HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton Ergo RC-L?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/03 :  07:30:48  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag håller på och letar högtalare... Jag har mest kikat på stativare (gillat QLN signature mk ii och audiovector k1 bäst hittils) eftersom jag har en känsla av att man får mer för pengarna, men jag är basfanatiker, och så ser man dessa som finns beggade för greppbara priser, och får goda recensioner. Vet någon om de finns att lyssna på någonstans i Göteborg? Och hur skulle de funka med rör, jag funderar på att köpa en Edison 60. Stay away med dessa? Förslag på budgetförstärkare (max 4500)?

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/05/03 :  09:02:35  Show Profile Send bjarne a Private Message
Du får nog flirta med någon ägare till dessa för att få komma till för lyssning. Eftersom tysklandspriserna oftast är mkt bättre än di svenske är cantons tillvaro sådär bra i butikerna. Det du finner är mestadels sattelitsystemen. RC-L är ju dessutom en utgången modell som verkar resttillverkas lite grann för speciella butiker i Tyskland.

Vad gäller drift så är dom relativt förlåtande mot mindre stärkare, dvs det låter inte skit - det funkar t ex att använda en vanlig enkel sak som NAD 320, men det är definitivt att inte utnyttja potentialen. För en basfanatiker skulle jag dock rekommendera t ex en beggad Vincent sv233 t ex. Det har precis varit ute en för 4500, annars brukar de beggade ligga på 5-6kkr i utgångspris. Blir detta för murrigt för dig kan du kanske hitta ett beggat rotel 990 (typ 3500)och para detta med något lämpligt försteg.

God Jakt/bjarne
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/03 :  10:01:56  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tackar!

*host* Någon ägare i Göteborgsområdet som man skulle kunna hälsa på som läser detta?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/03 :  10:56:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
Nej men ta tåget upp till mellansel för ca 250kr så kan du lyssna på mina ;)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/03 :  11:52:00  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hehe, det var ju inte Mölndal direkt... Men tack för erbjudandet.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/03 :  12:43:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ca 250kr + över 10 timmars resa är de la värt :P

Jag bjuder på fika ;)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/05/03 12:51:00
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/03 :  13:00:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Leffler: Tänk på att Ergo RC-L är typ motsatsen till Audiovector K1, och att Vincent-233 är typ motsatsen till Edison... Läge att checka in lite åt vilket håll ditt ljudideal ligger alltså kanske?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/03 :  13:04:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
RC-L har en tendens att låta vasst och hårt med fel elektronik så ja tror att en vincent skulle passa alldeles utmärkt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/03 :  13:33:09  Show Profile Send Leffler a Private Message
Blue: Det är så svårt att lyssna på allt. Särskilt om man ska lyssna i en rättvisande miljö.

Om jag förstått saken rätt så är Canton rc-l en varm högtalare med mycket bas (som ibland kan landa åt det blöta, bumliga hållet). Men så länge man läser så blir det ungefär 50/50 åt varsitt håll...

Nu har jag ett par urgamla Advent högtalare, med 10" bas. De är varma, och har en stor och djup, men inte alltför distinkt bas. Det jag saknar är mer detaljer och allra mest mer 3d-känsla. Jag driver dem med en gammal 2x10w rörförstärkare, i ett ganska litet rum (20kvm).

Jag gillade K1 därför att den var detaljerad med god 3d, dock saknade de bas, och kopplar man in en sub så hålls det inte ihop så bra. Jag fasar för tanken att få mindre bas än jag har nu, och Canton känns (utan att ha hört dem!) som att de skulle kunna vara en bra kompromiss; högre verkningsgrad än jag har nu, bättre upplösning och 3d säkerligen, och antagligen ännu bättre bas, för samma pengar som K1 + en beggad sub. Slutsteget är en senare fråga, jag har varken hört Vincent eller Edison, tankarna där handlar om att ha samma känsla i ljudet (rör...) som jag har nu fast med lite mer kräm och kontroll. Jag är dock ytterst medveten om att högtalare kan "låta" hur bra som helst i pressen, och sedan vara ointressanta i verkligheten. (Gillade inte Monitor Audio Silver-stativaren exempelvis).

Lurigt att inte kunna lyssna själv, men man borde kunna få pengarna igen vid en vidareförsäljning iaf...

Du får hemskt gärna utveckla.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:16:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Högtalarna du har nu vet jag inget alls om tyvärr, men jag får lite intryck av att dom är ganska stora (med tanke på 10-tums bas)? I så fall kan det vara så att dom inte är helt klockrena för ditt ganska lilla rum, det kan vara där du har en del av förklaringen till den inte "alltför distinkta" basen. Sedan... att man skulle få "rörkaraktär" från en Vicent 233 är jag lite skeptisk till. Kraft och kontroll däremot, det får du nog så att det räcker och blir över.

För att göra det enklare för dig tycker jag du ska börja med att låna hem att par högtalare som du tycker låter bra i butik. Ev kan du också låna hem en stärkare för att se vilken skillnad det gör mot den du har idag (ska du behålla stärkaren bör du tänka på att skaffa högtalare med hög verkningsgrad).

Det här med basberoende är ett knepigt kapitel. Är man van vid "big bass" (vilket jag misstänker att du har), är det svårt att gå mot en mer "neutral" återgivning, men med lite avvänjningskur så brukar det nog gå bra. Att man liksom lär sig uppskatta "bra bas" mer än "mycket bas" om du förstår vad jag menar. Men jag tror nog du ska satsa på golvare för att inte chocken ska bli alltför stor.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:37:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
RC-L är inte varma i karaktären de är neutrala, skulle nästan säga att de går lite mer åt ljusa. Vinvent funkar kalas med rc-l

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/04 :  07:16:24  Show Profile Send svanbo a Private Message
Leffler: Om du fixar fikabröd så fixar jag provlyssning av RC-L med rotel-elektronik i majorna. :)
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/05/04 :  08:07:26  Show Profile Send tommypeters a Private Message
RC-L är mycket prisvärda högtalare som låter OK med ett hyfsat slutsteg men mycket bra med riktigt bra elektronik. Innan jag sålde mina nyligen så spelade de i ett system med Meridian G98 och G68 och Perreaux 6160P slutsteg (bryggat till 435W per kanal). Förutom att diskanten inte riktigt hänger med modernare högtalare så låter RC-L bara bättre ju bättre grejor man driver dem med. Bumlighet får du bara om du har förstärkeri som inte riktigt räcker till, eller rumsresonanser i fel frekvens. Eftersom RC-L går lägre än de flesta högtalare så kan det vara så att andra högtalare inte går ner till den resonansfrekvensen.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/04 :  09:02:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det brukar ju låta bättre me de flesta högtalare ju bättre elektronik man har.

RC-L låter egentligen aldrig dåligt, bara mindre bra. Blir de vassa så är de fel elektronik som jag fattat det.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/05/04 09:05:29
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/04 :  10:54:52  Show Profile Send Leffler a Private Message
Svanbo har fått mejl!

Tusenlapparna bränner i fickan.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/04 :  13:18:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hmmm inget mail... PM skickat!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/04 :  13:55:12  Show Profile Send Leffler a Private Message
Nytt mejl skickat till svanbo!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000