HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diverse integrerade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/06 :  13:33:22  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag har letat ett tag efter något som kan ersätta min gamla NAD på 2*25W som jag använder till mina HFLS. Visserligen är jag nöjd med ljudet på normala lyssningsnivåer men vid högre volym börjar det dista något oerhört. Jag klarar helt enkelt inte av partynivå med min nuvarande förstärkare och det är självklart oacceptabelt.

Jag har precis börjat leta lite mer aktivt och satte in en köpes-annons här på forumet. Självklart har jag googlat alla förslag jag fått men google är väldigt dåligt på att ta fram vettig information om förstärkare. Det är mest annonser och länkar till ebay. Så även om det sätter mig i ett ganska dåligt förhandlingsläge (säljarna läser väl detta antar jag) så tänkte jag fråga här. All input är välkommen.

Jag har blivit erbjuden följande:

Denon PMA-1500. Årsmodell cirka 2000. Nypris då cirka 5000:- (?). Nu för tiden säljs en mkII för 6500:- tror jag. Den är på 2*70W, jag gillar utseendet och jag tror den hade räckt bra för att spela högt med mina hfls. Säljaren vill 2800:-. Jag har sett den gå billigare tidigare.

Holfi Audis. 2*35W. Vet inget mer. Har tackat nej pga jag inte tror den räcker för att spela så högt jag vill.

HK 6550. 2*50W. Allt jag fått ut ur google är att den inte är bland HKs sämre förstärkare men inte bland deras absolut mest lyckade heller. Säljaren vill ha 1500.

Accuphase E-206. Så vitt jag har förstått var den här dyr när den kom sent 80 (?). Verkar bra men jag vet inget om den. Ligger i sälj-forumet nu och han vill ha 3500:-.

Kommentarer och andra förslag är välkomna. Min budget är absolut begränsad till cirka 3000.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  13:51:57  Show Profile Send mayro a Private Message

KÖP accuphasen... Den gör dig inte besviken... Den tillverkades in på 90 talet och är klart en annan divition än typ Nad eller Hk.... Så söker du en integrerad för dessa pengar så bör detta passa dig som handsken... Highend för 3500 levererat o klart är rent härliga tider....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/06 :  14:06:24  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag slog precis till på Accuphasen. Resten av tråden lär väl nu snarare handla om jag gjorde rätt val eller inte.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  14:36:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Det lär bli rätt skoj läsning kan jag tänka mig. Läs Jeppe72´s recention så ser du nog vad som väntar dig....

Även om din nya nu inte har fjärr eller har 170 w så är det en Accuphase med dom företräden dessa har....

Så säkert blir detta en trevlig resa för dig. Mina gamla Infinity referens standard 2,5 drevs av en ännu mindre Accuphase. Och detta med så stor bravur så då ägaren provade med andra svindyra steg så stannade Accuphasen kvar ändå... Och dessa infinity är inte lätta att få fart på.... Jag kan bara önska dig lycka till med ditt "nya" ljud du snart har spelande. Steget ifrån en liten Nad till denna Accuphase lär nog du märka rätt omgående...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/06 :  15:07:10  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Ja ska det bli enormt spännande att se vad HFLS kan göra. Om Accuphasen är så bra som du säger så kanske jag kommer sitta att på en högtalar/förstärkare-kombination som är ganska svårslagen för totalt 7500:-

Det kanske tom får mig att till slut ytbehandla mina högtalare :)

Synd att dock att den är svart och inte champagne, för den är sällsynt läcker.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  15:46:32  Show Profile Send hal a Private Message
Grattis till ett mycket bra val. Du lär inte bli missnöjd.
Är själv ägare till en accuphase så jag är förstås jävig .

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  15:50:38  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Det kanske tom får mig att till slut ytbehandla mina högtalare :)

Jag kommer att visa hur jag ytbehandlade mina, nu till helgen i min HFLS-1 tråd. Det blev över förväntan. Så får du kanske lite extra inspiration.
Förstår dock att du redan är inspirerad

Välkommen i Accuphase-gänget.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  16:33:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har just talat med jeppe72. Och det var som att tala med en salig sektmedlem kan jag säga...Tror du snart kommer se ut som inlägget jag gav på Jeppe72 tråden om hans nya stärkare...för det blir nog svårt att koppla ihop ditt ljud med dom kr du betalat för det.

Där kan man nog säja att ljud per kr är svårslaget...Tror jag i alla fall..dax för bygge av uppepåliggande fjärrstyrning av volymen som DIY projekt... Modelbilsmotor till styrning av hjul eller dyligt med gummiband i snygg låda torde va enkelt DIY projek

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  17:34:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har inte själv lyssnat på accuphase men är rätt säker på att den är MYCKET bättre än NAD:en.....väntar på recension

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/06 :  18:07:38  Show Profile Send uffe2 a Private Message
quote:
Jag kommer att visa hur jag ytbehandlade mina, nu till helgen i min HFLS-1 tråd. Det blev över förväntan. Så får du kanske lite extra inspiration.
Förstår dock att du redan är inspirerad



Min första tanke var fanér men eftersom jag inte byggt något sedan träslöjden i högstadiet lyckades jag inte bygga helt perfekta lådor. Det väntar därför väldigt mycket arbete om jag ska få en fin grund att fanéra på. Detsamma gäller även målning. Det kommer att bli ett evigt jobb med spackel, sandpapper, grundmålning och diverse andra saker. Därför kom jag in på skinnidén för ett tag sedan. Jag skapade tom en tråd om det här. Jag kom dock aldrig loss. Det skulle vara grymt om man kunde fixa något i stil med Zalves men tyvärr tror jag att jag skulle behöva fräsa elementhålen större för att få ned skinnet. Som det är nu sitter allt väldigt tajt och bra.

Vad har du gjort med dina Hal?

När det gäller förstärkaren så är det så att även om jag tror att jag köpt en väldigt bra förstärkare så gick jag över den budget jag satt upp och jag sitter därför här med lite ångest. Vad låg nypriset på innan den slutade säljas 94? Vad kostar motsvarande modeller idag? Någon får dessutom gärna säga att den är lika bra som X som kostar Y. Dessa tre saker skulle hjälpa mig att dämpa ångesten till ett minimum

Och nu blir man så klart mer tvungen att fixa en bra källa. DVDn jag spelar CDs med är säkert inget att hänga i granen. Jag tillhör nog dessutom den generation som tycker att CD är jobbigt och att det är ur datorn det ska spelas. Så för tillfället ligger det en kabel (den ser åtminstone lite bättre ut än 49:- på claes ohlsson men inte mkt) direkt från ljudkortet till förstärkaren. Digital ut och sedan till en vettig DAC är väl det enda vettiga alternativet för mig i framtiden men så vitt jag förstår är bra DACar dyra som ***. Eller har jag fel?

Ruggigt vad OT jag har gått men det är kanske okej om man är trådskapare?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:20:01  Show Profile Send hal a Private Message
Kommer bilder i morgon. Hav tålamod

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:38:57  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ruggigt vad OT jag har gått men det är kanske okej om man är trådskapare?



Så sant... Men du ska veta att du nog inte föränn du lyssnar på den inser vad den kan. Jeppe72 har nu ringt mig en tre ggr idag och sprutat glädje... Han lirade amplifix tidigare som nog är redan den en klart bättre stärkare än en 25 nad..

Han ansåg amplifixen såsom XXXXXXXXXX(censuerat) osv osv i jämförelse med Accuphasen..

Och din nya ÄR en accuphase den med. Som desutom såldes samtidigt. Så tekniskt sett är dom inte helt olika i tidsålder. enbart lite skiljer där. samt lite mer watt i hans. Men ljudtypen är nog rätt lika på dom... Så sitt du bara ocj le över ditt inköp. Och hoppas dessa ord för din begetöverskridande att kännas bättre..

Du har gjort en kanonaffär ljudmässigt...och även prismässigt...

Ett tips. Tilverka snygga träsidor till den. Och klarlacka dom osv... Då försvinner lite av det svarta till att se exlusivare ut..

Tror du även fått som sagt ett fint riasteg i den(?). Så bättre affär är nog svår att hitta . Du kommer lira länge med denna stärkare...

Pmá Jeppe72 och fråga honom om hur han mår med sin stärkare. tror du snabbt kommer över att du bröt budgeten lite ...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:45:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Uffe2 > Den tillverkades mellan Feb.1989 till 1994 < Grattis till köpet!!



100 W / 8 Ohm
140 W / 4 Ohm
Matchvikt 17,1 kg

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:49:48  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Mycket trevilg sak grattis.
Är bara fjärren som saknas, resten finns
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:30:04  Show Profile Send uffe2 a Private Message
pm skickat.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:30:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
uffe låt oss höra vad du tycker om den sen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:52:30  Show Profile Send uffe2 a Private Message
mayday: pm med nr skickat.


Självklart Haakan. Jag planerar en bildreportage där den möter min gamla NAD. Förhoppningsvis med bilder på bådas inälvor och sådär. Vänta några dagar bara...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000