HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör eller inte? Vad är bra/dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:15:16  Show Profile Send kebarb a Private Message
Tjenare gott folk!

Behöver få lite kött på benen inför valet
av min nästa anläggning.

Jag lyssnar på i princip all musik, gillar
mest akustisk musik men lyssnar även på
allt från klassiskt till hårdrock.

Jag har hittat en röranläggning från vincent
som intresserar mig, med TA-P1 och SP-T100.

Orkar dessa slutsteg driva mina Canton Digital
med 86db, hur fungerar rörförstärkare med tungdrivna
högtalare?

Vad händer med detaljer och stereoperspektiv
vid andvändning av denna elektronik?

Jag är mycket tacksam för allas åsikter då jag
inte har möjlighet att grunda mitt beslut med
provlyssning tillsammans med mina högtalare.

Kanske kan jag undvika eventuella fallgropar
genom era erfarenheter.

Tacksam för svar!

Edited by - kebarb on 2005/05/12 16:16:06

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:04:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Slutsteget är inget rent rörslutsteg utan en hybrid, med rör på ingången och transistorer på utgången. Jag har aldrig hört det, men vad gäller drivning av högtalare är det ett transistorslutsteg. Men det kan ju låta bra ändå!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:22:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hårdrock och rör? Går det ihop? Vet ej har ej provat, men...rörsteg brukar ju vara ganska effektsvaga.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:45:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hårdrock och rör? Ja i ungefär hur många eftertraktade gitarrförstärkare som helst.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:47:24  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Matte76: Nog funkar det alltid, eftersom rör har ett mjukare ljud som passar distade gitarrer bättre än vad transistorer gör.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:54:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Labbe: ok. Men dynamik, bas, etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:59:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu ska vi inte generalisera pöjkar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:10:37  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
ååh! det här blir spännande, jag har sneglat på edison 60 men drar mig lite för rörförstärkare då jag är total nybörjare inom området..

kan ingen skriva en faq om rörförstärkare?

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/05/12 :  20:08:33  Show Profile Send urban a Private Message
Edison 60 är en okej rörförstärkare men jämfört med en triodförstärkare saknas det mycket i upplösning och finess, men den har mer muskler så det är ju ett plus!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:08:42  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Matte76: Enligt mina erfarenheter så kan basen upplevas som lite mjukare, dvs inte samma hårda distinkta som man kan få med transistor apparater (behöver inte nödvändigtvis vara dåligt) Skulle nästan vilja påstå att ljudet är lite mjukare över alla register faktiskt.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:59:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det renaste mest högupplösta transient-villiga jag har hört är Bernts "lilla" rörförstärkare.
Mjuk?????????
Snarare hård som en slägga men svingad med extrem precision och känsla.
På en väldigt nära andra plats är ett par monoblock med 2A3 direktupphettade trioder som slog stenhårt med musik och precision oavsätt volym.Det hade varit party med en bra samling dödsmetall där! Rör själva är lika gosiga och mjuka som ICEPOWER steg, men med ett annat distspektra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:07:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojdå... Det var rart sagt.

Det är just det där 2A3-systemet jag tänker på när det diskuteras hårdrock. Fruktansvärt tungt system!

Här är det: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:21:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Det är ju egentligen utgångstraforna som sätter karaktä på rörföstärkare ju bättre och bredbandigare ju mindre "gosigt rörljud". Jag har tyvärr aldrig hört nån OTL-stärkare men jag kan ana hur det låter......

Rörförsteg till transistorslutsteg är en annan slagkraftig kombination...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:30:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det är just det där 2A3-systemet jag tänker på när det diskuteras hårdrock. Fruktansvärt tungt system!

2 X 100 kg mellan å diskant..... Tungt!
2 x 2 "röriga" watt kan slå bra.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/13 :  01:05:13  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag kommer väldigt snart att köra icepower ihop med ett rörförsteg, jag får återkomma till hur det låter om några dagar

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:22:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Inga fördomar mot dagen rörsteg!! Lirar utmärkt hårdrock!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:29:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inga fördomar från min sida, bara undringar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/13 :  09:26:02  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Krellmaster är inne på vad jag observerat genom åren. Utgångstransformatorn påverkar det mesta av kvaliteten på hela förstärkaren, framför allt i lågfrekvensområdet. För dålig eller för snålt tilltagen transformator ger den blöta bas som vissa tycker är "gosig". Samma i diskanten, den rullar av lite vilket kan uppfattas som mjuk diskant.

Rejält tilltagen utgångstransformator förbättrar detta avsevärt i lågfrekvensområdet och försiktig design ihop med motkoppling förbättrar diskanten. De som lyssnat på HFTA fick mina filosofier demonstrerade. Prototypen är för rörförstärkare ganska hårt motkopplad tillsammans med en transformator av hög kvalitet som tål mer än 3 gånger förstärkarens uteffekt vid 30Hz.

Så generalisera inte, det går att göra bra rörförstärkare. Nyligen lyssnade jag på ett par Jadis och måste säga att de lyckats rätt bra oxå. De har en enorm utgångstrafo.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:01:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Järn skall vara stort och tungt!!! (heavy metal)
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:08:47  Show Profile Send kebarb a Private Message
Åhå, det blossade upp här till en givande rör-debatt.

Lärorikt men samtidigt undrar jag mer hur Vincents
rör-lösningar står sig. Och om 100 av vincents rör-watt
orkar driva mina canton digital 1.1 på lämpligt sätt.

Kommer jag att tappa mycket detalj och perspektiv
eller blir det snarlikt rörlös elektronik?

Som någon nämnde har vincent inte rör på utgångssteget.

Kan man vinna något på att köra en bra DAC/upsampler tillsammans
med rör istället för den inbyggda, ex: musical fidelity A3-24?
Eller förgås mycket av fördelarna med en sådan DAC/upsampler i en
röranläggning?

Är det någon som har erfarenhet av just Vincent?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:27:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Lärorikt men samtidigt undrar jag mer hur Vincents
rör-lösningar står sig. Och om 100 av vincents rör-watt
orkar driva mina canton digital 1.1 på lämpligt sätt.


I den allmänna villervallan verkar ett viktigt faktum behöva upprepas eftersom det pratas om "rör-watt":

Slutsteget är inget rent rörslutsteg utan en hybrid, med rör på ingången och transistorer på utgången. Vad gäller drivning av högtalare är det ett transistorslutsteg. Effekten lämnas av transistorer.

Inget fel i det, men det är ett viktigt faktum. Att bygga på det sättet är ett sätt att kringgå de problem rör har.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:51:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag var i Sthlm härom veckan och passade på att slinka in på Ljudmakarn. Där fick jag lyssna på ett paket bestående av Meridian (kollade ej upp vilken modell) + Primaluna Prologue 2 + BC Acoustique A1. Jösses vilken trevlig anläggning! Kan ju inte påstå att det lyssnadea på hårdrock precis (inte min bag) men med Kayne Wests hårdrytmiska hiphop lät det fantastiskt! Kändes som man fick både luften och öppenheten och andra klassiska "rörfördelar" samtidigt som klippet i basen och transienterna lämnade föga övrigt att önska. "Medryckande" är nog en fångande beskrivning.

Basfansen på H&M kom ju föga förvånande med en recension som sa "mycket bra, men inte för alla" i senaste numret. Men mitt intryck av Primaluna (och för den delen även BC Acoustique) är mycket gott, även för den som är ute efter kraft och tyngd!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2005/05/13 :  16:25:56  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag, har massor med erfarenhet av Vincent. Sitter med Sa-t1 och Sp-t100.
Hur grymt som helst!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Brecker
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:27:24  Show Profile Send Brecker a Private Message
Kan nog vara ide´att köra igång en tråd med rubriken "Rör, hårdrock, rörwatt och grannproblem"! Eller?

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:07:49  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Vill jag ha grannproblem pluggar jag in guran i AC30:n och rockar loss:-)

Hade tidigare biampat med 2 Dynaco-steg, har mycket bra utgångstrafos, och jag kan konstatera att även gårdagens rörsteg rockar fett.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:17:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
orkar driva mina canton digital 1.1 på lämpligt sätt.


Jag har spelat på 1.1 i ett par år innan o du behöver effekt. Vincent steget skulle fungerar i Bi-amp o det hade säkert klarat av hela högtalaren. men om du VERKLIG vill höra vad 1.1 kan prestera så räcker dom tyvärr inte långt.

Glöm inte att dom ligger ganska jämt på 4 ohm över hela registret.
Jag körde ett tag på Vincent 991 o det lät riktigt bra. Förutom att dom drar så jäkla mycket ström.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000