HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpa basen på en Tivoli-radio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:29:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Undrens tid är ännu inte förbi - Jag har DIY:at.

Mina aktiviteter utmynnar i detta tips i all enkelhet till dem som tycker att ljudet från sin Tivoli-radio är allt för kraftigt i basen.

Bakgrunden är att jag vid min födelsedag för några dagar sedan fick en Tivoli Model One i födelsedagspresent av min goda och kloka fru. Väl placerad på mitt nattduksbord i ett hörn av sovrummet visade det sig att basen blev besvärande. Nattduksbordet fungerade som resonanslåda och hörnet föstärkte basen ytterligare. Mansröster lät som tordöner och var mycket svåra att uppfatta. På andra platser i hemmet låter radion bättre. Men det är ju på nattduksbordet jag ska ha den...

Något måste göras! En snabbkoll visade att om jag höll för basporten i botten på radiomottagern blev ljudet bättre. Bestämde mig därför att göra följande:

Bland mina gömmor hade jag en bit ganska kraftig skumplast - typ liggunderlag. Fast lite hårdare och tunnare, cirka en centimeter tjock. För att prova ett par varianter skar jag till två sycken bitar. Den ena så stor att radions gummifötter ställdes på skumplastbiten och sjönk ned en aning. Den andra var mindre så att radions botten vilar drekt på skumplasten och fötterna liksom svävar i luften. I det fallet täpps basporten av skumplatsen.

Resultatet är att båda varianterna dämpar och stramar upp basen. Varianten där botten på radion vilar direkt på skumplatsen tycker jag är bäst ljudmässigt. Denna variant är också i stort sett osynlig eftersom skumplasten är så liten att den inte syns under radion mer än som en sockel. Det ser ut som radion svävar en centimeter över nattduksbordet.

mvh/ Jörgen G

edit: korrektur

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/05/02 08:10:46

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:20:59  Show Profile Send esl a Private Message
Inte direkt vad jag skulle väntat mig av en Tivoli
Lite ull inne i radion skulle inte vara dumt..
Lite "fylligare" ljud kanske
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:00:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Den obehagliga basen tror jag beror på placeringen - ovanpå ett inte allt för stabilt och välfyllt nattduksbord i ett hörn. Radion är det säkert inget fel på, den låter bättre på andra håll. Men nattduksbordet är den placering radion ska ha - nåbar från huvudkudden.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:57:42  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Intressant.
En kompis har en i köket och han har bett mej hjälpa honom med samma sak. Basen är störande tycket han.

/Johan
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:09:18  Show Profile Send esl a Private Message
Infected Mushrooms på Tivoli!! :-)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/30 :  20:39:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ljudjesus - kan mycket väl tänka mig att en Tivoli-radio kan låta illa om den till exempel placeras på en köksbänk med skåp över. I synnerhet om den dessutom står i ett hörn.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000