HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bagpipes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:00:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Med risk för att bli idiotförklarad. Så undrar jag vilka skivor/artister man skall spana in om man vill ha mäktig säckpipe musik.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:27:29  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Gå in på http://www.allmusic.com/ och sök på hevia så finner
du två skivor som jag själv tycker mkt om. Du kan ju i alla fall
provlyssna dem där.

Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/05/01 :  20:53:01  Show Profile Send dajz a Private Message
Det som finns i min skivsamling och som borde vara ett måste om man nu ska kalla sig säckpipe-diggare. Amazing Grace med Royal Scots Dragoon Guards självklart på vinyl.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/02 :  09:45:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
dajz: Jag har ingen vinylspelare för tillfället, så det får bli cd.

drbob: får göra det när jag kommer hem. finns inga högtalare eller lurar till skolans datorer.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/03 :  04:49:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ovan nämnda Amazing Grace finns på cd med.
Säckpipan har varit utbredd över så gott som hela Europa och har varit ett folkmusikinstrument även i Sverige.
Det spelades in en LP-skiva med svensk musik för säckpipa för ca, 20 år sedan om jag inte minns fel.
Säckpipa av Per Gudmundson. Dessutom finns Bordunmusik från Dalsland Alban Faust CD 1996 med just bl.a. Alban Faust

Idiotförklarad för att man lyssnar på ett instrument som varit väldigt vanligt, varför det

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/05/03 05:00:44
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:54:59  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Tatoo på Tubular Bells II har lite sköna säckpipor tillsamans med Oldfields elgitarr. Mäktigt!!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7830 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:45:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om du kan leva med lite röjig musik så kan jag rekommendera Dropkick Murphys, ett amerikanskt punkband med starka irländska inslag. Grymt bra!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000