HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alchemist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:59:39  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hallå, är jag ensam om att ha Alchemist här? :) Känner mig ensam ibland... Ok, företaget gick i kk 2001 men... Älskar ljudet, designen, byggkvaliteten, känslan...

Har sett att det finns märkesspecifika forum här, antar att ett för Alchemist vore att sikta för högt eller? Hahaha...

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:47:57  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag hade faktiskt en av Alchemist cd-spelare en gång i tiden, en Alchemist Nexus ADP32 tror jag den hette... skönt maskin helt enkelt. Tyckte dock inte den kunde konkurera med tex en Philips 963 förutom på utseende.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/04/28 :  07:52:34  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hos mig står det en kombi av Kraken försteg och slutsteg.......
Fantastiskt ljud måste jag säga. Dessa är iofs. till salu och äges egentligen av en kompis som slutat lyssna på musik genom hifi.

Tidigare har hjag själv haft både Kraken integrerad förstärkare och en .....är det Axiom den hette?? Det var den billigare integrerade förstärkaren. Axiom lät bra men Kraken blev man nästan förälskad i.

Jag har även haft besök av en Forsetti integrerad förstärkare men den föll mig inte i smaken.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:07:24  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, Axiom var den billigaste... och det är den jag har + TS-D1 DAC.
Jag är kär i min Axiom, fast ljudet är ju helt annorlunda jämfört med Kraken. Båda har ett typiskt Alchemist mjukt, flytande ljud men jag tycker Axiom är mer neutral medan Kraken är mer varm. Axiom mer korrekt, Kraken kanske roligare. Jag skulle gärna vilja ha en Nemesis då den känns som en naturlig uppgradering av min Axiom.
(åh dessa namn! Inga märkliga siffror eller så utan namn, namn med mytologisk historia. Alchemist hade verkligen ett genomarbetat imge koncept!).

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:20:52  Show Profile Send rolandm a Private Message
APD32A säger inte mig så mycket tyvärr, för det finns en Mk I version och en Mk II version. Båda heter APD32A, men är helt olika apparater i design och ljud. Egentligen är det konstigt att Mk I heter Nexus, den borde heta Nemesis då den exteriört tillhör mer Nemesis designen. När Mk II lanserades, lanserades också en Nexus förstärkare med samma design som Mk II. Då ersatte Nexus Mk II CD/Nexus förstärkare den tidigare Nemesis förstärkare/Nexus Mk I CD kombinationen. Jag tycker Nemesis & Nexus Mk I är snyggare (mer i linje med min Axiom). :)

Hjärtat i Nexus Mk I var en speciell DAC, har för mig att det var 2x18 bit?, medan Mk II använde sig av BurrBrown 24/96 (samma som finns i min Alchemist TS-D1 DAC).

Min TS-D1 har ett detaljerat och mjukt ljud som låter väldigt korrekt, frekvensgången är rak och inget framhävs på bekostnad av något annat. Rent, neutralt, naturligt med stabil utmejslad bas och flödig diskant. Passar kanske inte alla kombinationer, men ger bra fundament för de musikaliskt flödande Alchemist förstärkarna.

Just musikaliteten och känslan i kombination med ett neutralt, rent och mjukt ljud med härlig rytmkänsla och hög detaljeringsgrad (finns sann förmåga att trycka ut 3D perspektiv), skapar en magi som gör att jag helst uppgraderar Alchemist med Alchemist. För jag vet inte någon annan som har fått till den kombinationen på det härliga sättet, iaf inte inom rimliga prisklasser. Kanske Roksan? Men jag har aldrig lyssnat så jag vet inte. Myryad är ett märke jag är nyfiken på och de verkar även ha fin design, kanske de är lite mer det jag gillar med Alchemist. Rotel har fin kontroll och kraft, men saknar samma mjuka musikaliska flyt. Naim har frusten och spelglädjen, men inte mjukheten och flödet. NAD låter grovare (hade NAD innan) i ljudet, inte samma microprecision och detaljeringsgrad. Arcam? Jag vet inte, men Arcam tycker jag kan låta lite stelt fast de inte gör något fel egentligen... Marantz är för varma.
Jaja... :)

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:19:59  Show Profile Send Loopen a Private Message
Fanken du verkar ju helt såld på Alchemist

Du skulle höra de två Kraken som står här. Faktiskt en helt annan klass mot Axiom. Visst det är gnutta värme i dem men ändå väldans detaljerade, bra driv och så är det ju det här med kärleken.....

Jag kan nog göra ett bra pris på kombin
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:34:53  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Här har du en alchemist-ägare till

Fastän jag har köpt en ny cd-spelare från Opera så vill jag inte göra mig av med denna . Får se om man kan hitta den matchande förstärkaren till ett rätt pris ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2005/04/28 20:36:00
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/29 :  17:45:21  Show Profile Send sella a Private Message
Hej Jag har en Alchemist Nexus cd som jag testar lite. Kanske lite murrig saknar lite smäll tycker jag, kanske blir bätre med ett glas vin.

dynamik!!!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/01 :  00:23:05  Show Profile Send rolandm a Private Message
:) Försöker du sälja på mig din Kraken combo? Ok, det är frestande men jag är halvt bankrutt för tillfället. Har inte haft förmånen att höra en Kraken combo, men jag gillar renheten hos min Axiom. Lite mer tryck skulle inte skada iofs. :)

Jag är "såld" på Alchemist av många skäl - en viktig faktor är designen och känslan när man hanterar apparaten. Allting är rejält byggt och gjort. Alla reglage har en härlig tyngd i sig och de knäpper metalliskt skönt när man vrider dem. Detta är svårfunnet idag, iaf i normala prisklasser. Var och fingrade på en Rotel 1060 nyligen, pris runt 10 000 lappen. Plastig, plastig och plastig. Arcam som stod bredvid kändes lika plastig. Min Axiom inhandlades för en nätt summa av 3 500 SEK. :) Dessutom är baksidan överlägsen i byggkvalitet jämfört med mångdubbelt dyrare Rotel och Arcam...

Enda nackdelen är att de guldöverdragna reglagen drar åt sig fett, så jag får putsa ganska ofta... räcker med att man tar i dem för att det ska bli ett fingeravtryck.

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/01 :  00:33:19  Show Profile Send rolandm a Private Message
Murrig? Vilken Nexus är det? Om det är Mk II så upplever jag den inte som murrig - ok, jag har inte lyssnat på den specifikt men min TS-D1 DAC innehåller precis samma ljuddel som Nexus Mk II (bara överflyttat i en separat låda) och därmed samma ljud, fast lite mer detaljerat och så.

Klangen är neutral, drar varken åt det ljusa eller mörka hållet. Den spelar inte ut mot lyssnaren, diskanten är mjuk, basen är djup, fast och torr. Kan upplevas att den saknar lite "drag under galoscherna" - eller "smäll" som du kallar det. (min Micromega Junior spelar med mer fart, men den är samtidigt mer grovkorning, saknar detaljer och upplösning) Den dundrar inte ut musiken, men det passar Alchemist förstärkare bra för de har ett musikaliskt och rappt (men fortfarande mjukt!) ljud.

Om man redan har en "laid-back" anläggning så kanske inte en Nexus är det mest balanserade valet. Jag har sett att den rekommenderas av en del till Audio Analogue förstärkeri, men det förvånar mig då AA har ett varmgosigt ljud. Kan iofs funka, då Nexus är neutral men den adderar inte fart precis.

Så får vi inte glömma kablarna här. AudioQuest fungerar bra i min anläggning, de är rappa och glada. :)

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000