HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 limma kylfläns?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:25:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det finns ju termiskt ledande lim, men är det även elektrisktisolerande så att man kan limma trissorna mot den utan att ta hål i den?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:22:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tror inte att det blir tillräckligt god termisk överföring alternativt inte tillräcklig elektrisk isolering för effekttrissor.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:50:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En ide därimot vore att limma alu-profiler med termiskt ledande lim på en stor alu-plåt och döpa den till STOR kylfläns.(eller liten om man bygger det.)
Där är kontakt ytan stor och limfogen så tunn som möjligt. Lätt att bygga. Man får ta hänsyn till hur bra limmet fäster på aluminium och max temp det klarar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:55:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Elfa artikelnummer 80-867-12

Det verkar inte så fel. Angiven max temp är ca 100 grader.

Edited by - Circlomanen on 2005/05/12 21:57:57
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:30:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Men det är ju elektriskt ledande, det kan väl inte vara bra? det ska väl vara isolerat mellan trissorna och kylflänsen?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:02:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men det är ju elektriskt ledande, det kan väl inte vara bra? det ska väl vara isolerat mellan trissorna och kylflänsen?

Japp!!! Dax för mig att sova märker jag!!!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:10:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mayday: Circlomanen menade nog att man an använda limet för att "bygga ut" en kylfläns...tror jag.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/12 23:11:17
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:38:58  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Annars tittar du i en datorbutik och köper kylpasta till datordelar.
De är INTE ledande. Kanske något dyra. Fast det beror ju på vilket märke du köper.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:40:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag hittade prylen! 80-860-19 på elfa....men kolla priset!!!!!!

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/13 :  10:03:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kylpasta är ruggigt dyrt om man behöver lite men behöver du en klick kan du tigga av mig.

Limma kylfläns, skulle inte jag göra. Skruv eller klämma ska du använda. Klämma kan användas på en kylfläns som är gjord för detta.

Om kylobjektet ska vara isolerat eller inte bestäms av om kylflänsen kan/får vara spänningsförande. Kylmässigt är det bäst att slippa elektrisk isolering.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000