tidigare helt sjuka priserna samt med garantier....

import är ju i stort sätt utan dessa garantier om man inte sänder dom tillbaks iofs.. om jag inte är ute totalt här med okunskap...

Sanoy..

Härligt med seriösa inlägg som ger råd som ditt.. Snoop hittar säkert en stärkare samt högis på ditt inlägg.. Skönt att du tillförde här också...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:23:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var kan man köpa Accuphase nytt? Bara via Hifi consult eller? Finns det stärkare från Accuphase inom "humana" prisklasser, dvs inte över 25.000?

Det här börjar likna en LTS-liknande sekt... Accuphase is the way to go...!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/18 13:25:47
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:25:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Snoop hittar säkert en stärkare samt högis på ditt inlägg.. Skönt att du tillförde här också...


Nä det är klart, han hittar nog mer grejor när han läser om att "slänga in vatten i vebon" samt att "brottas med grizzlybjörnar"...

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:27:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har bara lyssnat på olika Infinity modeller med större slutsteg såsom M1000 o A-100 o det lät varje gång

quote:
De som äger Accuphase har väl alla köpt dem begagnade?

Nope , inte alla

quote:
Var kan man köpa Accuphase nytt?


Idag hittar du dom hos Malmö HiFicenter o hos HoFiConsult

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/05/18 13:30:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:27:56  Show Profile Send mayro a Private Message
beg gäller nog under 25.. men det är ändå klart bättre än nya för klart mer oftast.. enligt mitt tycke iofs...

Men matte o snoop o andra.. Jag har ju sagt allt mitt redan- Och tackar för trevlig debatt här.. Alltid roligt att "tjata" lite stereo o tyckande med er här..

MVH
Tobbe

och ett speciellt tack till sanoj som alltid har så utveklande inläggskvalitet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/18 13:29:12
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:28:39  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ungefär vilka prisklasser handlar det om då?

inom humana priser för en stackars norrlänning?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:30:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag läste igenom denna tråd som hastigast och lade märke till en grej som jag tror behöver förklaras, skall se om jag fixar detta...

quote:
Det pratas dämpfaktor och effekt här ser jag. Effekten har inte med kontrollen att göra precis som Haakan säger, däremot spelar dämpfaktorn stor roll. Men det är ändå inte hela sanningen. Vissa högtalarelement spelar bättre med rörsteg med "dålig" dämpfaktor. Ta min OTL t.ex, dämpfaktorn ligger på ca 20. Ändå spelade den med lätthet ifrån Neos E-406 på JMLab Utopia.


Dämpningsfaktorn precis som de flesta parametrar kan se ut precis hur som hlest beroende på hur den mäts.

Sedan råder även en viss tvekan om dess egentliga betydelse, nedan citerar jag Bob Lee, en tekniker som jobbar för QSC.

quote:
Damping factor is a spec that means more to marketing and salespeople than it does in the real world.

Technically, it is the ratio of a load impedance (such as 8 ohms) to the amp's output impedance.

You might wonder, then, why not just quote the amp's output impedance? That would make sense, but then a difference between 20 milliohms and 8 milliohms would not seem as big and dramatic as 400 versus 1000. And as I mentioned, it's a spec that is really suited to marketing.

An amp's output impedance actually varies with frequency, too. (So does a loudspeaker's impedance, but that's another matter.) The reason is that any well-designed amp circuit will have an output network that helps keep RF noise picked up on the speaker cables from getting into the amp circuitry and helps keep the amp from oscillating if it is driving high frequencies into a capacitive load. That output network usually includes an inductor in series with the output. Thus, the output impedance may be several ohms at radio frequencies, which helps keep RFI from coming in, and almost zero at bass frequencies, which is good for passing audio. QSC uses the IHF standard for determining and stating damping factor, which requires that the figure given be valid up to 1 kHz. So that will tend to result in fairly conservative specs, since 1 kHz is likely to provide the worst case figures, while bass frequencies, which are the main area of concern for damping factor, will tend to be quite better.

An easy way to play the specmanship game would be to limit the damping factor spec to a lower frequency range, such as 400 Hz or even 100 Hz. Some manufacturers do that.

Another thing to consider is that damping factor specs don't take into account the resistance of your speaker cables. It doesn't make sense to worry about a few milliohms' difference in output impedance when your speaker cables are adding tens of milliohms of series resistance. For example, two-conductor 14 AWG copper wire, a popular size for speaker cables, has a resistance of about 5 milliohms per foot. You wouldn't cut 10-foot speaker cables to 8 feet to get "tighter" bass, and you shouldn't expect an audible improvement going from an amp whose DF is 300 to one with a DF of 3000.

If the amp has a damping factor spec of a couple hundred or higher, it'll handle bass as tightly as you need; any performance deficiencies would be attributable to other causes.


Jag har nämligen själv gått på en del minor angående detta och ville hjälpa er att undvika dessa.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:30:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro och Sanoj: Ta de lugnt nu boys, och sabba inte tråden med att tjafsa...ta det via PM.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/18 13:31:35
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:33:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, så ska man ha en Accuphase idag får man köpa beggat om man ska ha en för under 25.000? Var finns dessa beggade då?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:41:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sverige , Tyskland är väl närmst

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:43:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sverige? Informativt svar! Tänkte om det tex finns internetsidor där dessa brukar förekomma? Har inte sett dem ofta på hifimagasinet..från Tyskland är ju ett alternativ, men vilka sidor/affärer?

Har inte tänkt köpa Accuphase nu, men kanske om 1-2 år så...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/18 13:44:30
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:48:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hificenter har lite beg inne ibland , även Hificonsult.
Tyska sidor finns det massor av , här är iaf en
http://www.audio-markt-auktion.de/

Slå över till Engelsk text uppe i högra hörnet. Där är blandat nytt o beg. Där är ett dreggelobjekt förtillfället. Ett Pro Accuphase steg för 1290 Eur. Dessa är INTE vanliga


Eller den här , P-1000 för 6500 Eur. 100 wattare på 50 kilo som driver ALLT

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/05/18 13:53:11
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:49:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för infon Johan! Det mesta av Accuphase på den sidan är dock dyyyrt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/18 13:51:03
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:03:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Accuphase är INTE "midfi" matte76....då kostar det ju lite mer också.. och blir därför så jäkla fint som beg för rimligare pengar...

Sorry. Kunde inte låta bli inlägg.. Bilderna får en att rysa ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:09:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte sett till nypris
Men visst är andrahandsvärdet högt , för högt med i vissa fall. dom Svenska priserna har alltid följt dom Tyska o dom var till o med under innan den Svenska kronan sjönk i botten.

Där är nån som säljer 2 st A-100 klass A monoblock. Vilket är nått av det bästa jag har hört. Han ska ha 9500 Eur för dom. Han skriver att dom är 4 år gamla vilket INTE kan stämma då dom gick ur produktion 1998. Accuphase har inte sååå stort lager det lättaste är att be att få serie nummret så tar man kontakt med Accuphase så får man reda på när det var byggt o sålt. Så det gäller att ha ögonen öppna. Nypris för A-100 var 134 000 paret om jag kommer ihåg rätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:10:47  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
MYCKET TJUSIGT.......... flera Accuphase på gång???
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:14:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, med tanke på priserna (och förmodligen prestandan) kan Accuphase sägas vara High End...jaja, en vacker dag har man väl råd!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:17:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
MYCKET TJUSIGT.......... flera Accuphase på gång


Inget förtillfället men jag vet att mitt försteg känner sig ensamt sen slutsteget såldes så en vacker dag kommer det att stå ett slutsteg igen. Det kan jag LOVA !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:29:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant ändå, lite kultigt med ett billigare accuphase steg till sovrumsstereon kanske

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:47:10  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej allesammans

Martinson skrev!

If the amp has a damping factor spec of a couple hundred or higher, it'll handle bass as tightly as you need; any performance deficiencies would be attributable to other causes.

Jag är intresserad av E-408 den har en dampfaktor på 120 vid 8 ohm.

Innebär det att det inte är självklart,

att dom driver det mesta i högtalarväg?

Finns det någon generell gräns man kan prata om?

Mvh Anders


Edited by - govinda on 2005/05/18 17:02:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:50:36  Show Profile Send mayro a Private Message

måste inflika här..
Mina infinity har 1 ohm.. 87 db.. och en P360 driver dom HELA högtalaren LÄTT till normala lyssningsnivåer...

Så dom driver nog en högtalare med snällare siffror väldigt lätt...

Mina ÄR snudd värre än kappa 9 att driva.. Betänk detta..

Så diskutionen blir lite knepig här.. Det är väldigt få här som HAR så svåra högtalare att driva.. Så varför oroa sig ens???

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39604

satte in länk så den som inte vet på namet vad mina är så kan man ju lägga ett öga...En 200w drev utan problem.. Och då har jag fel kanter på dom. Så dom är ännu värre att driva än orginal...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/18 15:53:27
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:40:52  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro: Kappa 9 dippar till 0.6ohm i basen, men 1 ohm är banne mig inte att leka med det heller!
Kort sagt så utgör nog båda dessa laster som i stort sett ingen vettigt konstruerad högtalare idag uppvisar.. Så klarar Accuphasen av dina högtalare med den problematiska impedansen så bör det inte vara något problem.
När jag hade Kappa 9 så storknade bland annat Denon POA6600, Rotel Michi och H/K Citation 22 lätt som en plätt vid högre effektuttag. T.o.m Audionord skyllde på denna last då min KSA250 brann upp!



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:56:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett roligt minne var när dåvarande argenturen som hade Technics kom o skulle dema nått steg som drev "allt" Även Kappa 9 frågade vi , jovisst var svaret även i extended mode , inga bekymmer grabbar var svaret.

Puff var det ända ljudet som hördes o det var inte från högtalarna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000