HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni hört telefonen som ringer? Del.2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:40:23  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
I Black Sabbaths låt Rat Salad (från paranoid skivan) så tror jag tammetusan att det ringer en telefon, ett gammaldags "rRRrrRRRRrrriing" ca.31 sek in i låten.
det är inte omöjligt att det är en cymbal då det används ganska flitigt just där, men ljudet passar som inte in riktigt plus att det känns lite otakt.

varför jag reagerade på att det lät som en telefon var för att jag låg i sovrummet och lyssnade med hörlurar när jag hörde detta "ringande", vilket var snuskigt likt min gammla bakelit-telefon.
först tog jag av mig hörlurarna och tänkte "va tusan?", ähh jag inbillar mig bara.
sen kom jag och tänka på "har ni hör telefon-tråden" och började genast att lyssna om & om igen.
nu är jag nästan övertygad om att det är en telefon! (jag kan ha fel, ni vet hur det är när man "vill" höra saker)
vad hör ni och vad är det? cymbal eller telefon?

(bör kanske påpeka att det är en mp3a jag lyssnat på)

http://www.krs-one.com/

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:41:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I mina öron ringer det hela tiden efter att ha lyssnat på Black Sabbath.



Lättat slavfelet

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/05/05 13:09:22
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:44:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:49:57  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
men sluta retas

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/05 :  13:10:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Lättat slavfelet



- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/05 :  18:27:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Lättat slavfelet


jojo, kunskap är mackt

C.Matsson: jag tror vi hårdrockare är minoritet här så du kanske inte får så mycket respons tom. jag har tappat bort den skivan, får väl ladda ned låten å kolla, jag återkommer
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/05 :  18:32:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ich bin ein hard rocker...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/05 :  18:38:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nu har jag lyssnat på låten genom mina sunkiga datahögtalare på en 128 bits version. Kan inte säga att jag hörde nått. När kommer ljudet? mellan 30-31 sek? hur länge ringer det?
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/05/05 :  19:08:55  Show Profile Send Jazz a Private Message
Måste leta på vinylen och höra efter.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:31:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Istället för att göra en annan tråd med liknande topic så lånar jag din... hoppas det är okej C.Matsson

Bob Dylan känner ju alla till. Om ni lyssnar på spåret "A hard rain´s a-gonna fall" så ska det låta som att höger högtalares mellanregister är sönder vid 2.40 -> 2.42 Det trodde jag iaf Om inte?! så har ni inte en tillräckligt högupplöst anläggning

Allvarligt blev jag seriöst skraj när jag strölyssnade och fick höra det där ljudet. Det kom endast från höger högtalare och jag tänkte "shit va f-n har jag gjort nu". Efter ett tag sansade jag mig och började tänka logiskt. Om jag tar och kopplar om signalkablarna så att höger kanal spelar i vänster högtalare och vice versa så kan jag väl konstatera om problemet kommer från min högra högtalare eller om det låter så på inspelningen. Till min stora lättnad så hörde jag ljudet från vänster högtalare åxå och nu inget från den högra Det låter verkligen som att det skramlar i elementet men tji fick jag (om nu inte båda mina högtalare är sönder Gaaahhhh!)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:50:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kom just ihåg följande. I H&M läste jag för några år sedan en recension där de nämnde att de använde Sators version av "Mama Can't you tell" för att testa "upplösningen", där hör man tydligen också en telefon i en bit in i låter. Om jag fattade det rätt är det ett "verifierat" ljud, det ringde helt enkelt i studion under inspelningen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:18:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
en viss cymbal låter som en ericsson dialog som klingar ut...finns på många låtar...har fått mig att springa efter telefonen många gånger
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:29:05  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
en viss cymbal låter som en ericsson dialog som klingar ut...finns på många låtar...har fått mig att springa efter telefonen många gånger

Det är som Pavlovs hund ungefär . Har vid ett flertal tillfällen när radion varit på hemma eller i bilen letat efter min mobil när vissa låtar har tangerat ljudet till min mobil.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:47:08  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
I H&M läste jag för några år sedan en recension där de nämnde att de använde Sators version av "Mama Can't you tell för att testa upplösningen", där hör man tydligen också en telefon i en bit in i låter"


Skall bara rätta lite.........

Det är "I wanna go home" med Sator som användes. Ca. 30
sekunder in i låten kommer telefonen! Testet är
på Kappa 600 (mina högtalare). Kopia av testet finns
här:
http://www.lefflers.se/Library/Tester/Graphics/infkappa600test2.jpg

PS. Skall beställa skivan på Ginza för att själv kolla.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/05/05 23:48:08
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:53:07  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
quote:
Nu har jag lyssnat på låten genom mina sunkiga datahögtalare på en 128 bits version. Kan inte säga att jag hörde nått. När kommer ljudet? mellan 30-31 sek? hur länge ringer det?


börjar nånstans mellan 30-31 och slutar på 33 sek, det är på den högra kanalen och är väldigt lågt.

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:36:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Ska spela den gamla fina skivan så snart tillfälle ges, förhoppningsvis i morrn....

På "Mirror ball" med Niel Young har jag tyckt mig höra en dörr slås igen, kommer inte ihåg vilken låt för det var längesen jag lyssna på skivan, så jag har rusat upp för att se efter om det kommit nån och slått igen ytterdörrn men det har det inte så det måste va på skivan.....eller......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:38:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
C.Matsson: Okej, då funkar det nog inte så bra på mina datahögtalare. Synd att jag inte har kvar skivan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/06 :  08:01:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men inte katten ska man sitta och lyssna efter telefoner när man lyssnar på Black Sabbath eller Sator? Är vi inte lite nördiga nu?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/06 :  08:46:16  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Lite...?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/06 :  10:25:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Merkurius: hur tusan kan man göra sig av med BS-Paranoid? Var du full-kär? Spelade bort den på poker? blev den stulen (enda godkända)?...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/06 :  10:41:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Zombie Vad ska man säga.... jag hittar den helt enkelt inte. Stulen tror jag knappast den är men jag har saknat den i några år nu
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/06 :  11:48:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
hehe: skäms!
Men titta här: http://www.tradera.com/search/imp.asp?search=paranoid&county=0&catid=2108

;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/06 :  12:15:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Zombie: Jo, men där är det ju bara LP
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/06 :  12:34:22  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Puhhhhhh Äntligen problemet löst Jag blev lite desperat när jag lyssna med två stycken hörlurar och inte hörde detta skorr genom dessa.

Vad var problemet då? Jaaa, jag har ju en rumskorrigeringspryl vid namn TacT RCS 2.0 (kolla på medlemmarnas system). Av någon skum anledning hade jag intryckt en korrigerings mode som jag hade vid min tidigare placering av högtalarna.... när jag såg det tänkte jag...... "hoooooooopppppppppaaaaaassss......" och visst skorr försvann helt när jag tryckte på "bypass". Eftersom jag inte använt rumskorrigeringen vid min nuvarande placering mätte jag snabbt upp rummet igen för att se att det inte var fel på TacT:en.... och det var det inte

Alltså, på låten "A hard rain's a-gonna fall" med Bob Dylan på skivan "The Freewheelin' Bob Dylan" ska det alltså inte finnas något skorr vid 2.40->2.42

Snacka om "nerv wrecking" när man inte kommer fram till vad det är som är fel. Konstigt att TacT:en beteede sig så, men när problemet nu är ute ur världen så lämnar jag de funderingarna därhän

Edited by - Merkurius on 2005/05/06 12:35:20
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/06 :  12:39:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
LP? Klart det är LP! Vad skulle det annars vara? Säg inte att du satsar på lågupplösta medier som CD?
;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/06 :  13:00:49  Show Profile Send Merkurius a Private Message
jooo

Edited by - Merkurius on 2005/05/06 13:01:12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000