HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Passiva lågnivåfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/04/30 :  09:52:10  Show Profile Send M3 a Private Message
Passiva lågnivåfilter....

Varför får jag inte till ljudet med sådana? Jag har inte lyckats få till ett tajt ljud med dessa. Jag och en kompis har en party sub med 2st 15 tummare. Det skulle vara smidigt att bara sätta in passiva lågnivåfilter på lågnivåkablarna. Har ni någon bra länk att rekommendera?

Som det ser ut nu har jag ett 4600 ohms motstånd i serie och efter det en parallellkopplad polyesterkonding på o.33 mickrofarad. Efter det ytterligare en krets som ovan, för att få brantare delning...

Hälsningar Ronnie.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/30 :  15:02:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad är ut- och inimpedansen?

Det måste du veta för att kunna beräkna komponentvärdena. När du väl har det så är det relativt enkelt att designa ett filter med önska karakteristik.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/02 :  19:20:57  Show Profile Send M3 a Private Message
Ut och inimpendans har jag värden på så frekvensen på delningen ligger helt rätt. Men jag tycker att problemet är släpig bas. Känns betydligt tajtare och rappare med vanliga passiva filter. Har använt vanliga billiga motstånd, kan detta vara problemet? Eller kan det bli fasfel i det ofiltrerade området. Efter som det är på 12db/oktav så bör det ju fasförskuta 180 grader....(plus minus är skiftat på basen)

Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2005/05/02 19:22:48
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/05/03 :  12:50:00  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Du kanske skulle försöka göra ett "riktig" 2a ordningens filter, butterworth Bessel eller nåt med en spole och en kondensator. Jag vet inte vilken sorts filter du har skapat men jag kan tänka mig att frekvensgång och fas inte är helt perfekt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  17:15:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag antar att det är ett vanligt första ordningens RC-filter?
Du säger också att du kopplat två sådana kretsar, vilket i princip ger dig något i stil med ett pi-filter; tänk på att du inte kan serikoppla passiva filter utan vidare utan man msåte beräkna hela filtret direkt (eftersom impedansen ändras).

Att direkt beräkna ett andra ordningens butterworth eller Bessel vore nog bättre.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/03 :  18:08:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ett problem kan väl OCKSÅ vara att filtrets utgångsimpedans är för hög - tänk dig en förstärkare med hög utgångsimpedans..å man kopplar in en högtalare. Då får man ett system med alltför låg dämpfaktor....vilket betyder att puls-svaret blir dåligt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/03 18:09:09
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  18:14:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte det är problemet i det här fallet, om jag förstår rätt så sitter filtret mellan försteg och slutsteg; dämpfaktorn spelar ingen större roll om inte inimpedansen på slutsteget inte är reaktivt.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/03 :  18:54:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jaha...jo det kan nog stämma..där haltade kanske min tankegång något...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:07:22  Show Profile Send M3 a Private Message
"Att direkt beräkna ett andra ordningens butterworth eller Bessel vore nog bättre."

f95toli. Hur räknar jag fram ovanstående filter?

Undrar om du förstår hur jag kopplat. Försöker mig på en ritning..

Plus-----seriemotstånd--------------Seriemotstånd------Plus ingång
I I
I I
------ -------
konding ______ Konding _________
I I
I I
_Minus_ ____________________________________________Minus ingång

Gick inte rita sådär men Kondingarna ska ligga parallellt efter varje motstånd. :)

Edited by - M3 on 2005/05/03 19:13:07
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:25:23  Show Profile Send M3 a Private Message
f95toli Du har rätt i att det är en RC koppling... Men varför skulle jag inte kunna sätta två sådana i serie... Bägge motstånden är på 4.6k ohm. Första parallell kondingen o.33uF andra på 0.68 uF.

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:50:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst kan du sätta två RC-kretsar i serie, men det betyder inte att det automatiskt blir ett andra ordningens filter. Man kan inte "stapla" analoga filter som man kan med aktiva pga att varje filtersteg ändar kretsens impedans.

Jag måste medge att jag inte riktit förstår din bild, men det ser ut som ett pi-filter med ett "extra" motstånd.

Jag skulle rekommendera att du provar att designa ett LC-filter istället, bör bli betydlig bättre.

Det finns massor av sidor på nätet om detta, men prova ex.
http://members.tripod.com/~Malzev/book/butter.htm

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:54:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Glömde påpeka en sak, man får STORA komponentvärden om man ska dela lågt; att försöka köra passivt under 1 kHz är oftast ingen bra idé; spolarna blir jättestora.
Om ni försöker dela er sub under 100 Hz kan ni nog glömma att göra det passivt, kommer inte fungera.

Skaffa några op-ampar och kör aktivt istället, om det är lågnivå går det till och med driva från två 9-volts batterier; designen blir enklare och filtren betydligt bättre.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/03 :  20:02:50  Show Profile Send M3 a Private Message
Ok Jag försöker med en LC krets istället...
Jag tackar för all hjälp.

Räknade på länken du skickade. Med hög inimpendans blev det många henry. Ska nu kolla om farnell har något användbart!

Tack Ronnie.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/03 :  20:28:03  Show Profile Send M3 a Private Message
Nu hann du svara.. Såg problemet med de höga värderna.. Får nog bygga aktivt med 9- voltsbatterier. Såg att med en ingångsimpendans på 20k ohm och 100 hz lågpassdelning så blev en spole på 63 henry. :) :O
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/05/03 :  20:37:22  Show Profile Send M3 a Private Message
Vad tror du om en enkel lösning som denna? http://hem.fyristorg.com/effects/f12db.jpg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  21:02:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis vad jag menade. Gör en testkrets med någon billig op-amp och två 9-volts batterier.
Fungerar det bra kan man ju alltid göra en mer permanent strömförsörjning senare (så slipper man byta batteri).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000