HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snyggt på väggen med LCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:54:16  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla tokar!

Jag har en lite annorlunda fråga som jag inte riktigt vet var jag skall ställa men testar här.

Jag har ett par Dynaudio Contour 3,4 och en audio-bänk i ek. Jag har nyligen skaffat en lcd-tv som jag hängt upp på väggen men tycker att det är svårt att få till det med tavlor på väggen. Tidigare hade jag en stor liggande tavla på väggen men det blir som kaka på kaka med denna ovanför tv´n då det är ungefär samma storlek (32"). Sen är ju högtalarna höga så det gör att stora tavlor kommer väligt högt upp på väggen.

Är det någon som har sett snygga lösnigar rent designmässigt på hur man kan integrera en lcd, ett par höga högtalare tillsammans med lite väggprydnader. Länkar, bilder och förslag mottages tacksamt då jag har lite ångest här

Ha det gött alla där ute.

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/05/07 :  00:34:08  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Plocka bort tavlan från samma vägg. Ska man ha plasma/lcd på väggen ska den sitta ensam. Jag tycker det ser dumt ut om det sitter mer än en plasma/lcd på samma vägg. En stilren design förespråkar jag.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/07 :  00:36:45  Show Profile Send edison a Private Message
Tja...jag tycker det är i allmänhet men inte alltid är snyggt (snyggare) med Plasma/LCD-apparater placerade på lagom hög för ändamålet avsedd bänk (el annan möbel), istället för vägghängning.

Dessutom, som du verkar önska, kan en evt tavla mkt lättare passa in med slikt placerad TV.
Särskilt tycker jag att TVn inte ska placeras för högt.I mina ögon sitter de man ser i olika sammanhang ofta för högt, varken snyggt eller praktiskt...som att sitta på biografens första bänk om jag ska överdriva lite lätt.
Klart den inte ska sitta för lågt heller, men det är en annan sak...man vill ju inte att koppar/glas/kannor och annat nödvändigt ska skymma utsikten...

Nyckeln till om detta blir bra är, vad jag kan se, att finna en möbel som är snygg och i passande höjd!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/07 00:41:51
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/05/08 :  10:01:07  Show Profile Send Roq a Private Message
edison: Håller helt med dig! De flesta som har vägghängda TV har satt skärmen alldeles för högt. Det är mycket skönare att titta om den sitter í "vanlig TV-bänksnivå", tycker jag.
Sen ska man ju iofs ta hänsyn till det estetiska också...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/05/08 :  17:31:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Min plasma, en 42", har jag placerat på en kombinerad stativ/bänklösning just för att inte hamna för högt vare sig i bild eller när man endast använder tvhögtalarna.

Den stora fördelen är att jag kan ju flytta bänken och testa lite olika placeringar efter när jag flyttar högtalarna. MvhKristofer
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/05/08 :  21:50:11  Show Profile Send snare2 a Private Message
Philips har gjort en undersökning om hur deras kunder placerar lcd/plasma skärmar.
Det visade sig att en stor del ställer dem på bänkar, så därför kommer inte ett väggstativ att vara standard i framtiden vid köp från Philips.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000