Author |
Topic |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 16:54:24
|
Här om dagen blev jag sugen på att lyssna lite på Diana Krall.
Kort sagt, letade upp väskan med skivorna i.... Vilken besvikelse!! Hade glömt bort att jag hade lånat ut dem till Edison.
Nåja, det finns ju annan musik och lyssna på så jag rotade lite i min byrå med skivor... Döm om min förvåning när jag hittar en .... DIANA KRALL-skiva - Dessutom en skiva som jag inte visste att jag hade.
Slänger fort i skivan och trycker på Play. Det blev ingen seriös lyssning, då jag hade saker att göra i köket. Efter 10 min, så kommer jag på mig själv att stå i rummet med stereon. Njutandes till ljuva toner.
Frun kom hem och vände, skulle åka och handla. Snabbt så blev det sp att dottern fick åka med oxå. Nu blev det att baxa fam högtalarna till tejpmarkeringen i golvet. Soffan på rätt ställe och ner med solskydden. Här skulle det njutas... Och om jag gjorde. Jag brukar sällan sträcklyssna på en skiva, men denna skiva hann snurra 2 hela gånger innan frun kom hem.
Nu en vecka senare, så snurrar skivan fortfarande. Tog mig tid idag och läsa i konvolutet. Där fanns det mycket att läsa från inspelningen och tänket runt om.
Till att börja med så är instrumenten piano, bas och gitarr. Inga trummor (Det finns percussion på 1 låt), vilket är lite ovanligt för en trio. Innan Diana Krall gick in i studion, så hade hon, Russell Malone (Gitarrist) och Paul Keller (bas) varit på turne i 8 månader. Det märks oxå på resultatet - De är så tajta.
Det finns att läsa när man slå upp konvolutet gör att skivan är än med köpvärd. Det känns skönt att veta att det finns en del som lägger ner lite SJÄL på sina inspelningar.
Av de skivor med Krall som jag äger, så är nog denna numera den bästa. Skulle tippa att den kommer att snurra minst en vecka till..
En klart 4+(5), om vi skall snacka betyg. Så illa är det
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 18:14:05
|
Jag har faktiskt samma skiva, kanske synd att man inte gett den en ärlig chans, köpte den samtidigt som "When I look in your eyes" och hittills har jag mest lyssnat på den. Får damma av den nån kväll, det enda jag minns var att den var bra. |
Rör... |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 19:49:04
|
Skivan är riktigt bra. Kanonkul när man låser in sådär på en skiva. Måste erkänna att jag först hade svårt för den.... det var min första kontakt med fröken Krall.... tog ett tag och sen var man fast, helfast
Mvh Mattias
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 20:41:15
|
Det kanske var så här oxå, Mattias. Troligen därför att den hamnade långt ner i hyllan. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 21:08:19
|
Kan ligga nåt i det oxå |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 22:43:22
|
Hehe...All For You var den första DK-plattan jag hörde, fick låna av en fd kollega som hittat den hos en av sina kunder och börjat använda som demomusik (han säljer högtalare) så den ligger sen dess på en MD som jag dock inte spelat på väldigt väldigt länge. När jag kom hem då jag lånat ditt Krall-gäng tog jag och beställde (bla) "All For You"-plattan, efter att jag letat fram att det är på den som "Boulevard of Broken Dreams" finns...låten jag nog gillar bäst av allt DK gjort.
Sen lyssnade jag rätt igenom dina plattor...och kom på mej med att särskilt fastna för "Live in Paris"...som jag av nån knäpp anledning förut inbillat mej var lite "seg"...så fel man kan ha... Vad BRA den visade sej vara! Seg? Inte då, hehe... De andra då...? "Girl In the Other Room"...tog sej riktigt bra - efter ett par varv, den är nog nr 2 av de jag lånade. (Beställde den på CDON nu när dom erbjuder fraktfritt (tom ikväll 00.00) 79 kr...klart OK ;-) )
"Only Thrust Your Heart" var först lite anonym, men även den har tagit sej och jag håller den högt också.Bara en sån sak som vissa av solona på den - riktigt bra, och så är den ju också inspelad "Live to two track" vilket kan göra sitt till för att den låter...naturligt på nåt vis.
Däremot tar sej inte "The look of love" riktigt, inte ännu i alla fall...den har sina fina moments MEN hamnar för mej på fel sida om 'sömnmedel'-gränsen...f'låt fru Krall, men de andra plattorna är ju SÅÅÅ fina...denna berör mej inte så som de gör.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 18:52:08
|
79:- för "The girl in the other room"? Nästan så man skall köpa ett EX till. |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 14:58:53
|
Personligen föredrar jag "Love scenes " framför "All for you". Håller f.ö med om att Diana är klart bäst i 3-mannaband.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 15:55:30
|
"Love scenes" är på beställningslistan. Ett självklart köp! |
|
|
|
Topic |
|