HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpkuddar under högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/15 :  00:06:02  Show Profile Send wallraff a Private Message
Fick i helgen klart och tydligt bevisat och demonstrerat att dämpkuddar gör en väldig skillnad på ljudet! De jag fick höra förändra ljudet var riktiga dämpkuddar, avsedda för just dämpning av audioprodukter. Nu undrar jag om någon kokat ihop något billigt och bra där hemma som man kan peta under dunderklumparna?

Har kört med spikes, men nu är jag fullt övertygad om att dämpkuddar faktiskt gör skillnad

Skumgummi? Eller är det bara att punga de där hundralapparna för SD eller Black Diamond?

//Knut Krag*****

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/15 :  07:57:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
black diamond är väl knappast mjuka dämpkuddar?
Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/10/15 :  08:33:18  Show Profile Send Benji a Private Message
Grövre liggunderlag kan väl vara värt att testa...
bara skära ut passande size och köra

"The unexamined life is not worth living."--Socrates
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:17:05  Show Profile Send niklass a Private Message
finns en sorts skumgummi som heter stepisol som man har för att lägag under golv bl a...
det funkar fin fint att ha som högtalarkuddar.... bara dom inte är föööör lätta så.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:23:59  Show Profile Send lindvall a Private Message
Prova med en tjock musmatta som du kanske limmar ett lager kork emellan. Jag har gjort det, men jag har inte testat tillräckligt för att säga hur det blev. Men det känns ganska stabilt och fjädrande på samma gång.
Go to Top of Page

Mats F
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:43:40  Show Profile Send Mats F a Private Message
Tjock dubbelvikt heltäckningsmatta, i formen av en ram längs högtalarens kanter, lär fungera bra. Personligen föredrar jag originalet av den anledningen att de, rent tekniskt, är så nära perfekt det kan bli. Och den kompromissen betalar jag gärna för .

Mats
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:28:18  Show Profile Send mag a Private Message
fans en tråd tidigare (ganska nyligen) som hette nått med diy kuddar sök så hittar du ett gäng förslag.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:31:53  Show Profile Send wallraff a Private Message
Jaha, där satt mattkniven i vänstertummen...

Skojara bara...

Funderar på det där med mattgrejen. Är det kanske så att man måste ha "fritt blås" under högtalaren eller kan man lägga likt en husgrund under som täpper till? Bildas det inte vakum under högtalaren...? Ok, lyckas jag med det kanske jag får nobelpris Men i alla fall... ?!

Almost Famous
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:08:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har slutat att använda dämpkuddar till högtalare för jag tycker de ofta begränsar dynamiken i ljudet något och även färgar mellanregistret en del. Första gången jag bytte till dämpkuddar var jag också imponerad men nu föredrar jag definitivt spikes igen (särskilt Soundcares). Ljudet blir öppnare, naturligare och mera levande på nåt sätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag använder dock dämpkuddar under alla mina apparater som CD, förstärkare o s v. Ljudet faller ihop totalt om jag tar bort dem. Konstigt att de inte är lika bra till högtalarna... Eller kanske ljudet skulle bli ännu bättre om jag ställde även apparaterna på spikes???

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/15 22:10:26
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:14:12  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Jag har slutat att använda dämpkuddar till högtalare för jag tycker de ofta begränsar dynamiken i ljudet något och även färgar mellanregistret en del. Första gången jag bytte till dämpkuddar var jag också imponerad men nu föredrar jag definitivt spikes igen (särskilt Soundcares). Ljudet blir öppnare, naturligare och mera levande på nåt sätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag använder dock dämpkuddar under alla mina apparater som CD, förstärkare o s v. Ljudet faller ihop totalt om jag tar bort dem. Konstigt att de inte är lika bra till högtalarna... Eller kanske ljudet skulle bli ännu bättre om jag ställde även apparaterna på spikes???

Prova Black Diamond Racing cones. De låter fin fint under min elektronik, definitivt bättre än Soundcares.

mvh
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:49:16  Show Profile Send wallraff a Private Message
Om man nu tänker till lite, och funderar... Den mekaniska kontakten mellan golv och högtalare blir väldigt väldigt liten med stenhårda spikes. Men den finns... Med mjuka kuddar bord den, i förhållande till spikes bli minimal?

Kan man tänka så? Eller vad är det för faktorer som spelar in egentligen?

//Einst.. Walter

Almost Famous
Go to Top of Page

Mats F
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:50:55  Show Profile Send Mats F a Private Message
Jag tror på husgrundsvarianten av mattan. Tanken med den lösningen bör vara att man får ungefär samma dämpning i alla riktiningar. Och du behöver nog inte bekymra dig för något vakuum.

När det gäller den mekaniska kontakten så är det ju samma vikt som ska bäras upp av det du stoppar under, oavsett om det sen fördelas på 3-4 spikspetsar eller ett par kvadratdecimetrar matta. Det intressanta är hur kontaktmaterialet beter sig då högtalaren (eller golvet) rör sig.
SD-fötterna har då en resonansfrekvens kring 5 Hz, störningar bortom denna frekvens (t ex musik) kommer då inte ge någon resonans, eller rörelse, hos högtalaren. Spikar däremot har en resonans i det hörbara området (kring 200 Hz tror jag) och kommer därför påverka högtalarens arbete. Sen är det ju förstås en smaksak vilket man tycker låter bäst.

Men något jag också gillar med mjuka fötter är att deras påverkan på högtalarens prestanda är oberoende av vilket golv du har och egentligen också av vilka högtalare du har. Resonanssystem som spikar är beroende av flera fakorer, bl a golvets konstruktion och var på golvet spikarna är applicerade. Ändrar du på någon av dessa faktorer kan ljudet förändras.

Mats
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:59:53  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har mina högtalare på två stoppade stolar, det blir både stativ och dämpkuddar.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/16 :  20:57:16  Show Profile Send wallraff a Private Message
Det här med dämpkuddar... Vikten är ju olika fram och bak på högtalaren. Tänk på att elementen sitter på framsidan. T.ex några 6" väger ju faktiskt några kilon! Blir högtalaren frammåtlutande om man har kuddar i varje hörn, som klarar lika tyngd?

Detta är ju i så fall inte bra...

Almost Famous
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:06:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Wallraff (raffinerat nick...):
När du beställer SD av normalsorten så anpassas de efter vikten i fronen relativt baken... Ska du göra det själv så misstänker jag att det blir svårare...
Men det är kanske meningen. Om du kör med något specifikt (exempelvis liggunderlag (som jag f ö inte rekommenderar då¨det säckar ihop efter ett taf men ändå...)) så får du använda större saker fram där vikten finns. Öka ytan i proportion med vikten så lär det inte bli sämre åtminstone...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/17 :  02:59:58  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Olika vikt fram & bak kan också korrigeras medelst inflyttning! Om högtalaren lutar framåt, prova att flytta bakre kuddarna framåt. Då får man jämvikt med lite tur...

PJ
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000