HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sångare i skogen och naturligt ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:04:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Istället för att sitta framför datorn eller någon annan inomhusaktivitet har jag nyss ägnat mig åt något som fler audiofiler kanske borde göra. Jag tog kameran och gick ut i naturen och det är väldigt bra träning för hörselsinnet att gå ut och lyssna efter ljud för att därefter kanske få en bild på det som man lokaliserat med hörseln.

Jag funderade lite grann på det här när jag gick omkring. I dalgången jag rörde mig i är det inget trafikljud och väldigt lite ljud skapade av människor även om jag hörde någon som körde runt på en motorcykel någonstans (fyrtakt, cirka 80 kubik och en cylinder). Det man slås av när man går ut i "tyst" natur och öppnar öronen är vilket fantastiskt analysinstrument hörseln är. Jag kunde lokalisera fåglar i 3 dimensioner med bara 2 öron, det är rätt imponerande! Två "mikrofoner" och en rätt kraftfull audioprocessor. Jag hörde småfåglarna på nära håll, koltrasten på lite längre håll och en kraxande fasan på cirka 2-300 meters avstånd. Det är inga som helst problem att höra om ljudet kommer uppifrån, nedifrån eller bakifrån. Avståndsbedömning fungerar förvånansvärt bra också.

Alla fåglar sjunger inte lika bra men en som är verkligt musikalisk är den här:

Nu på våren sitter de gärna väl synliga och tävlar i att sjunga bäst och jag förmodar att det sitter lite "damer" någonstans och lyssnar också. Det finns ingen bättre tid på året att ta kort på sångare av den här typen.

Efter någon timme med "öppna öron" är det rent otroligt hur mycket ljud man hör och det här ledde mig till lite tankar på "audiofil-träning", det borde egentligen vara fullt möjligt! Exakt hur jag tänkte kanske jag inte talar om, det finns möjligen mycket pengar att tjäna?

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:10:23  Show Profile Send EAR a Private Message
Detta var kul läsning.Skall själv försöka komma ur och höra på Klockgrodors och Lövgrodors parningsljud.Det är en upplevelse kan jag lova

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:49:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
En annan välkänd sångare fann jag också, låter som en näktergal fast annorlunda...

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/05/01 :  20:53:43  Show Profile Send EAR a Private Message
Oj
Verkligt fina bilder

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/01 :  20:54:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Är det du MatsT som tagit bilderna??? Väldigt fina bilder på dom fina små pippifåglarna!!!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/01 :  21:16:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är mina bilder från dagens utflykt, digitaltekniken är inte så dum ändå.

Jag kan väl lägga in en till också när jag ändå håller på.

Den här fågeln vet jag faktiskt inte vad det är för sort, kanske är det en rödhake?

Jag fick hålla på en bra stund för att få den på bild, det är en liten fågel. Det började med att jag hörde ett ovanligt högfrekvent pipande, ungefär som fågelungar och jag kände inte igen pipet så jag blev nyfiken. Det kom från en rishög mitt i ån men jag såg ingenting, hördes gjorde det i alla fall oavbrutet. Jag fick gå runt en bit och när jag var på andra sidan ån så fick jag syn på den efter en stund. Att den finns på bild är alltså öronens förtjänst.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/01 :  21:47:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Attans fina bilder
O visst är det skönt att bara gå i skogen o titta o lyssa

O du har gissat rätt det är en rödhake.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/05/01 :  23:22:40  Show Profile Send Roq a Private Message
Ah, det här väcker den slumrande ornitologen i mig
Fina bilder!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000